مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله زدگان همچنان زیر چتر حمایتی دولت

عصر ساختمان- اولین سالگرد زلزله مهیب ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ غرب استان کرمانشاه در راه است و دولت که با شعار«تا آخر در کنار شما هستیم» همچنان زلزله زدگان را برای بازگشت به زندگی عادی خود تنها نگذاشته است.

زلزله زدگان همچنان زیر چتر حمایتی دولت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، عقربه های ساعت بر روی 21 و 45 دقیقه ایستاد و در عرض چند ثانیه زمین انرژی خود را در غرب کرمانشاه تخلیه کرد که تبعات آن کشته شدن 620 نفر و مصدومیت 12 هزار و 386 نفر بود.
    کانون زلزله 11 کیلومتری بخش ازگله در شهرستان ثلاث باباجانی بود اما انرژی آن در شهرستان سرپل ذهاب تخلیه شد و بیشترین حجم خسارات و تلفات نیز متعلق به این شهرستان بود.
    این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دید.
    دولت و ملت برای تسکین آلام زلزله زدگان به سرعت وارد عمل شدند و رکوردهایی در کمک رسانی، امداد و نجات، اسکان و بازسازی زده شد که در دنیا نظیر نداشت.
    خبرگزاری ایرنا مرکز کرمانشاه در آستانه اولین سالگرد زلزله غرب کرمانشاه با دعوت از مهرداد سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه ، جلیل بالایی سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان، رضا خواجه ای رییس ستاد بازسازی استان، بهزاد کهریزی مدیرکل دفتر فنی استانداری، امیر خسروانی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری و منوچهر فخری مدیرکل دفتر امور شهری استانداری کرمانشاه آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده را مورد بررسی قرار داد.

    ** حضور فعال دولت در مناطق زلزله زده
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ابتدای این میزگرد، زلزله سال گذشته را حادثه ای بزرگ برای کشور و استان دانست و گفت: حجم و گستردگی خرابی های ناشی از این حادثه بزرگ ، قابل مقایسه با حوادث مشابه نبود اما با مشارکت بسیار خوب مردم و حضور به موقع و تاثیرگذار دولت روند بازسازی به خوبی پیش می رود.
    مهرداد سالاری با بیان اینکه در کنار حوادث تلخ ناشی از زلزله، شاهد رکوردزنی های فراوانی در بخش های مختلف بودیم، افزود: در امداد و نجات، انتقال مصدومان، اسکان اضطراری و موقت و بازسازی مناطق مسکونی شاهد سرعت قابل قبولی بودیم و رکورد حوادث مشابه را شکستیم.
    او گفت: زلزله سال گذشته به 100 هزار واحد مسکونی آسیب وارد کرد و برآورد اولیه خسارات هم پنج هزار میلیارد تومان بود اما سیاست دولت استفاده از فرصت بازسازی در این مناطق بود که به موازات احداث واحدهای تخریبی ، دیگر واحدهای مسکونی را نیز مقاوم سازی کند.
    وی با بیان اینکه اغلب واحدهای مسکونی و ابنیه موجود در مناطق زلزله زده از استحکام کافی برخوردار نبودند، گفت: این مساله منجر به بروز خسارات فراوانی در جریان زلزله به مردم شد و دولت برای جلوگیری از تکرار این موضوع، مقاوم سازی واحدها را در دستور کار خود قرار داد.
    سالاری اظهار داشت: دولت برای مقاوم سازی واحدهای تعمیری وام هایی با کارمزد چهار درصد در اختیار مالکان آنها گذاشت و فرصت بسیار خوبی را برای مستحکم کردن این واحدها در مناطق زلزله زده فراهم کرده است.

    ** تسهیلات کلان و به موقع دولت برای بازسازی
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دولت با تمام ظرفیت و بسیج همه بانک ها برای پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض به کمک زلزله زدگان آمد، گفت: وام های چهار درصد با بازپرداخت 15 ساله تنها یک فقره از تسهیلات در نظر گرفته شده برای جبران خسارات به زلزله زدگان است.
    سالاری افزود: دولت در یک فقره تنها 2 هزار و 900 میلیارد تومان بابت کارمزد وام های چهار درصد 15 ساله به بانک ها مابه التفاوت می دهد و در مجموع 10 هزار میلیارد تومان رقمی است که تاکنون برآورد شده که دولت به مردم به اشکال مختلف بابت جبران خسارات کمک می کند.
    وی با باین اینکه زلزله هفت هزار و 500 واحد مسکونی شهری و 12 هزار و 500 واحد روستایی را به صورت کامل تخریب کرد، افزود: علاوه بر اینکه تعداد زیادی پس لرزه نیز داشتیم که چند مورد آن بالای پنج ریشتر بود و حدود 500 تا 600 واحد تخریبی جدید به آمار قبلی اضافه کرد.

    ** تعهد دولت اتمام 12 هزار و 500 واحد تا پایان شهریور
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری گفت: دولت تعهد کرده بود که تا پایان شهریور امسال 12 هزار و 500 واحد تخریبی روستایی را بسازد و هفت هزار و 500 واحد تخریبی شهری را نیز پایان سال 98 تحویل دهد.
    سالاری افزود: با مشارکت خوب مردم و تلاش دولت و بخصوص بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، علاوه بر اتمام احداث و بازسازی این 12 هزار و 500 واحد، 16 هزار و 200 واحد شامل تخریب نوع اول و نوع دوم به اتمام برسد.
    او اولویت اول دولت در مناطق زلزله زده را بازسازی واحدهای تخریبی نوع اول دانست و گفت: خانوارهایی که سرپناه آنها به صورت کامل تخریب شده بود در اولویت اول باسازی قرار گرفتند و واحدهای نیاز به تعمیر و نوسازی در اولویت دوم بودند.
    سالاری با بیان اینکه اکنون ساخت و تعمیر 16 هزار و 200 واحد مسکونی روستایی در مناطق زلزله زده به اتمام رسیده است، گفت: کار بازسازی واحدهای تخریبی روستایی به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده و اکنون واحدهای نیازمند به تعمیر و مقاوم سازی در دستور کار است و تعداد این واحدها به 36 هزار مورد می رسد.
    او یادآور شد که اولویت اول دولت بازسازی واحدهای تخریبی کامل بود که به طور کامل انجام شده و اکنون واحدهای تخریبی نوع دوم بازسازی می شود.
    به گفته وی تا 20 آبان امسال تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده روستایی به 20 هزار واحد می رسد.

    ** استفاده از فرصت پیش آمده برای مقاوم سازی واحدها
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود به انتقادها به دولت در رابطه با بازسازی واحدهای خسارت دیده، گفت: دولت ها در زمان بروز چنین حوادثی مسئولیت توانمندسازی مردم را بر عهده دارند و نه پرداخت نقدی پول به خسارت دیدگان اما در کشور ما دولت برای کمک به مردم و جبران خسارات به آنها به اشکال مختلف از جمله کمک های بلاعوض و تسهیلات و مصالح ساختمانی ارزان قیمت وارد میدان شد و به خوبی مدیریت کرد.
    سالاری افزود: تعهد دولت بازسازی واحدهایی تخریب کامل بود که در روستاها به اتمام رسیده و در شهرها نیز سال آینده به پایان می رسد اما برای کمک به مردم و جلوگیری از بروز چنین خساراتی در حوادث مشابه، مقاوم سازی واحدهای غیر تخریبی را نیز شروع کردیم که این موضوع منجر به طولانی شدن روند بازسازی ها شده است.
    وی تصریح کرد که در ابتدا اصلا قرار نبوده واحدهای نیاز به تعمیر توسط دولت مقاوم سازی و باسازی شود چرا که ساختمان سرپا بوده و مردم روی زمین نمانده بودند اما دولت تصمیم گرفت که مقاوم سازی کند و این طبیعی است که زمان ببرد.
    سالاری به انتقاداتی در مورد برپا بودن چادر و کانکس در مناطق زلزله زده بعد از گذشت یکسال از وقوع این حادثه نیز اشاره کرد و گفت: واحدهایی تخریبی نوع 2 که اکنون مشغول تعمیر و نوسازی هستند تا اتمام کار در کانکس ها مستقر شده اند و اینها به دلخواه خود و برای مقاوم سازی واحدهای خود این روش را انتخاب کرده اند و گرنه این خانوارها سرپناه دارند و مشکلی از این لحاظ نداشتند.

    ** کمک 57 میلیون تومانی دولت به زلزله زدگان
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری گفت: دولت در مجموع کمک های بلاعوض و تسهیلات اعطایی 57 میلیون تومان به هر خانوار زلزله زده کمک کرده که رقم خوبی است.
    سالاری با اشاره به درخواست مردم برای افزایش کمک های اعتباری افزود: باتوجه به نوسان های بازار و افزایش قیمت مصالح ساختمانی درخواست مردم به حق است و دولت افزایش کمک ها را بررسی می کند.
    او اضافه کرد که دولت علاوه بر کمک های نقدی اقدام به توزیع سیمان رایگان برای واحدهای تخریبی نوع یک کرده و آهن آلات و مصالح ارزان قیمت نیز اختیار آنها گذاشته و همچنین پی کنی و طراحی نقشه این واحدها را نیز رایگان انجام داده است.
    سالاری یادآورشد : دولت بابت ارائه این خدمات به صورت رایگان، به سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها پول پرداخت کرده است.
    وی به این نکته نیز اشاره کرد که کمک های دولت برای ساخت و مقاوم سازی واحدهایی 80 و 90 متری است و براساس برآوردهای ما این کمک های بلاعوض و تسهیلات پرداختی برای چنین واحدهایی کفایت می کند اما چنانچه کسانی بخواهند با همین مبالغ واحدهایی با متراژ بیشتری بسازند طبیعی است که کفایت نمی کند.
    وی اظهار داشت : کمک های دولت براساس واحدهای خسارت دیده است به طور مثال اگر فردی یک واحد مسکونی چهار طبقه داشته و خسارت به آن وارد شده به ازای هر طبقه 57 میلیون تومان پرداخت می شود اما اگر فردی یک طبقه داشته علاوه بر پرداخت خسارت آن یک طبقه دولت 40 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت یک پیلوت هم به این واحدها پرداخت می کند که کمک بسیار خوبی برای توسعه این واحدها است.
    او نکته دیگری را نیز مورد تاکید قرارداد و گفت: فرهنگ استفاده از بیمه در استان هنوز نهادینه نشده است چرا که اگر واحدهای مسکونی خسارت دیده در مناطق زلزله زده زیرپوشش بیمه می بودند بخش زیادی از خسارات را شرکت های بیمه پرداخت می کردند.
    سالاری از مردم خواست نسبت به بیمه کردن واحدهای خود در هر نقطه از استان تاکید کرد و افزود: حوادث خبر نمی کنند و ناگهانی هستند و از این رو توصیه می کنیم مردم واحدهای مسکونی خود را بیمه کنند.
    او اضافه کرد: ساختمان ها برای زیرپوشش بیمه رفتن باید یکسری ویژگی های خاص از جمله مستحکم بودن را داشته باشند تا شرکت های بیمه این واحدها را بیمه کنند که متاسفانه اغلب واحدهای مسکونی استان کرمانشاه فاقد این ویژگی هستند.
    وی یادآوری کرد که قبل از وقوع زلزله متوسط طبقات واحدها در شهر سرپل ذهاب 1.2 طبقه بود و اغلب واحدها یک و 2 طبقه بودند اما اکنون شاهد ساخت واحدهای سه طبقه به بالا در این شهر هستیم و دولت از این موضوع خوشحال است که با وام های اعطایی به مردم آنها واحدهای خود را توسعه داده و به ارزش افزوده آن اضافه کرده اند.

    ** واگذاری زمین به مستاجران
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود تعیین تکلیف مستاجران در شهر سرپل ذهاب را یکی دیگر از اقدام های دولت در جریان روند بازسازی این شهر دانست و گفت: برآورد اولیه ما از تعداد مستاجران در این شهر پنج هزار نفر بود که در کانکس مستقر شدند که پس از بررسی های انجام شده تعداد سه هزار و 600 مستاجر تایید شد و اکنون موافقت نامه واگذاری زمین به این تعداد خانوار با سازمان ملی زمین و مسکن و راه و شهرسازی منعقد شده و قرار است زمین هایی به این خانوارها واگذار شود و آنها نیز گروه های ساخت تشکیل دهند و با استفاده از زمین رایگان و وام کم بهره دولت اقدام به ساخت واحد مسکونی کنند.
    وی با بیان اینکه این طرح وارد مرحله اجرایی شده است، گفت: زمین برای اجرای این طرح اختصاص داده شده و و خانوارها نیز پالایش شده و در حال تهیه نقشه و مقدمات ساخت واحدهای مسکونی این خانوارها هستیم.
    سالاری از مردم خواست کمک کنند تا توقعات نسبت به دولت بالا نرود چرا که این عدالت اجتماعی نیست که فردی مستاجر و فاقد هرگونه ملکی به همان میزانی که مالک یک واحد که مسکنش تخریب شده بوده از دولت درخواست کمک کند.
    او اضافه کرد: در روستاها تعداد مستاجران کم است اما اگر کسی این شرایط را داشت در صورت فراهم بودن زمین، بنیاد مسکن وام ساخت پرداخت می کند.

    ** اختصاص 700میلیارد تومان برای بازسازی ساختمان های دولتی
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه، اولویت دوم دولت در مناطق زلزله زده را بازسازی ساختمان های دولتی ذکر کرد و گفت: اولویت اول ما کمک به رفتن مردم به داخل واحدها و همچنین تامین معیشت آنها بود و در مرحله دوم به دنبال بازسازی ساختمان های دولتی رفتیم.
    سالاری برآورد خسارات اولیه بر ساختمان های اداری و زیرساخت های خدماتی در مناطق زلزله زده را یک هزار و 200 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون 700 میلیارد تومان اعتبار تصویب و ابلاغ شده و بین دستگاه های اجرایی و شهرداری ها توزیع شده و برخی از دستگاه ها مانند آب و برق که فعالیت های آنان اضطرار داشت نیز از محل منابع داخلی خودشان بازسازی این واحدها را شروع کرده اند.
    او گفت که اعتبارات این بخش تا پایان سال مالی یعنی آخر تیرماه سال 98 باید جذب شود.
    وی اظهار داشت که دولت در این شرایط که با مشکلات اقتصادی روبرو است برای مناطق زلزله زده سنگ تمام گذاشت و کمک های بسیار خوبی کرده است.

    ** جمع آوری کانکس ها در دستور کار است
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود در این میزگرد خبری، جمع آوری چادرها و کانکس ها در مناطق زلزله زده را در دستور کار دانست و گفت: از چادر و کانکس در دوران اسکان اضطراری و موقت استفاده شد و اکنون که بخشی از مردم وارد خانه های خود شده اند باید به تدریج جمع آوری آنها را شروع کنیم.
    سالاری افزود: چادرهایی که اکنون در شهر سرپل ذهاب برپا شده مربوط به اردوگاه کارگران ساختمانی است و خود ما آنها را در ورودی شهر مستقر کرده ایم که در داخل شهر شاهد پراکندگی چادر نباشیم و تا پایان زمان بازسازی وجود این چادرها الزامی است و جمع آوری نمی شود.
    وی اظهار داشت: در داخل شهرها نیز خانوارهایی که وارد واحدهای مسکونی خود شده اند باید نسبت به جمع آوری کانکس اقدام کنند و ما اجازه نمی دهیم در هیچ یک از شهرها کانکس وجود داشته باشد.
    او گفت: دارندگان این کانکس ها می توانند آن را بفروشند و از شهر خارج کنند.
    وی اما وضعیت کانکس ها در روستاها را متفاوت دانست و گفت: روستاییان به دلیل اینکه مکان بیشتری در اختیار دارند و برای امور خود نیاز به انباری دارند می توانند کانکس ها را نگهداری کنند و از این رو اجباری در جمع آوری کانکس در روستاها نداریم.
    سالاری تصریح کرد که کانکس های مستاجران را نیز به زمین هایی که می سازند هدایت می کنیم و آنجا اردوگاه می زنیم تا مستقر شوند و تا زمان ساخت واحدهای آنها کانکس ها وجود خواهند داشت اما به محض اینکه وضعیت شهر به حالت عادی برگشت شهرداری ها و فرمانداری ها باید همه کانکس ها را جمع آوری کنند.
    به گفته او در شهر سرپل ذهاب اکنون سه هزار و 920 کانکس جمع آوری نشده است.
    سالاری به فعالیت سلبریتی ها در مناطق زلزله زده نیز اشاره کرد و گفت: اکنون 164 واحد توسط علی دایی در روستای «روته دلان»، 117 واحد نیز توسط خانم «کلباسی» در پنج روستای سرپل ذهاب و 80 واحد نیز از محل کمک سه میلیون تومانی «صادق زیباکلام» در حال ساخت است.
    او از مردم و خیرینی که قصد کمک به مناطق زلزله زده را دارند خواست از طریق بنیاد مسکن و یا هلال احمر به مردم این مناطق کمک کنند.

    ** بسیج ملی بنیاد مسکن برای بازسازی
    رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد خبری با بیان اینکه دولت با تمام توان و ظرفیت خود برای بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه وارد عمل شد گفت: بنیاد مسکن به عنوان متولی بازسازی این مناطق به موازات کمک به اسکان اضطرای و موقت و کمک های امدادی در قالب 450 اکیپ نیروهای ارزیاب ، کار ارزیابی میزان خسارت و تخریب مناطق زلزله زده را شروع کرد.
    رضا خواجه ای افزود: از مجموع 36 هزار واحد مسکونی احداثی اعلام شده در مناطق زلزله زده، 21 هزار واحد تخریبی نوع اول بود و مابقی نیز باتوجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و دستور دولت مبنی بر مقاوم سازی، در لیست مقاوم سازی و نوسازی قرار گرفت.
    او تعداد واحدهای نیاز به تعمیر را نیز 67 هزار واحد اعلام کرد و گفت: در مجموع 100 هزار واحد مسکونی احداث و نوسازی می شود.
    وی اظهار داشت: 12 ستاد معین در مناطق حادثه دیده استان کرمانشاه مستقر شده که 6 ستاد در سرپل ذهاب و مابقی در سایر شهرستان ها استقرار یافته اند.

    ** مشارکت مردم در روند بازسازی
    رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در ادامه گفت: مشارکت دادن مردم در روند ساخت و ساز واحدهای مسکونی از ابتدای شروع روند بازسازی در دستور کار بنیاد مسکن قرار گرفت.
    خواجه ای افزود: با مشارکت مردم و تلاش های بنیاد مسکن در کمترین زمان همه خانوارها تعیین تکلیف شدند و انتخاب نوع مسکن موقت را به خود آنها واگذار کردیم که یا کانکس تحویل بگیرند و یا خانه ای اجاره کنند و بنیاد مسکن اجاره بها را پرداخت کند که در شهر سرپل ذهاب اجاره بهای هشت هزار و 750 واحد را پرداخت کردیم و مابقی خانوارها کانکس دریافت کردند.
    او با اشاره به اینکه 16 هزار و 200 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده تحویل متقاضیان شده است، گفت: با ورود خانوارها به داخل واحدهای خود بسیاری از کانکس ها و چادرها بلااستفاده هستند اما برخی تصور می کنند که مردم همچنان در کانکس و چادر ساکن هستند.

    ** تحویل 20 هزار واحد تا پایان آبان
    رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تاکنون بیش از 16 هزار واحد زلزله زده بازسازی و تحویل مردم شده است، گفت: این آمار تا پایان آبان به 20 هزار واحد می رسد.
    خواجه ای به تشریح وضعیت موجود واحدهای در حال ساخت اشاره کرد و افزود: از زمان وقوع زلزله تاکنون 35 هزار و 635 واحد مسکونی پی‌کنی شده که از این تعداد تاکنون 33 هزار و 101 واحد آرماتوربندی و 32 هزار و 480 واحد نیز بتن ریزی انجام شده است.
    به گفته او همچنین 28 هزار و 403 واحد در مرحله اسکلت است و دیوارچینی 22 هزار و 459 واحد به اتمام رسیده، 23 هزار و 327 واحد در مرحله سقف و گچ و خاک دیوارهای 17 هزار و 446 واحد هم تاکنون به اتمام ‌رسیده است.
    به گفته وی، تاکنون چارچوب و پنجره های 16 هزار و 128 واحد نیز نصب و به مردم مناطق تحویل داده شده است.
    او تصریح کرد که بنیاد مسکن تنها واحدها را تا مرحله نصب چارچوب و پنجره تکمیل می کند و دیگر مراحل شامل کاشی کاری و سفید کاری را مردم انجام می دهند.
    خواجه ای در رابطه با واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند، گفت: تاکنون کار تعمیر 59 هزار و 930 واحد زلزله زده آغاز شده و 53 هزار و 703 واحد به صورت کامل تعمیر‌‌ شده است.
    وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم‌ که بازسازی واحدهای آسیب دیده در روستاها تا پایان اسفند ماه به پایان برسد، گفت: براساس تعهد داده شده تا پایان آبان ماه 20 هزار واحد بازسازی و به مردم تحویل داده خواهد شد.

    ** پرداخت چهار هزار میلیارد تومان تنها برای واحدهای مسکونی
    رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری با اشاره به اینکه دولت از هیچ تلاشی برای کمک به زلزله زدگان دریغ نکرد و بسیار خوب و به موقع وارد میدان شد، گفت: سه روز بعد از وقوع زلزله اعتبارات بازسازی ابلاغ و هفته بعد عملیاتی شد و هفته اول هم کمک های بلاعوض تخصیص و واریز شد و در اختیار خسارت دیدگان قرار گرفت که چنین اقداماتی در هفته اول زلزله بی سابقه است.
    خواجه ای اضافه کرد: دولت در مجموع 73 میلیون تومان در قالب تسهیلات و بلاعوض به صورت نقدی به هر خانوار به صورت نقدی پرداخت کرده که این مبلغ برای خانوارهای دارای یک واحد مسکونی یک طبقه است و اگر خانواری یک واحد سه طبقه داشته این مبلغ ضربدر سه می شود و دولت سه 73 میلیون تومان به این خانوارها در قالب تسهیلات و بلاعوض پرداخت می کند.
    وی ادامه داد که در کنار این کمک های نقدی، بنیاد مستضعفان متعهد شده 175 هزار تن سیمان مورد نیاز مناطق زلزله زده را به صورت رایگان تامین کند که تاکنون 125 هزار تن آن وارد منطقه شده و مابقی نیز به تدریج وارد می شود.
    خواجه ای به توزیع هشت تن سیمان رایگان و آهن آلات ارزان قیمت نیز اشاره کرد و افزود: تمام ظرفیت ها را برای تسریع در روند بازسازی مناطق زلزله زده بسیج کرده ایم و اجازه نمی دهیم در این روند وقفه ای ایجاد شود.
    او به ارائه رایگان خدمات فنی از جمله هزینه طراحی و نظارت تا سقف 100 متر برای شهرها و در روستاها بدون محدودیت متراژی اشاره کرد و گفت: خدمات آزمایش بتن و کنترل کیفیت نیز به صورت کاملا رایگان انجام می شود.
    وی به رایگان بودن هزینه های آواربرداری و پی کنی نیز اشاره کرد و افزود: پی کنی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده هزینه بر بود و خوشبختانه دولت با تمام توان برای کمک به مردم وارد میدان شد و نگذاشت مردم به مشکل برخورد کنند.
    خواجه ای از بانک ها بابت همکاری در پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض قدردانی کرد و گفت: در این مدت 700 هزار فرآیند بانکی در مناطق زلزله زده انجام شد که حجم بسیار بالایی است.
    وی با بیان اینکه یک هزار و 623 روستا و 9 شهر به صورت مستقیم درگیر زلزله بود، اظهار داشت: محدود جغرافیایی وسیعی درگیر زلزله بودند که این موضوع خدمات رسانی را بسیار با مشکل روبرو کرده است.
    خواجه ای با اشاره به اینکه امسال با گرانی مصالح ساختمانی روبرو شدیم، گفت: این موضوع می توانست روند ساخت و ساز را با کندی مواجه کند اما با تدابیر اندیشیده شده مصالح را به صورت ارزان قیمت در اختیار متقاضیان قرار دادیم و نگذاشتیم گرانی تاثیری بر روند ساخت و ساز بگذارد.
    به گفته او همچنین بنیاد مسکن 20 تن سیمان و 170 هزار متر تیرچه بتنی به صورت ارزان قیمت در مناطق زلزله زده توزیع کرده است.

    ** نظارت کامل بر کیفیت ساخت واحدها
    مدیرکل دفتر فنی استانداری کرمانشاه نیز در این میزگرد خبری بر نظارت کامل این اداره کل بر روند ساخت و سازها در مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: بیش از 600 نفر در قالب ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی در مناطق زلزله زده مستقر شده و بر روند ساخت و سازها نظارت کامل دارند.
    بهزاد کهریزی همچنین افزود: شورای فنی استان و کمیته نظارتی زیر مجموعه آن به صورت مستمر روند ساخت و سازها را از نظر کیفی زیرنظارت کامل دارند و علاوه بر این دفتر فنی استانداری و راه و شهرسازی نیز بر این روند نظارت می کنند.
    وی اظهار داشت: نقشه واحدهای مسکونی در روستاها توسط بنیاد مسکن و در شهرها نیز توسط سازمان نظام مهندسی طراحی می شود و دولت هزینه این طراحی ها را پرداخت می کند.
    کهریزی با اشاره به اینکه در اوایل شروع ساخت و سازها به دلیل ناهماهنگی چند مورد تذکر دادیم اما اکنون هیچ مشکلی از لحاظ کیفی سازی واحدها وجود ندارد.
    او ساخت واحدهای مسکونی و سایر ساختمان ها و بناها براساس اصول مهندسی و با رعایت آئین نامه های موجود را در دستور کار دانست و گفت: با تمام توان بر روند ساخت و سازها نظارت داریم.

    ** توزیع 23 هزار و 858 کانکس در مناطق زلزله زده
    مدیرکل دفتر فنی استانداری کرمانشاه در ادامه سخنان خود به توزیع 23 هزار و 858 کانکس در مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: از این تعداد 18 هزار و 800 کانکس توسط دولت و پنج هزار و 58 کانکس نیز توسط مردم توزیع شد.
    کهریزی افزود: این کانکس ها در شهرها باید به تدریج جمع آوری شود اما در روستاها به اختیار متقاضیان می توانند از آن استفاده کنند و الزامی در جمع آوری نیست.

    ** 338 میلیارد خسارت به بخش کشاورزی
    مدیرکل دفتر فنی استانداری کرمانشاه در ادامه همچنین گفت: در زلزله سال گذشته به 26 واحد کشاورزی، 318 دامپروری، 168 واحد آبزیان، 13 هزار و 941 واحد دامداری، 16هزار و 608دام سبک و 706 راس دام سنگین خسارت وارد وارد شد.
    کهریزی حجم خسارت وارد شده این واحدها را در مجموع 338 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای بازسازی و جبران خسارت این واحدها 600 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته است.
    او به وارد شدن خسارت به 186 واحد صنعتی و تجاری نیز اشاره کرد و گفت: همچنین پنج هزار و 633 واحد صنفی نیز خسارت دیده و در مجموع برای بازسازی این واحدها 400 میلیارد تومان مورد نیاز است.
    وی به وارد شدن خسارت به 78 واحد آموزشی نیز اشاره کرد و افزود: 44 مدرسه ساخته شده اول مهر امسال به بهره برداری رسید و 9 مدرسه نیز تا پایان آذر به بهره برداری می رسد.
    کهریزی در مورد اماکن مذهبی نیز گفت: در زلزله سال گذشته 110 مسجد، مصلی و امام زاده خسارت دید که از این تعداد 32 مورد نیازمند احداث و 78 مورد نیاز به تعمیر دارد که برای این بخش نیز 15 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.
    وی اظهار داشت که به زودی عملیات اجرای ساخت و تعمیر اماکن مذهبی در مناطق زلزله زده آغاز می شود.
    کهریزی در مورد بخش بهداشت و درمان نیز گفت: در این حادثه 188 خانه بهداشت و 16 مرکز جامع خدمات سلامت و چند بیمارستان آسیب دید که برای بازسازی و ساخت این واحدها نیز 64 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و بخشی نیز توسط خیران ساخته می شود.
    او همچنین به حضور 53 تیم حمایت روحی روانی در مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: این تیم ها 124 هزار و 159 نفر را در 490 روستا را زیرپوشش قرار دادند.

    ** اشتغال 11 هزار و 500 نفر در مناطق زلزله زده
    مدیرکل دفتر فنی استانداری کرمانشاه در ادامه به اشتغال 11 هزار و 500 نفر در مناطق زلزله زده استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد 2 هزار و 100 نفر مهندس و مابقی نیروی کار عادی هستند.
    به گفته کهریزی ، همچنین 435 پیمانکار به صورت کلی در این مناطق در روند ساخت و ساز مشارکت دارند و 800 پیمانکار جزء نیز فعال هستند.
    وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد نیروی کار فعال در مناطق زلزله زده بومی هستند، گفت: افراد غیربومی بیشتر جزو نیروهای کار تخصصی هستند که در استان نداشته ایم و مجبور شدیم از ظرفیت سایر استان ها استفاده کنیم.

    ** تسهیلات دولت برای ایجاد اشتغال در مناطق زلزله زده
    مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمانشاه نیز در ارتباط با پرداخت تسهیلات به مناطق زلزله زده توضیحاتی داد و گفت: دولت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی اختصاص داد که در قالب تسهیلات با نرخ صفر درصد پرداخت کند که سهم استان کرمانشاه از این محل 500 میلیون تومان است و تاکنون 70 درصد آن به صورت استانی توزیع شده و 30 درصد نیز در اختیار مرکز است.
    به گفته امیر خسروانی، 50 درصد این 70 درصد از منابع در اختیار استان معادل 180 میلیارد تومان در حساب استان است که از این میزان 176 میلیارد تومان با نرخ رشد جذب 105 درصدی پرداخت شده و استان در این زمینه جزو استان های برتر کشور است.
    وی همچنین اضافه کرد که بعد از وقوع زلزله دولت مصوبه ای برا ی جبران خسارت واحدهای صنعتی، تولیدی اشتغالزایی و صنفی به تصویب رساند که براساس این مصوبه 600 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد در روستاها و 6 درصد در شهرها اختصاص داده است که از این میزان تاکنون 120 میلیارد تومان جذب شده است.
    او گفت که واحدهای تازه تاسیس در مناطق زلزله زده می توانند از این فرصت استفاده کنند و تسهیلات دریافت نمایند.
    مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمانشاه در ادامه گفت: از ظرفیت دهیاران و شوراها برای ارائه خدمت به زلزله زدگان استفاده کردیم و با استفاده از ظرفیت ماشین آلات و امکانات در اختیار آنها توانستیم بخش زیادی از پسماندها در روستاها را جمع آوری کنیم.
    خسروانی دیگر اقدام این اداره کل را مذاکره با شرکت های بیمه برای بیمه کردن واحدهای مسکونی ذکر کرد و افزود: این شرکت با 6 هزار تومان آماده بیمه کردن واحدهای مسکونی بودند اما متاسفانه به دلیل پایین بودن فرهنگ بیمه استقبالی از این طرح نشد.
    به گفته او ، شرکت های بیمه تعهد کردند در قبال هر حادثه تا سقف 15 میلیون تومان جبران خسارت کنند.
    خسروانی به نکته ای در مورد برخی از روستاهای زلزله زده نیز اشاره کرد و گفت: در این روستاها از جمله «زرده» در دالاهو بحث جابجایی روستا مطرح است که باید مردم با هم به نتیجه واحدی در مورد جابجایی برسند تا ما اقدام های خود را برای جابجایی شروع کنیم.

    ** درخواست امهال سه هزار و 926 میلیارد تومان تسهیلات
    امهال وام های بانکی مناطق زلزله زده از جمله موضوعاتی است که دولت به منظور کمک به مردم این مناطق در دستور کار خود قرار داده است.
    سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری اعلام کرد که براساس بررسی های انجام شده از نظر ما سه هزار و 926 میلیارد تومان از تسهیلات پرداخت شده در مناطق زلزله زده استان باید امهال شود.
    به گفته جلیل بالایی ، تاکنون 2 هزار و 317 میلیارد تومان از این تسهیلات امهال شده و برای امهال یک هزار و 609 میلیارد تومان مابقی باید دولت مجوز صادر کند که پیگیری های لازم در این ارتباط انجام شده است.
    او گفت: به اعتقاد ما باید همه وام های زیر 50 میلیون تومان پرداخت شده در مناطق زلزله زده استان باید به مدت 2 سال امهال شود.
    بالایی گفت: براساس قانون مصوب مجلس افراد خسارت دیده مشمول امهال وام ها به صراحت به تفکیک شهری و روستایی، تولیدی و غیرتولیدی تعیین شده است و یکی از معیارهای ما هم برای این امهال ها 103 هزار پرونده تشکیل شده توسط بنیاد مسکن است.
    وی ادامه داد : دولت بابت استمهال 2 ساله این وام ها باید 881 میلیارد تومان سود به بانک ها پرداخت کند.
    بالایی ، معیار امهال وام واحدهای تولیدی و صنعتی را نیز گزارش دستگاه های متولی و تایید ستاد بحران استان اعلام کرد.
    بالایی همچنین اظهار داشت: در مجموع تاکنون 695 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت در حوزه دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و 239 میلیارد تومان تخصیص آمده است.

    ** توزیع بسته های آموزشی در مناطق زلزله زده
    سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: سه میلیارد و 700 میلیون تومان براساس مصوبه هیات دولت بابت تهیه بسته های آموزشی و کمک آموزشی به اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ابلاغ شد.
    بالایی افزود: توزیع این بسته ها از اول آبان شروع شده است.
    او غربالگری روحی و روانی را از دیگر اقدام های انجام شده در مناطق زلزله زده دانست و گفت: در این راستا هشت هزار و 470 نفر دانش آموز زیر 12 سال غربالگری شده و در یک بازه 30 تا 50 روزه بازتوانی می شوند.
    وی همچنین تصریح کرد که سه میلیارد و 105 میلیون تومان برای خانواده های متوفیان اختصاص داده شده که 621 نفر متوف پرداخت شد که این مبلغ غیر از پنج میلیون تومان پرداختی از سوی هلال احمر در زمان فوت است.

    ** تقویت شهرداری ها برای ارائه خدمات بهتر
    مدیرکل دفتر امور شهری استانداری کرمانشاه هم در بخش پایانی این میزگرد خبری با اشاره به اینکه در زلزله سال گذشته، زیرساخت های شهری دچار خسارت شد، گفت: از این رو دولت برای کمک به بازسازی زیرساخت های شهری اقدام به تزریق اعتبارات به شهرداری ها کرد.
    منوچهر فخری ، با بیان اینکه زلزله ساختار شهرهای استان را به هم زد ، افزود: دولت برای صدور پروانه های ساختمانی 15 میلیارد تومان به شهرداری ها کمک کرد.
    او به تامین 39 دستگاه ماشین آلات برای شهرداری های شهرهای خسارت دیده در زلزله نیز اشاره کرد و گفت: دولت به دنبال تقویت شهرداری ها است.
    وی اظهار داشت که در زلزله تمام بخش ها با جدیت وارد میدان شدند و رکوردهای بسیار خوبی در خدمات رسانی به جا ماند که در تاریخ کشور بی سابقه است.
    فخری اضافه کرد که شهرداری ها در 9 شهر درگیر زلزله به صورت مستقیم پای کار بودند و توانستند با کمک دیگر دستگاه ها شهر را به حالت عادی برگردانند.
    وی افزود: با عادی شدن شرایط شهرها، شهرداری نیز نسبت به ترمیم و تعمیر و نوسازی مبلمان شهری اقدام می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار