مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت خانه های ارزان با یک ماده قدیمی در استونی

عصر ساختمان- محققان استونیایی مشغول بررسی ایده ساخت خانه از ماده ای کهن به نام پیت و خاکستر نفت شیل هستند. این ماده ارزان قیمت را می توان در پرینتر سه بعدی به کار گرفت که غیرقابل احتراق و قدرتمند است.

ساخت خانه های ارزان با یک ماده قدیمی در استونی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، برخی از نخستین خانه ها در شمال اروپا از آجرهای خاک پیت ساخته می شدند. زیرا این ماده ای ارزان و انبوه بود. خاک پیت متشکل از نوعی خزه موسوم به خزه اسفاگنیـــوم Sphagnum Sp است که در مرحله ای از چرخه عمر خود به خاک تبدیل شده است. محل به عمل آمدن پیت خاک جنگلهای شمال اروپا و سواحل منتهی به اقیانوس منجمد شمالی است. در حال حاضر بهترین معادن استخراج پیت متعلق به کشور استونی است.

    درهمین راستا محققان استونیایی مشغول بررسی ایده ساخت خانه هایی از پیت هستند اما این بار آنها سعی دارند خانه را با پرینتر سه بعدی بسازند.

    استونی علاوه بر مقادیر کلان خاک پیت، انبوهی از خاکستر نفت شیل نیز دارد. این کشور سالانه حدود 7 میلیون تن از این نوع زباله تولید می کند که فقط 5 درصد آن دوباره استفاده می شود.

    برای این منظور دانشمندان دانشگاه Tartu و دانشگاه علوم حیاتی استونی یک ماده سیمان مانند از پیت ساخته اند که می توان آن را در پرینتر سه بعدی به کار گرفت. همچنین آنها از خاکستر نفت شیل هم به عنوان ماده چسباننده استفاده می کنند. البته ذرات نانو سیلیکا نیز به این ترکیب افزوده می شود.

    در تلاش های پیشین برای تولید مواد ساختمانی متشکل از پیت، کیفیت شیمیایی این ماده اجازه نمی داد ماده چسباننده آجرها خشک شود. اما از آنجا که خاکستر نفت شیل pH بسیار بالایی دارد، این مشکل رفع شده است.

    به هرحال ماده جدید یک روز پس از پرینت سخت می شود البته قابلیت الاستیکی خود را برای مدتی حفظ می کند. این بدان معناست که می توان بلوک های آن را کنار هم قرار داد و هیچ شکافی بین آنها اجازه ورود باد را نمی دهد. همچنین این ماده قدرتمند، سبک، ضد صوت، ماندگار و غیرقابل احتراق است و گرمای کمی منتقل می کند.

    در کنار تمام این موارد پیت ارزان است. تخمین زده می شود هزینه ساخت بخش خارجی یک خانه با این ماده یک دهم هزینه ساخت آن از مواد معمولی باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار