مدیران خودروعصر اعتبار

افت چشمگیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن همزمان با کاهش حجم معاملات

عصر ساختمان- قیمت اوراق تسهیلات مسکن در هفته‌های اخیر با توجه به کاهش چشمگیر معاملات در بازار مسکن افت داشته تا جایی که نرخ این اوراق مربوط به شهریور ماه سال جاری به زیر ۶۰ هزار تومان رسیده است.

افت چشمگیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن همزمان با کاهش حجم معاملات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، با توجه به کاهش تقاضای مسکن و افزایش قیمت در ماه‌های اخیر شاهد افت چشمگیر نرخ اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس بوده‌ایم. تا جایی که از 22 نماد اوراق تسه، در 17 نماد حجم تقاضا به زیر 100 برگه رسیده است. در این میان اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه سال جاری یکی از نماد‌هایی بوده که بیشترین معاملات را در روز‌های اخیر داشته است که از این شدت کاهش خرید و فروش واحد‌های مسکنونی در طول یک ماه بی سابقه بوده، اما کارشناسان اقتصاد مسکن احتمال تداوم رکود تورمی بخش مسکن در ماه‌های آتی را با شیب ملایم قیمتی پیش‌بینی کرده بودند.

    در این میان یکی از دلایل عدم تمایل متقاضیان خرید مسکن به حضور جدی در بازار جهش قیمتی بیش از 60 درصدی بخش مسکن در 6 ماه سال جاری بوده که همین موضوع باعث کاهش تقاضای خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن شده بخصوص که سقف این تسهیلات برای زوجین در تهران 140 میلیون تومان است که پوشش قیمتی آن کمتر از سی درصد واحد‌های مسکونی کوچک یا میان‌متراژ بوده و تاثیر چندانی در افزایش قدرت خرید خانوار‌های پایتخت‌نشین ندارد از همین رو تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن نیز کمتر شده و از حجم معاملات در بازار کاسته شده است.

    براساس گزارش بازار فرابورس ارزش مبادلات اوراق تسهیلات مسکن نسبت به شهریور سال گذشته 14 درصد کاهش یافته و خریداران و فروشندگان این اوراق 1 میلیون و 650 هزار ورق تسه را به ارزش بیش از 1 هزار میلیارد ریال مبادله کردند و همین امر موجب شد تا قیمت این اوراق و حجم معاملات و تعداد برگه‌های خرید و فروش طی یک هفته اخیر روند کاهشی داشته است.

    شایان ذکر است که در ابتدای هر ماه اوراق تسهیلات صادره در ماه گذشته به بازار سرمایه تزریق می‌شده گرانترین اوراق تسهیلات صادره در روز‌های نخست هر ماه به حساب می‌اید، ولی هفته گذشته این اتفاق رخ نداد و در دادوستد‌های هفته قبل فرابورس اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور امسال جزو ارزان‌ترین برگه‌ها بوده و در کمترین قیمت با نرخ 58 هزار و 663 تومان و در گران‌ترین معامله با نرخ 63 هزار تومان به فروش می‌رسد. ضمن اینکه تعداد برگه‌های خرید و فروش شده تسهیلات مسکن صادره در شهریور ماه 97 تنها 44 برگه بوده است.

    همچنین اوراق تسیهلات مسکن از بانک ملی نیز اگرچه در معاملات فرابورس عرضه نشد، اما در معاملات هفته گذشته جزو ارزان‌ترین برگه‌ها و با قیمت 45 هزار و 500 تومان بود و گران‌ترین برگه نیز به قیمت 59 هزار و 400 تومان معامله شد.

    براساس این گزارش با توجه به کاهش تقاضای دارندگان این برگه‌ها نیز کمتر به عرضه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار روی آورده اند تا شاهد کاهش بیش از پیش نرخ این اوراق نباشند؛ و با توجه به کاهش مجدد ساخت و ساز در ماه‌های گذشته و با همزمان با بازگشت رونق به بازار مسکن میزان تقاضای خرید انبوه برگه‌های تسهیلات مسکن از سوی سازندگان و انبوه‌سازان در بازار سرمایه هستیم که این موضوع در کاهش حجم معاملات نیز موثر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار