مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم افزایش نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها

عصر ساختمان- عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران با اشاره به ا ینکه با گران شدن نرخ ارز احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر متوقف شده است، گفت: پیشنهاد ما این است که قیمت خرید تضمینی برق از ۴۲۰ تومان برای هرکیلووات ساعت به ۸۴۰ تومان برسد.

لزوم افزایش نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، بهزاد آسایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کشور چین در یکسال گذشته 110 هزار مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی احداث کرده است، گفت: در دو سال گذشته زحمت کشیدیم و تنها 250 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی احداث کردیم و این آمار نشان می‌دهد که کشور چین 450 برابر ایران نیروگاه تجدید پذیر احداث کرده است.

    وی افزود: با گران شدن نرخ ارز احداث تمام نیروگاه‌های تجدیدپذیر متوقف شد، چرا که احداث این نیروگا‌ه‌ها دیگر غیراقتصادی است.

    آسایی با اشاره به اینکه ماهانه هر نفر یک میلیون و 200 هزار تومان سوبسید انرژی دریافت می‌کند، گفت: در نشست‌هایی که با وزیر نیرو داشتیم، بحث سوبسید انرژی محور  اساسی انجمن انرژی بادی با اردکانیان وزیر نیرو بود، چرا که ما معتقدیم باید مکانیزم رقابت سالم ایجاد تا منجر به افزایش راندمان نیروگاه‌ها شود.

    عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران با تاکید بر اینکه وزیر نیرو این اظهارات ما را پذیرفت و قرار شد، گزارشی به همراه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر این موضوع پیگیری شود، خاطرنشان کرد: برای تشویق نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بادی سال گذشته و قبل از گران شدن نرخ ارز قیمت هر کیلووات ساعت برق انرژی‌های تجدیدپذیر حدودا 12 سنت خریداری می‌شد، اما امسال با این شرایط این قیمت به 3 سنت می‌رسد که این مبلغ احداث و تولید برق توسط این نیروگاه‌ها را غیراقتصادی می‌کند.

    آسایی ادامه داد: با این وضعیت به شما قول می‌دهم که خاموشی‌ها به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید برق حتی در نیروگاه‌های حرارتی در راه است.

    وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا پیشنهادی مبنی بر افزایش قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در نیروگاه‌ها مطرح است، گفت: افزایش نرخ ارز به گونه‌ای بوده است که باید قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر حداقل دو برابر افزایش یابد و به 840 تومان در هر کیلووات ساعت برسد.

    وی با اشاره به اینکه 7 تا 8 هزار مگاوات کاغذ برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از سوی وزارت نیرو صادر شده است، گفت: صدور این موافقت‌نامه‌ها نشان می‌دهد که وزارت نیرو وظیفه خود را به خوبی انجام داده است، اما سوال این است که با این شرایط فعالان و سرمایه‌گذاران انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌توانند به ته خط برسند و نیروگاه را احداث کنند.

    وی ادامه داد: اتفاقا وزارت نیرو نیز به دلیل نداشتن بودجه همین را می‌خواهد که سرمایه‌گذاران قبل از اینکه به ته خط برسند، خسته شده و کنار بروند.

    آسایی با بیان اینکه متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور 38 درصد است و راندمان برخی از نیروگا‌ه‌ها به 20 درصد می‌رسد، گفت: راندمان نیروگاه‌های تجدیدپذیر در همان لحظه‌ای که تولید می‌شود، به دست مصرف کننده می‌رسد و راندمان بالایی برخوردار است.

    وی ادامه داد: 80 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده داریم که تنها 50 هزار مگاوات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، این میزان پرداخت انرژی نشان می‌دهد سرمایه ‌های کشور به راحتی سوخت شده و تنها آ‌لودگی ایجاد می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار