مدیران خودروعصر اعتبار

یکجا فروشی مجتمع‌های تجاری کلید خورد;

فروش قسطی املاک بانک‌ها

عصر ساختمان- یکی از بانک‌های تجاری قصد دارد تعدادی از املاک خود را به مزایده گذاشته و قصد دارد از ابزار فروش اقساطی برای واگذاری املاک مازاد خود استفاده کند.

فروش قسطی املاک بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، سرمایه‌گذاری ساختمانی افراطی بانک‌ها در دوره رونق ساخت‌وساز، در سال‌های اخیر با شرایط رکود ساختمانی همراه و موجب شده دارایی‌های بانک‌ها منجمد شود. این دارایی‌هاشامل املاکی است که یا به شکل لوکس مسکونی یا مجتمع‌های تجاری بزرگ مقیاس ساخته شده و تاکنون با توجه به شرایط بازار، توان فروش نداشته‌اند.

    اما حالا بانک‌ها در این مقطع تصمیم گرفته‌اند واگذاری املاک منجمد خود را از یک مسیر متفاوت یعنی مزایده فروش قسطی با طول بازپرداخت میان‌مدت دنبال کنند. در سال‌های گذشته املاک بانک‌ها در حالت فروش مزایده‌ای عمدتا با شرایط قسطی دو تا سه ساله عرضه می‌شد اما اکنون این دوره بازپرداخت پنج ساله تعیین شده است. در این مدل جدید واگذاری، سود سالانه 18 درصد برای فروش قسطی ملک به برنده مزایده پیش‌بینی شده است که این نرخ برابر نرخ سود تسهیلات بانکی و البته حدود چهار واحد درصد پایین‌تر از نرخ سودی است که بانک‌ها به سپرده‌های بالای 100 میلیون تومان می‌پردازند.

    با این حال بانک‌ها در قالب این مدل اعلام کرده‌اند 80 درصد از مبلغ ملک را تقسیط می‌کنند و این وضعیت تقریبا برای خریدار مشابه شرایط «از دم قسط» تمام می‌شود. در واقع سود تسهیلات و فروش قسطی یکسان تعیین شده اما اگر خریدار به جای خرید قسطی، از بانک تسهیلات دریافت کند، حداکثر 40 درصد از ارزش ملک را پوشش می‌دهد، در حالی که در قالب خرید قسطی، پوشش تسهیلاتی عملا دوبرابر می‌شود. یک نمونه از واگذاری املاک منجمد بانک‌ها در روزهای اخیر که «دنیای اقتصاد» در جریان آن قرار گرفته است، مربوط به بانکی است که چهار فقره ملک خود با کاربری‌های گوناگون اعم از تجاری، اداری، پارکینگ و زمین خام را در شمال، جنوب، شرق و مرکز تهران به مزایده گذاشته است.

     

    12 طبقه مثبت، 14 طبقه منفی!

    یکی از این املاک مجتمع تجاری و اداری وسیعی است که با احتساب انباری و پارکینگ جمعا 11 هزار مترمربع وسعت دارد و مشتمل بر 19 واحد اداری و 86 واحد تجاری است که با قیمت پایه 55 میلیارد تومان عرضه شده است. ملک دوم قطعه زمین خامی به مساحت حدود 1000 مترمربع در مرکز تهران و در خیابان شهید بهشتی است که دارای پروانه ساختمانی بوده و مشتمل بر 12طبقه در تراز مثبت و 14 طبقه در تراز منفی است. حدود 3 هزار مترمربع از زیربنای این ملک کاربری تجاری و 5 هزار مترمربع نیز کاربری اداری دارد. بیشتر بودن طبقات منفی این پروانه از طبقات مثبت آن، ویژگی جالبی در ساخت‌وسازهای تهران به‌شمار می‌رود که احتمالا ناشی از نزدیکی این پروژه به ایستگاه مترو و ضرورت تامین پارکینگ کافی است. قیمت پایه این زمین 105 میلیارد تومان اعلام شده است. ملکیت و سرقفلی مجتمع تجاری و اداری دیگری واقع در خیابان پاسداران به مساحت حدود 2 هزار مترمربع متعلق به بانک مذکور با قیمت پایه 38 میلیارد تومان به مزایده گذاشته شده است. همچنین ملکیت واحدهای مجتمع تجاری و اداری دیگری واقع در تهرانپارس مشتمل بر چهار طبقه به مساحت مجموعا 3200 مترمربع با قیمت پایه 78میلیارد تومان به مزایده گذاشته شده است. شرایط پرداخت کلیه این املاک مشتمل بر 20 درصد نقد و الباقی اقساط 60 ماهه با سود سالانه 18 درصد تعیین شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی