مدیران خودروعصر اعتبار

پرداخت ۴۵میلیارد دلار یارانه انرژی در سال گذشته

عصر ساختمان- عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: در دور دوم تحریم‌ها، فروش نفت و مبادلات بانکی ما با سایر کشور‌ها بیش از هر چیز در معرض خطر قرار گرفته است.

پرداخت ۴۵میلیارد دلار یارانه انرژی در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، رضا پدیدار  با اشاره به شروع تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از امروز اظهار کرد: تحریمی که امروز آغاز شد بیشتر جنگ روانی است چرا که تحریم‌های دور اول همه‌جانبه انجام شد و به جز محدودیت صادرات نفت خام و مبادلات بانکی تمام اقتصاد ایران را تحت‌ تاثیر قرار داد.

    این فعال بخش خصوصی با اشاره به خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی از ایران و متوقف شدن مبادلات بانکی طی شش ماه گذشته بیان کرد: در همان دور اول تحریم بود که اقتصاد بین‌المللی ما تحت تاثیر قرار گرفت و مبادلات بانکی با مانع روبه رو شد بنابراین شوک جدیدی در انتظارمان نیست.

    پدیدار در پاسخ به این پرسش که "راهکارهای موجود در شرایط فعلی چیست؟" گفت: با ارائه راهکارها نباید دست خودمان را رو کنیم؛ در حال حاضر بهترین کار آگاهی بخشی به مردم و شفاف‌سازی است.

    آمار جالب آژانس بین‌المللی از یارانه انرژی در ایران

    عضو اتاق تهران با اشاره به آماری از آژانس بین المللی انرژی در خصوص یارانه انرژی در ایران توضیح داد: آژانس بین المللی آماری از یارانه انرژی در کشورهای مختلف برای سال گذشته منتشر کرده که در این آمار مشخص شده ایران در سال میلادی گذشته 16.5میلیارد دلار یارانه نفتی، 12.3میلیارد دلار یارانه برقی و 16.3میلیارد دلار یارانه گازی و در مجموع 45میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده است.

    وی ادامه داد: بر اساس این آمار، میزان یارانه‌ پرداختی ایران برای انرژی در سال 2017 نسبت به سال  2016حدود 55درصد افزایش یافته که این میزان معادل با 10درصد تولید ناخالص داخلی و 15درصد از کل یارانه‌های انرژی جهان است.

    نائب رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران با تاکید بر این که افزایش 55درصدی پرداخت یارانه در ایران به دلیل افزایش قیمت نفت بوده است، تصریح کرد: اگرچه ایران سال‌ها است که با تحریم‌های مختلف دست‌و پنجه نرم می‌کند، اما می‌بینیم که حتی در این شرایط از وضعیت مالی خوبی برخوردار است.

    آمریکا گل به خودی زده!

    او همچنین به 8کشوری که می‌توانند نفت ایران را بخرند اشاره کرد و گفت: در میان این هشت کشور، 5کشور خریدار سنتی ما و 3کشور اروپایی هستند و اگرچه در این وضعیت از میزان کشور‌هایی که نفت ما را می‌خریدند کم شده و حتی این 8کشور نیز کمتر از گذشته یعنی حدود50 درصد خرید قبل، می‌توانند از ما نفت بخرند اما همین میزان هم درآمد نفتی ما را تامین می‌کند.

    پدیدار تاکید کرد: اگرچه آمریکا هر کار می‌کند که قیمت نفت را همچنان زیر 70دلار برای هر بشکه نگه دارد و به شدت نگران این موضوع است، اما با توجه به مرغوب بودن نفت ایران در دوره جدید تحریم‌ها قیمت نفت به بالای 70دلار صعود خواهد کرد که این موضوع به ضرر آمریکا خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی