• معماری در خدمت فرهنگ
  • معماری در خدمت فرهنگ
  • معماری در خدمت فرهنگ
  • معماری در خدمت فرهنگ
  • معماری در خدمت فرهنگ
  • معماری در خدمت فرهنگ
  • معماری در خدمت فرهنگ
  • معماری در خدمت فرهنگ
معماری در خدمت فرهنگمعماری در خدمت فرهنگمعماری در خدمت فرهنگمعماری در خدمت فرهنگمعماری در خدمت فرهنگمعماری در خدمت فرهنگمعماری در خدمت فرهنگمعماری در خدمت فرهنگ
باغ کتاب تهران؛

معماری در خدمت فرهنگ

عصر ساختمان - ایجاد فضاهای دائمی جهت ارائه و نمایش کتب می‌تواند تأثیر کمّی بر روی رویکردهای جامعه در جهت نیل به مقوله کتاب‌خوانی داشته باشد. باغ کتاب تهران جهت ایفای این نقش طراحی و احداث شده است.

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، باغ کتاب در منطقه سه تهران در مساحتی به میزان 37 هکتار در منطقه عباس‌آباد ودرمجاورت برخی دیگر از ساختمان‌های مهم نظیر کتابخانه ملی ایران، مجموعه‌های آکادمی ایران، باغ موزه دفاع مقدس و پل طبیعت واقع شده است. باغ کتاب به مثابه یک بازاری بزرگ که میزبان فضاهای نمایشگاهی و با تمرکز بر ارائه کتب و انواع دیگر رسانه‌ها، پارک علمی کودکان، گالری‌های هنری،‌ تئاتر، سینماها و تالارهای کنفرانس،‌کافه و رستوران و از طرفی سایر رویدادها در فضای خارجی می‌باشد،است. مساحت کلی ساختمان باغ کتاب، 65 هزار مترمربع در قالب سه طبقه و روف گاردنی به مساحت 25 هزار متر مربعی، شامل 13 بلوک مجزا و تقریباً مشابه می باشد که توسط مسیرهای دسترسی افقی و عمودی به یکدیگر متصل شده‌اند. در میان این 13 بلوک، 8 بلوک به لابی یا فضاهای دسترسی اصلی اختصاص یافته که در ساعات شلوغی باغ امکان تأمین فضای بیش از پنج هزار بازدیدکننده را فراهم می آورد.
لایه‌های پوششی سبز بام و لایه‌های گردشی فضای داخل در امتداد نمای باشکوه ضلع غربی، سه جزء اصلی تشکیل‌دهنده نمای ساختمان را تشکیل داده اند.
به‌کارگیری فضاهای سبز و ملاحظات محیطی نقش مهمی را در طرح جامع زمین‌های عباس‌آباد ایفا می‌نماید. بنابراین، در طراحی این پروژه نیز سعی بر آن بوده که ساختمان و المان های سازنده آن همگی از طبیعت الهام گرفته و در تطابق با محیط باشند.
پیاده‌سازی بام سبز نقطه کلیدی در طراحی این ساختمان بود که آن را به صورت هوشمندانه با محیط مجاورش همگون و هماهنگ ساخته است. بام پروژه باغ کتاب،صرفاً به‌عنوان یک المان پوششی در نظر گرفته نشده است و با تبدیل آن به روف گاردن با طبیعت کاملا تطابق یافته است. موضوعی که به طور کامل باعث استمرار پویایی طرح می‌باشد.روف گاردن به عنوان یک پارک عمومی-فرهنگی در این طرح ایفای نقش نموده و با پلکان بزرگ ضلع شرقی که ساختمان را به پلازای فرهنگی، کتابخانه ملی و مجموعه‌های آکادمی مرتبط ساخته، در دسترس می‌‌باشد.
فضاهای داخلی ساختمان به صورت یک مجموعه به‌هم پیوسته بزرگ طراحی شده‌اند که به‌عنوان یک باغچه تراس‌دار (الهام‌گرفته شده از کانسپت باغچه‌های سنتی ایرانی) در فضاهای نمایشگاهی مدولار ساختمان و از طریق مسیر گردشی اصلی در امتداد نمای ضلع غربی و با طول 550 متر و ارتفاعی بالغ بر 13 متر متصل می‌شود. فضاهای داخلی ساختمان از طریق نمای شیشه‌ای مزبور، به باغچه ضلع غربی نمایشگاه و دریاچه مصنوعی دو هکتاری مشرف است. در مرکز ساختمان یک مسیر پلکانی که تحت نام «مسیرفرهنگ» از آن یاد می شود،از امتداد ساختمان عبور می‌کند.این مسیر پلکانی چندین ساختمان فرهنگی را در امتداد خود به یکدیگر مرتبط ساخته تا جایی‌که به پل طبیعت که در آن سوی پارک طالقانی واقع شده است،متصل شود. طراحی فضاهای ساختمان و چشم‌انداز آن براساس ایده فضاهای مدولار منعطف، شفاف، پویا و ادغام با چشم‌انداز طبیعت پایه‌گذاری شده است.

Copyright © 2015 - AsreSakhteman by Daustany