• مکتب شیکاگو، از گذشته تا امروز
  • مکتب شیکاگو، از گذشته تا امروز
  • مکتب شیکاگو، از گذشته تا امروز
  • مکتب شیکاگو، از گذشته تا امروز
  • مکتب شیکاگو، از گذشته تا امروز
  • مکتب شیکاگو، از گذشته تا امروز
مکتب شیکاگو، از گذشته تا امروزمکتب شیکاگو، از گذشته تا امروزمکتب شیکاگو، از گذشته تا امروزمکتب شیکاگو، از گذشته تا امروزمکتب شیکاگو، از گذشته تا امروزمکتب شیکاگو، از گذشته تا امروز

مکتب شیکاگو، از گذشته تا امروز

عصر ساختمان - دنیای معماری از گذشته تا کنون همواره در حال تغییر و تحول است و هر کدام از این سبک ها ویژگی و جذابیت خاص خود را دارند. در این مقاله درباره مکتب شیکاگو که یکی از زیر شاخه های معماری مدرن اولیه است و در حدود ۱۵۰ سال قبل به وجود آمده است می گوییم.

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، معماری معاصر غرب شامل دو بخش معماری مدرن (مدرنیته) و معماری بعد از مدرن (پست مدرنیته) می شود
معماری مدرن
معماری مدرن شامل سه بخش است که
الف)معماری مدرن اولیه
ب)معماری مدرن متعالی
ج)معماری مدرن متاخر
(هر کدام از این معماری ها دارای سبک هایی هستند )
معماری مدرن اولیه
مکتب شیکاگو
اولین مهندس مطرح در این مکتب ،ویلیام لی برون جنی، بود وی ساختمان بیمه را بین سال های 1884-1885 ساخت. این بنا دارای 10طبقه و اولین برج با سازه فولادی و دیوار های پرده ای (دیوار غیر باربر) در طبقات فوقانی بود.
ساختمان های دیگری نیز ساخته شد کهیک از آنها فراستور توسط جنی بین سال های 1890-1891 در شیکاگو ساخته شد .
لویی سالیوان معروف ترین معمار این سبک است.

جدول برخی معماران و ساختمان های مکتب شیکاگو


شرکت آدلر و سالیوان نیز یکی دیگر از شرکت های مکتب شیکاگو محسوب می شد.
*هولابرد و راچ ،و برنهم و روت ، مهندسان اصلی شرکتشان بودند که شرکت به اسم انها ثبت شده بود
سالیوان در حوزه معماری ، برای اولین بار در سال 1896 ،شعار" فرم تابع عملکرد " که از شعار های محوری معماری مدرن است مطرح کرد به این معنی که شکل ساختمان و یا هر شیئی باید بر اساس کارکرد و یا هدف آن باشد و یا به معنی دیگر فرم ساختمان باید مطابق بر عملکرد آن ساختمان باشد.

-اصول نظری و روش های طراحی و اجرایی در مکتب شیکاگو:
1.طراحی بنا بر اساس نیاز های عصر مدرن
2.به کارگیری مصالح و مصنوعات مدرن
3.استفاده از اسکلت فولادی برای ساختار کل بنا
4.عدم بکار گیری از سبک های گذشته
5.نمایش ساختار بنا در نمایش ساختمان
6.استفاده اندک از تزئینات
7.استفاده از پنجره های عریض برای پوشاندن کل دهانه بین ستون ها

در سال 1893 در شهر شیکاگو نمایشگاه بین المللی کلمبیا به مناسبت چهارصدمین سال کشف قاره امریکا برگزار شد .ساختمان های ساخته شده در این نمایشگاه عمدتا به سبک نئو کلاسیک طراحی شدند .
دو تن از  معماران معروف مکتب شیکاگو به نام برنهم(رئیس اجرایی ساختمان های نمایشگاه) و سالیوان (جزء گروه طراحان معماری) در این نمایشگاه شرکت داشتند که برنهم سایت پلان مجموعه نمایشگاه را طراحی کرد و سالیوان ساختمان ترابری را طراحی کرد. این نمایشگاه آغازی بر پایان معماری مکتب شیکاگو بود.

ساختمان تاکوما

ساختمان ریلاینس با پنجره های شیکاگو*
*در این بنا از پنجره های شیکاگو (یا خلیج)استفاده شد. این پنجره ها از 3 قسمت تشکیل شده است دو پنجره باریک کناری با زاویه 45 درجه و یک پنجره وسیع در بین این دو قرار میگیرد. نوع ساده تر پنجره شیکاگو نیز سه قسمتی است، ولی کاملا مسطح است و از بدنه نما بیرون نمی آید. این پنجره ها سطح وسیعی از نما را می پوشانند و امکان نور و تهویه بیش تر و دید و منظر گسترده تر را میسر میسازد.
ساختمان وینرایت (1890-1891) در شهر سنت لوئیس امریکا توسط سالیوان و آدلر طراحی شده است. در ساختمان های مکتب شیکاگو، نما همانند سازه بنا، با به مار گیری سازه عمودی و افقی طراحی می شده است.

 

 

Copyright © 2015 - AsreSakhteman by Daustany