مدیران خودروعصر اعتبار

کوتاه‌ترین راه تا اجاره‌بهای ارزان

عصر ساختمان- دولت در حالی به تازگی از پیشنهاد اختصاص سهمیه ۱۵۰ هزار واحدی برای عرضه به بازار اجاره در قالب قانون ساخت یک میلیون مسکن در سال خبر داده است که کارشناسان معتقدند یک راه کوتاه‌تر تا رسیدن به اجاره‌بهای ارزان وجود دارد که سیاست‌گذار مسکن می‌تواند قبل از هر سیاستی آن را اجرایی کند.

کوتاه‌ترین راه تا اجاره‌بهای ارزان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، پیشنهاد اختصاص 150 هزار واحد مسکونی به بازار اجاره از مجموع یک میلیون واحد مسکونی که قرار است سالانه ساخته شود در حالی به تازگی مطرح شده است که یک سیاست‌ موثرتر که می‌تواند عرضه چند برابری مسکن به بازار اجاره را به دنبال داشته باشد همچنان مغفول مانده است.

    در طرح پیشنهادی جدید، اعلام شده است برای بهبود وضعیت در بازار اجاره، 150 هزار واحد استیجاری در قالب قانون جهش تولید مسکن با تسهیلات ویژه ساخته شود. براساس اعلام متولی بخش مسکن در این راستا، برای نخستین بار جهت مدیریت بازار اجاره، آیین نامه اجاره داری حرفه‌ای مطرح شده که در حال حاضر در هیات دولت بوده و در صورت تصویب، با ساخت واحدهای استیجاری ارزان قیمت، تحولاتی در حوزه اجاره داری ایجاد خواهد کرد. آن طور که دولت اعلام کرده قرار است در صورت موافقت با این پیشنهاد با ارائه مجوز تسهیلات و خدمات، واحدهای استیجاری با قیمت تمام شده مناسب ساخته ‌شود تا برای بخش خصوصی هم جذابیت داشته باشد و مورد استقبال قرار بگیرد.

    با این حال کارشناسان معتقدند روش کوتاه‌تر و موثرتر برای افزایش عرضه مسکن چه در بخش خرید وفروش و چه اجاره‌بها که منجر به تنظیم نرخ‌ها می‌شود اجرای سیاست مالیاتی موثر (مالیات سالانه بر املاک مسکونی) است.

    از این طریق به سرعت و بدون فوت وقت و هزینه تیراژی معادل حداقل 5 برابر برنامه فعلی (ساخت 150 هزار واحدی) به بازار عرضه می‌شود. این در حالی است که همان‌گونه که متولی بخش مسکن نیز اعلام کرده است با توجه به اینکه ساخت واحدهای قانون جهش تولید مسکن از امسال شروع خواهد شد اما تکمیل آنها بیش از یک سال زمان خواهد برد لذا عرضه واحدها به امسال نمی‌رسد. در حالی که با این اقدام می‌توان به فوریت حجم انبوهی از واحدها را به بازار مسکن اعم از بازار خرید‌و‌فروش یا اجاره، عرضه کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار