• چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها
  • چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها
  • چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها
  • چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها
  • چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها
  • چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها
  • چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها
  • چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها
  • چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها
  • چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها
  • چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها
چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانهاچیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانهاچیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانهاچیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانهاچیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانهاچیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانهاچیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانهاچیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانهاچیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانهاچیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانهاچیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها

چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها

عصر ساختمان- هر وقت از شلوغی‌های یک زندگی شهری و پر دغدغه خسته و دل‌زده می‌شوم به سراغ کتابخانه‌ای می‌روم که دوست بی‌بدیل من در خلوت و آرامشم به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از برترینها، در این مطلب همراه من باشید تا با هم کتابخانه دلبند و روح‌بخش خود را تیمار کنیم و آن را زیباتر از همیشه گردانیم تا شاید هم برای خودمان و هم همه اطرافیانمان مشوقی باشیم برای مطالعه، دانستن و فهم.

چیدمان کتابخانه با دسته بندی موضوعی

فراموش نکنید که شخصیت یک فرد کتاب‌خوان و اهل مطالعه، باید در جای‌جای زندگی او مشخص باشد که به‌راستی یکی از مهم‌ترین آنها داشتن یک کتابخانه مرتب و زیباست.

تصور کنید که در یک روز شیرین و خنک بهاری، فنجان گرمی چای به دست دارید و برای آرامش خاطر خود می‌خواهید خواندن کتاب تازه‌ای را شروع کنید. به سراغ کتابخانه خود می‌روید، اما چنان شلوغی و پراکندگی‌ای گریبان گیرتان می‌شود که حتی فراموش می‌کنید که به دنبال چه به اینجا آمده‌اید! پس قبل از هر چیز باید بدانید که جای هر کتابی در کجاست؛ درواقع ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین راه برای چیدمان کتاب، آن است که آنها را بر اساس موضوع و مضمونی که دارند طبقه‌بندی نمایید؛ برای مثال می‌توانید یک طبقه از کتابخانه خود را به کتاب‌های شعر و دیوان‌های شاعران نامی، طبقه‌ای را به رمان‌ها و طبقه‌ای را به کتاب‌های علمی و... اختصاص دهید. با این کار می‌توانید تکلیف خود را برای انتخاب هر موضوع و مضمونی از کتاب‌ها روشن کنید.

تعادل در چیدمان کتاب ها یعنی چه؟

اگر کتابخانه دوست‌داشتنی شما در اتاق نشیمن منزلتان قرار دارد باید به چند نکته دقت کنید. اگر در این کتابخانه، تعداد کمی کتاب وجود دارد باید آنها را به بهترین حالت ممکن چیدمان نمایید؛ بنابراین سعی کنید کتاب‌ها را به‌صورت متقارن در دو طرف کتابخانه قرار دهید؛ یعنی برای مثال در سمت راست کتابخانه، چهار کتاب و در سمت چپ آن دو یا سه کتاب قرار دهید. اگر این شیوه نامتقارن را برای چیدمان کتاب‌های خود پیش‌گرفته‌اید بهتر است الگوی تعداد کتاب‌ها را برای طبقه‌های بعدی متفاوت‌تر تعیین کنید؛ درواقع اگر در طبقه اول سمت چپ سه کتاب گذاشته‌اید در همان سمت از طبقه بالا بهتر است تعداد آنها را تغییر دهید. توجه داشته باشید که بهتر است رنگ کتاب‌ها را نیز در چیدمان خود دخیل کنید. ایجاد تناسب و رعایت زیبایی کتاب‌ها در حقیقت می‌تواند ظاهر برازنده و چشم‌نوازی را برای کتابخانه شما به ارمغان آورد.

چیدمان افقی کتاب ها در کتابخانه، چگونه؟

یکی از روش‌هایی که بعضی از افراد برای چیدمان کتاب‌های خود پیش می‌گیرند چینش افقی آنها بر روی یکدیگر است. توجه داشته باشید که این شیوه از چیدمان کمتر توصیه می‌شود و اگر تصمیمتان برای این کار جدی است باید نکاتی را مدنظر داشته باشید. باید بگوییم که اگر کتابخانه دفتر و یا فضای کاری و رسمی خود را چیدمان می‌کنید بهتر است که اصلاً سراغ چنین روشی نروید، اما اگر در فضای خانه هستید بهتر است برای چیدمان کتاب‌ها به‌صورت افقی در ابتدا ابعاد کتاب‌ها و در مرحله بعد، رنگ آنها را مدنظر قرار دهید تا شکل بهتری در چیدمان خود به دست آورید.

هر کتاب، کجا؟

پیشنهادی که برایتان داریم این است که کتاب‌های آشپزی خود را بر روی پیشخوان آشپزخانه قرار داده و روی آنها را بپوشانید تا آسیبی نبینند.

توجه داشته باشید که اگر در خانه خود کتاب‌هایی نفیس و عتیقه دارید بهتر است آنها را از سایر کتاب‌های خود جدا نگه دارید، چراکه هم از نظر ظاهری و شکل جلد با آها تفاوت دارد و هم لازم است در نگهداری از آن دقت بیشتری داشته باشید.

پیش‌تر گفتیم که بهتر است هر مضمون از کتاب‌ها را در طبقه‌ای خاص قرار دهید، اما بد نیست در اینجا به این نکته نیز اشاره کنیم که در صورت امکان و داشتن فضای کافی می‌توانید هرکدام از موضوعات کتاب‌ها را در جای مخصوص به خود قرار دهید؛ برای مثال رمان‌ها و کتاب‌های متفرقه را بهتر است در نشیمن و کتاب‌های مرجع را در نزدیکی میزتحریر خود قرار دهید. برای قرار دادن کتاب‌های مرجع به شما پیشنهاد می‌کنیم که از داشتن یک طبقه در بالای میزتحریر خود غافل نشوید.

چیدمان عمودی کتاب ها به ترتیب قد

بهترین روش برای چیدمان کتاب‌ها در کتابخانه، چینش عمودی آنها از بزرگ به کوچک است، آن‌هم به صورتی که کتاب‌های بلندتر در سمت راست و کتاب‌های کوچک‌تر در سمت چپ قرار بگیرند. علاوه بر این بهتر است که کتابخانه‌تان را به‌گونه‌ای در نظر داشته باشید که به فاصله 40 سانتی‌متر از سقف قرار گرفته باشد تا برای دسترسی به کتاب‌هایی که در طبقات بالا قرار دارند دچار مشکل نشوید.

دکوری ها در کتابخانه هم جا دارند!

درست است که وجود خود کتاب‌ها سراسر حس مثبت است و به‌خودی‌خود حال شما را خوب می‌کند، اما برای افزایش این حال خوب می‌توانید در کتابخانه خود تنوعی ایجاد کنید. پیشنهاد می‌کنیم که در کنار آن‌همه یار مهربان از چند عکس خانوادگی، گل‌های طبیعی و وسایل دکوری استفاده کنید و آنها در طبقات کتابخانه خود قرار دهید.

کنج دل‌انگیز کتاب خوانی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که احتیاج به جنس متفاوتی از آرامش دارید، می‌توانید در صورت امکان، کنج دنجی را در منزل خود مدنظر قرار دهید و با قرار دادن یک کاناپه و میز کوچک، ساعات دلنشینی را در آن قسمت به مطالعه بپردازید، چای بنوشید و روح خود را شستشو داده و تغذیه کنید. قطعاً هرکدام از ما در برابر روح خود مسئول هستیم و کمترین کاری که می‌توانیم برای حفظ شخصیت و تفکر خود انجام دهیم آن است که مطالعه و خواندن کتاب را فراموش نکنیم. نباید این نکته را نیز از قلم انداخت که نه‌فقط کتاب خواندن که کتاب خوب خواندن است که اهمیت دارد.

Copyright © 2015 - AsreSakhteman by Daustany