مدیران خودروعصر اعتبار

مدارس فرسوده رفیق ناباب تعلیم و تربیت

عصر ساختمان- پرورش درست نسل آینده در هر جامعه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است حال اینکه تحقق این مهم در مرحله اول نیازمند وجود فضاهای فیزیکی استاندارد و ایمن بوده اما مدارس فرسوده همانند رفیقی ناباب مانعی بر سر راه تعلیم و تربیت این نسل شده است.

مدارس فرسوده رفیق ناباب تعلیم و تربیت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، رشد و توسعه در هر حوزه ای به نقش تاثیرگذار آموزش و پرورش بستگی دارد و بی شک هر جامعه ای که بخواهد به پیشرفت همه جانبه دست پیدا کند، باید برای آموزش و پرورش سرمایه گذاری کند.
    از این رو برای رسیدن به این مهم دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان متولی تربیت و پرورش آینده سازان باید علاوه بر در اختیار داشتن برنامه ای منسجم و نیروی انسانی توانمند از امکانات و فضاهای فیزیکی همچون مدارس و ساختمان های آموزشی استاندارد برخوردار باشد.
    با توجه به اینکه در جامعه امروزی درصد آمار باسوادی در جامعه شهری و روستایی نسبت به گذشته با جهش قابل توحهی روبرو شده توجه به ایجاد فضاهای آموزشی استاندارد و همچنین نوسازی مدارس فرسوده در شهرها و روستاها بیش از گذشته احساس می شود.
    یکی از عواملی که در حفظ و ارتقای سطح سلامتی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان موثر است وجود محیط امن و استاندارد آموزشی است که در سلامت روان دانش آموز و ارتقای سطح علمی او تاثیرگذار خواهد بود.
    اما امروزه فضاهای آموزشی فرسوده و تخریبی به عنوان چالشی در مقابل نظام آموزشی کشورمان قرار گرفته و به معنی دیگر می توان از این چالش به عنوان رفیقی ناباب در حوزه تعلیم و تربیت نام برد که همواره مانعی بر سر راه فعالیت های آموزشی و تربیتی قرار می دهد.
    براساس دیدگاه کارشناسان و برآوردهای انجام شده به ازای هر دانش آموز 8.39 مترمربع فضای آموزشی نیاز است که اکنون پنج مترمربع به ازای هر دانش آموز فضای آموزشی در کشور ایجاد شده و همچنان بیش از سه متر به ازای کل دانش آموزان باید فضای جدید ایجاد شود.
    در حال حاضر بیش از 290 هزار دانش آموز کردستانی در حدود سه هزار و 700 مدرسه مشغول به تحصیل هستند که به گفته مسئولان امر یک هزار و 70 مورد از این تعداد تخریبی و غیر استاندارد است ولی بسیاری از این مدارس بدلیل کمبود فضا همچنان استفاده می شوند.
    خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز سنندج با توجه به اهمیت موضوع فضاهای آموزشی و موانع و مشکلاتی که در این زمینه در استان کردستان وجود دارد، میزگردی را با حضور مسئولان آموزش و پرورش، نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس استان و مجمع خیرین مدرسه ساز برگزار کرد تا موضوع به صورت دقیق بررسی و راهکارهای مناسب نیز از سوی متولیان امر ارائه شود.

    ** 237 مدرسه تخریبی و خطرآفرین در استان کردستان وجود دارد
    معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان گفت: در حال حاضر 2 هزار و 800 ساختمان آموزشی در استان وجود دارد که یک هزار و 700 مورد آن در روستاها و یک هزار و 100 مورد آن در شهرها قرار دارد.
    نظام مرادی افزود: براساس بررسی هایی که انجام شده حدود یک هزار و 70 مورد از این تعداد فضای آموزشی غیراستاندارد است که حدود 237 مورد تخریبی و خطر آفرین جدی است.
    وی با بیان اینکه 900 مورد از این واحدهای آموزشی نیاز به مقاوم سازی دارند، اظهار داشت: از مجموع فضاهای آموزشی موجود در استان 830 مورد مطلوب و تقریبا بدون مشکل هستند.
    معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان تاکید کرد: از مجموع مدارسی که به صورت رسمی تخریبی اعلام شده اند از روی ناچاری و بدلیل کمبود فضا بویژه در روستاها تعدادی هنوز مورد استفاده قرار می گیرند.
    وی با بیان اینکه مدرسه سازی مانند کارهای دیگر نیست و بدون پشتوانه مالی نمی توان در این زمینه کاری انجام داد، یادآور شد: در حال حاضر برای تخریب و بازسازی مدارس خطر آفرین استان چهار هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

    ** وجود 22 مدرسه کانکسی در کردستان
    معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان نیز گفت: هم اکنون 22 مدرسه کانکسی در روستاهای مناطق مختلف استان وجود دارد و دانش آموزان به جای تحصیل در کلاس در این فضاها تحصیل می کنند.
    عدنان شکوهی راد با بیان اینکه این مدارس در تمام نقاط روستایی استان پراکنده است، افزود: هم اکنون در حال رایزنی برای جذب اعتبار برای تبدیل این کانکس ها به مدرسه هستیم.
    معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان اظهار داشت: در حال حاضر از مجموع بیش از سه هزار و 700 واحد آموزشی و غیرآموزشی موجود در استان، یک هزار و 54 واحد دارای استحکام بوده و از ایمنی لازم برخوردارند.
    وی با بیان اینکه 949 واحد از مجموع ساختمان های موجود در استان غیر آموزشی است، یادآور شد: 366 مورد از این تعداد تخریبی و 317 مورد نیازمند مقاوم سازی است.
    شکوهی راد تاکید کرد: کردستان بدلیل عقب ماندگی های ناشی از جنگ و مشکلات دیگر در زمینه های مختلف از فضاهای آموزشی مناسب برخوردار نیست و با مشکل مواجه است و امروز برای جبران این مشکلات به اعتبارات جهشی نیاز دارد.
    وی با بیان اینکه عمر مفید ساختمان های آموزشی حدود 35 سال است، گفت: اگر به مساله فضاهای آموزشی در استان توجه ویژه نشود هر سال بر تعداد آمار فضاهای تخریبی افزوده می شود.
    معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان افزود: ما در حال حاضر مدارس بالای 50 سال قدمت را در استان جزو مدارس تخریبی به شمار می آوریم اما فضاهایی نیز هستند که استانداردهای ساختمانی و آیین نامه ها در آن رعایت نشده و مستهلک شده و باید تخریب شوند.

    **کردستان جزو استان های دارای آمار بالای مدارس تخریبی است
    رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کردستان نیز با بیان اینکه جزو استان های دارای بیشترین آمار مدارس تخریبی در کشور هستیم، گفت: علی رغم تلاش هایی که از سوی دولت و خیرین برای مدرسه سازی در استان انجام شده هنوز هم در این زمینه با مشکلات جدی مواجه ایم.
    ابراهیم حسامی افزود: بخشی از مدارس تخریبی استان به زمان قبل از انقلاب بر می گردد و بخشی نیز مدارس با قدمت بین 30 تا 35 سال هستند که در زمره مدارس تخریبی قرار گرفته اند.
    وی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و برای جبران کمبود فضاهای آموزشی، افراد خیر و نیکوکار وارد عمل شدند و جامعه خیرین مدرسه ساز برابر اساسنامه مشخص شد و مردم به کمک آموزش و پرورش آمدند.
    رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کردستان تاکید کرد: با توجه به آماری که سازمان مدرسه سازی کشور دارد از اول انقلاب تاکنون حدود 35 درصد مدارس کشور توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.
    وی یادآور شد: خدمتی که این افراد به جامعه می کنند با هیچ چیزی در این دنیا قابل مقایسه نیست و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نیستند چون عقیده دارند تا زمانی که مغزهای متفکر در آموزش و پرورش تربیت نشوند، جامعه پیشرفت نمی کند.

    ** استفاده از منازل مسکونی به جای مدرسه
    رئیس اداره تدارکات و پیشتیبانی آموزش و پرورش کردستان نیز با اشاره به کمبود فضاهای استاندارد آموزشی در استان گفت: در حال حاضر در برخی از شهرستان ها از جمله مریوان از منازل مسکونی استیجاری به عنوان مدرسه استفاده می کنیم.
    حسین الماسی افزود: هر چند برای اجاره این منازل بررسی های کارشناسانه انجام می شود اما در واقع این کار دارای مشکل است چون دانش آموز باید در مکان های دولتی دارای امکانات مناسب آموزشی تحصیل کند.
    وی اظهار داشت: براساس آمارها تعدادی از مدارس ما در سطح استان فاقد دیوار هستند و این مساله یک معضل جدی است که دانش آموزان شاغل به تحصیل در این مدارس را در معرض خطر و حوادث زیادی قرار می دهد.
    رئیس اداره تدارکات و پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: علاوه بر این مشکلات، تعداد زیادی از مدارس نیز بخاطر کمبود فضا به صورت دو شیفته هستند که این امر نیز خود یک معضل اساسی است.
    وی یادآور شد: با توجه به شرایط موجود حاکم بر فضاهای آمزوشی استان می طلبد مسئولان و متولیان امر تلاش کنند اعتباراتی جهشی برای استان جذب و ردیف بودجه مشخصی برای احداث فضاهای جدید آموزشی اختصاص دهند.

    ** بهره گیری از الگوی مسجدسازی برای مدرسه سازی
    معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان در ادامه با اشاره به اینکه با وضعیت موجود آموزش و پرورش نمی تواند مشکلات خود را در زمینه فضاهای آموزشی رفع و رجوع کند، افزود: جبران کمبود فضاهای آموزشی در استان نیازمند تغییر نگرش است و در این راستا می توان از الگوی مسجد سازی بهره گرفت.
    وی گفت: منظور از الگوی مسجد سازی این است که با احداث هر فضای آموزشی به فکر اقتصاد و نیازهای مالی آن باشیم و قبل از ساخت واحد آموزشی یک واحد تجاری برای آن ایجاد کنیم.
    مرادی با بیان اینکه با این کار درآمد پایدار برای مدارس ایجاد می شود، تاکید کرد: از قِبل این کار علاوه بر اینکه می توان برای فضاها ارزش افزوده ایجاد کرد، دستمان از جیب مردم برای مدرسه سازی نیز کوتاه خواهد شد.
    وی با اشاره به اینکه در آینده خیلی نزدیک یکی از معضلات پیش روی آموزش و پرورش کمبود فضای آموزشی استاندارد است، یادآور شد: در سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش است یکی از ماموریت هایی که تعریف شده اقتصاد آموزش و پرورش است که مغفول مانده و باید مورد توجه قرار گیرد.
    معاون توسعه پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: براساس شواهد موجود در آینده نزدیک با انفجار جمعیت دانش آموزی و توسعه فضاهای شهری بخصوص حاشیه نشینی روبرو خواهیم شد.
    مرادی گفت: تمام برآوردهای آماری نشان می دهد حدود 17 درصد جمعیت ساکن در هر نقطه جغرافیایی را دانش آموزان تشکیل می دهند قطعا این جمعیت جدید نیاز به فضاهای آموزشی دارد.
    وی یادآور شد: در حال حاضر با این مشکل روبرو هستیم و برای شهرک های جدید و مسکن های مهر لکه آموزشی تعریف نشده و می طلبد نمایندگان مجلس در ردیف بودجه ملی سهم ویژه ای برای این موضوع مهم در نظر بگیرند.

    ** نیاز جدی مسکن های مهر کردستان به فضاهای آموزشی
    معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان با بیان اینکه میانگین مدارس تخریبی در کشور 30 درصد است، گفت: این آمار در استان کردستان بالاتر بوده و در حدود 40 درصد است.
    وی با شاره به اینکه در مسکن های مهر و شهرهای جدید به فضاهای آموزشی نیاز داریم، افزود: براساس برآوردهای انجام شده برای 20 درصد جمعیت ساکن در هر نقطه جغرافیایی که مسکن مهر وجود دارد به یک واحد آموزشی 500 نفره نیاز داریم.
    شکوهی راد در ادامه به پروژه های آموزشی در دست احداث نوسازی اشاره کرد و یادآور شد: هم اکنون بیش از 150 پروژه آموزشی بزرگ و کوچک جدید به تناسب منطقه در دست احداث است.
    وی تاکید کرد: مهر ماه امسال 52 پروژه در قالب 218 کلاس درس برای تحویل به آموزش و پرورش اعلام شد که حدود 90 درصد از این تعداد تحویل شد و 10 درصد نیز بخاطر کمبود اعتبار باقی مانده که تا پایان آبان تحویل می شود.
    معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده حدود 20 پروژه آموزشی دیگر در دهه فجر امسال تحویل داده می شود و مابقی نیز به شرط تامین اعتبار سال آینده تحویل داده خواهد شد.
    وی با بیان اینکه پروژه های سازمان نوسازی مشارکتی و خیرساز است، گفت: در پروژه های مشارکتی برای مدارس شهری 50 درصد توسط خیرین و 50 درصد نیز با استفاده از اعتبارات دولتی و ملی اختصاص داده می ‌شود.
    شکوهی راد با اشاره به اینکه در مدارس روستایی نیز30 درصد خیرین‌ و 70 درصد آن نیز توسط دولت تامین خواهد شد، اضافه کرد: هر پروژه ای که توسط خیرین شروع شده باقی نمانده و با استفاده از اعتبارات ملی یا استانی تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

    ** خیرین 472 مدرسه در استان کردستان ساخته اند
    رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کردستان در ادامه با اشاره به اینکه تنها راه برون رفت از مشکل فضاهای آموزشی در استان بهره گیری از کمک خیرین است، گفت: در شرایط فعلی و با توجه به کمبود اعتبارات دولتی این شرایط فراهم نمی شود که آموزش و پرورش و نوسازی یکجا بتوانند مشکلات موجود را برطرف کنند.
    وی افزود: در حال حاضر تنها منبعی که بتوانیم بوسیله آن این مشکلات را به حداقل برسانیم بهره گیری از ظرفیت خیرین و بخش کمی نیز از اعتبارات دولتی است که برای ساخت و ساز اختصاص می یابد.
    حسامی با بیان اینکه خیرین با تمام توان به کمک آموزش و پرورش آمده اند، اظهار داشت: در طول 16 سالی که از عمر مجمع خیرین مدرسه ساز کردستان می گذرد خیران حدود یک هزار و 840 میلیارد ریال تعهد داشته اند.
    وی تاکید کرد: از این میزان تعهد تاکنون یک هزار و 220 میلیارد ریال به تعداد 472 مدرسه در قالب 2 هزار و 350 کلاس درس تحقق یافته و تحویل آموزش و پرورش داده شده است.
    رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان کردستان تعهد خیرین مدرسه ساز استان در سال جاری را حدود 600 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با استفاده از این تعهد امسال 55 مدرسه خیرساز در استان احداث خواهد شد.

    ** مدرسه سازی در دل قانون و بودجه دیده شود
    معاون توسعه پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان نیز در ادامه تاکید کرد: خارج از شمول نیازهای واقعی ما مدرسه سازی باید در دل قانون و بودجه دیده شود چون عام النفعه بوده و و زیرساختی برای آیندگان است.
    وی افزود: با توجه به آمار مدارس تخریبی و غیراستاندارد در استان، سلامت دانش آموزان در معرض تهدید جدی است و انتظار می رود در تدوین بودجه سال 98 استان کردستان و استان هایی با این شرایط به صورت ویژه دیده شوند.
    مرادی گفت: در دنیای ماشینی امروز خانواده ها می خواهند که فرزندانشان در نقطه متمرکز و نزدیک منازل خود تحصیل کنند و این مهم جز با عزم همگانی میسر نخواهد بود.
    وی همچنین با اشاره به اینکه امروزه دیدگاه ها به آموزش و پرورش دیدگاه مصرف گرایی است، اظهار داشت: آموزش و پرورش به رشد و توسعه منابع انسانی کشور کمک می کند و این دیدگاه توجه به رفع مشکلات و نیازهای واقعی را کمرنگ می کند و برای عبور از مشکلات نیازمند تغییر این دیدگاه ها است.

    ** نارسایی های موجود آموزشی نیازمند عزم همگانی است
    رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کردستان در ادامه با بیان اینکه وقتی مشکلی پیش می آید همه به سمت آموزش و پرورش و نوسازی می روند، گفت: رفع مشکلات نیازمند عزم همگانی است و باید مسئولان و متولیان امر و نمایندگان مجلس وارد عمل شده و به این نارسایی ها کمک کنند.
    وی با تاکید بر اینکه نمایندگان باید مشکلات موجود را به مرکز منتقل کنند، افزود: در این زمینه آموزش و پرورش، نوسازی و مجمع خیرین مدرسه ساز نیز به عنوان سه ضلع یک مثلق هماهنگ عمل می کنند.
    حسامی همچنین خواستار فرهنگ سازی در امر مدرسه سازی شد و اضافه کرد: بسیاری از مردم هنوز در این زمینه آگاهی کافی ندارند و گاهی برای چند متر زمین عملیات احداث یک مدرسه خیرساز متوقف می شود.
    امید می رود توجه به اهمیت موضوع و نقش تاثیرگذار دانش آموزان به عنوان نسل آینده ساز جامعه در توسعه و پیشرفت کشور مسئولان و متولیان امر با ایجاد فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد زمینه تربیت صحیح آنان را فراهم آورده و نسبت به ایجاد فضاهای آموزشی استاندارد و ایمن در سطح استان و کشور اهتمام ورزند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار