مدیران خودروعصر اعتبار

مدیریت نقدینگی؛ چالش بزرگ فعالان صنعت ساختمان

عصر ساختمان- مدیرعامل گروه ساختمانی معلم با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های ساختمانی گفت: جریان‌های نقدینگی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های فعلی شرکت‌های ساختمانی است.

مدیریت نقدینگی؛ چالش بزرگ فعالان صنعت ساختمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، امید علیجانی با اعلام این مطلب به «دنیای اقتصاد» گفت: در شرکت‌های معتبر ساختمانی در دنیا، نسبت نقدینگی به سود 40 درصد است؛ اما متاسفانه شرکت‌های ایرانی به‌رغم نشان دادن سود، دارای جریان نقدی منفی هستند. علیجانی با بیان اینکه کمبود نقدینگی موجب توقف کسب‌و‌کارها در دوران رکود می‌شود افزود: در وضعیت مطلوب، هر شرکت ساختمانی ضرورت دارد تا در سه گروه کسب‌و‌کار، سهمی برای خود تعریف کند تا ضمن ایجاد درآمدی پایدار، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهد.

    وی با اشاره به اینکه گروه ساختمانی معلم نیز با مدیریت بهینه سبد کسب‌و‌کارهای خود در این راستا در حرکت است، گفت: گروه اول شامل کسب‌وکارهایی است که شرکت احتمالا زمانی کمتر از 2 تا 3 سال درگیر یک پروژه از آن کسب‌و‌کار خواهد بود. نمونه‌ای از این کسب‌وکارها که در دنیا بسیار رایج بوده، اما در ایران مغفول مانده، شامل «نوسازی و بازسازی» و «خرید و توسعه و فروش اراضی» است.  مدیرعامل گروه ساختمانی معلم گفت: گروه دوم بیشتر شامل فعالیت اصلی شرکت یعنی «ساخت و فروش ساختمان» می‌شود. اما گروه سوم مشتمل بر کسب‌و‌کارهایی است که شرکت بیش از 5 سال در آنها حضور داشته و درآمدزایی از آنها در بلندمدت محقق می‌شود که از مهم‌ترین این نوع کسب‌وکارها می‌توان به خدمات «ساخت و بهره‌برداری در کاربری‌های گردشگری و تفریحی و زیرساخت‌های شهری» اشاره کرد.

    وی افزود: معتقدم بازار جدیدی با عنوان «نوسازی و بازسازی» برای فعالان صنعت ساختمان در تهران و کلان شهرها می‌تواند شکل گیرد. هم‌اکنون به‌دلیل افزایش فزاینده نهادهای تولید، دیگر نمی‌توان مانند گذشته اقدام به تخریب و ساخت بناهای مسکونی کرد. وضعیت بازار مسکن به‌گونه‌ای است که شرکت‌های ساختمانی به سمت کسب‌و‌کارهای جدید از جمله نوسازی حرکت می‌کنند و با توجه به تجربه محدود شرکت‌های ایرانی در این زمینه به‌خصوص در مقیاس انبوه، به‌کارگیری فناوری‌های نوین به‌منظور سریع‌سازی و سبک‌سازی و تمرکز بر مدولارسازی، بهره‌گیری از الگوها و تجارب شرکت‌های مطرح دنیا می‌تواند یکی از کلیدی‌ترین فاکتورهای موفقیت در این کسب‌و‌کار باشد.  این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه از نیمه دوم سال 96 تا اردیبهشت ماه 97 شاهد رونق نسبی در بازار مسکن بودیم، گفت: متأسفانه از خرداد ماه تاکنون، بازار مسکن همواره دچار رکود بوده و اضافه‌شدن چالش نقدینگی، فعالان بازار مسکن را به سمت و سوی یک تغییر پارادایم سوق داده است. مدیرعامل گروه ساختمانی معلم گفت: تلاطم‌های اقتصاد ایران در سال 97، موجب بروز یک پارادایم جدید در حوزه کسب‌و‌کار شده است. این پارادایم نگاه سنتی به بازار مسکن را چه از نظر میزان منابع و چه از لحاظ تمرکز در فعالیت‌های کلیدی تغییر داده است.

    وی افزود: شرکت‌های فعال در صنعت ساختمان در مقاطع قبلی به واسطه وجود تورم، با هر عملکردی از رکود یا زیان در امان بودند؛ اما دیگر این امکان فراهم نبوده و غیرحرفه‌ای‌ها راهی جز خروج از این بازار را ندارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار