مدیران خودروعصر اعتبار

شش نکته کلیدی درباره طولانی‌ترین پل دریایی دنیا

عصر ساختمان- طولانی‌ترین پل دریایی دنیا بندرهای هنگ‌کنگ و ماکائو را به ۱۱ شهر در سرزمین اصلی چین وصل می‌کند و دروازه‌های آن از روز چهارشنبه به روی خودروها گشوده می‌شود.

شش نکته کلیدی درباره طولانی‌ترین پل دریایی دنیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، این پل روز گذشته در مراسمی کوتاه و باشکوه با حضور رئیس‌جمهوری چین و فرماندار هنگ‌کنگ افتتاح شد اما نکته اینجاست که گذشتن از روی آن صرفا با دریافت اجازه ویژه و برای خودروهای خاص امکان دارد. اتوبوس‌ها در این مسیر 55 کیلومتری رفت و آمد می‌کنند و خودروهای باربری ویژه هم در نظر گرفته شده‌اند.

    در آستانه آغاز به کار رسمی طولانی‌ترین پل دریایی دنیا، چند نکته شنیدنی و خواندنی درباره آن از این قرار است:

    1. کار ساخت و ساز پل سال 2009 آغاز شد و تمام 55 کیلومتر آن در کمتر از 10 سال به بهره‌برداری رسید. هزینه احداث پل 20 میلیارد دلار است؛ یعنی حدود 365 هزار دلار به ازای هر کیلومتر. یکی از دلایل اعتراض منتقدان به این پروژه همین هزینه 20 میلیاردی است و البته وابسته‌تر کردن هنگ‌کنگ به سرزمین اصلی چین. پل جزیره لانتائو هنگ‌کنگ را به شهر ژوهای در ساحل جنوبی استان گوانگدونگ و بند ماکائو، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای چینی‌ها وصل می‌کند.

    2. سازه اصلی با سه پل کابلی حمایت می‌شود و چنان ساخته شده است که مقابل بادهایی به شدت 340 کیلومتر در ساعت مقاوم باشد. یک تونل تقریبا هفت کیلومتری زیردریایی هم در نظر گرفته شده که دو جزیره مصنوعی را به هم وصل می‌کند و مانع رفت و آمد کشتی‌ها را در آن منطقه نمی‌شود. پیچ و خم پل یادآور شکل بدن مار است و برج‌های بالای آن به دلفین‌های سفید چینی شباهت دارد.

    3. پل ابتدا قرار بود سال 2016 افتتاح شود اما مواردی چون کمبود بودجه و لزوم دقت در ایمنی ساخت و ساز آن را دو سال به تاخیر انداخت. در این 9 سال 9 کارگر کشته و بیش از 200 نفر مجروح شدند که برای یک پروژه 55 کیلومتری آماری بسیار پایین است. هر چند دولت چین امسال شش شرکت طرف قرارداد را به دلیل در نظر نگرفتن مسائل ایمنی و به خطر انداختن جان کارگران جریمه کرد.

    4. با ورود راننده‌ها به روی پل، میزان ضربان قلب و فشار خون آنها در طول مسیر تحت نظر قرار می‌گیرد و اطلاعات سلامت هر راننده به مرکز کنترل پل ارسال می‌شود. دوربین‌هایی هم در سراسر مسیر کار گذاشته شده که ماموریت آنها زیر نظر گرفتن راننده‌هاست. اگر هر راننده در فاصله 20 ثانیه بیش از سه بار خمیازه بکشد، «دوربین خمیازه» یک علامت هشدار منتشر می‌کند.

    5. ورود شهروندان هنک‌کنگی به سرزمین اصلی چین از راه پل دریایی مستلزم دریافت مجوز ویژه است. مجوز استفاده طولانی‌مدت از پل صرفا به کسانی داده می‌شود که چند معیار مشخص داشته باشند؛ از جمله پرداختن مالیات قابل توجه در چین، کمک مالی چشمگیر به خیریه‌های استان جنوبی گوانگدونگ یا عضو بودن در یکی از چند سازمان سیاسی خاص. دیگران می‌توانند از اتوبوس‌های رفت و آمد استفاده کنند.

    6. در هنگ‌کنگ و ماکائو رانندگان از سمت چپ خیابان استفاده می‌کنند و در سرزمین اصلی چین ماجرا درست برعکس است؛ شبیه رانندگی در خیابان‌های ایران. از آنجا که پل جزو قلمرو چین به شمار می‌رود، رانندگان هنگ‌کنگی و ماکائویی ناچارند از قوانین چین پیروی کنند. به همین دلیل، برای این راننده‌ها نقطه‌ای در نظر گرفته شده استا تا مسیر خود را عوض کنند و با خیال راحت روی پل بروند. در مسیر برگشت هم رانندگان هنگ‌کنگ و ماکائو در نقطه ادغام خودروهای خود را وارد لاین مقابل می‌کنند تا مشکلی نداشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو