مدیران خودروعصر اعتبار

منابع طبیعی همدان، پیشگام حمایت از انرژی پاک

عصر ساختمان- اختصاص ۲۱۸ هکتار از اراضی منابع طبیعی همدان برای ساخت و راه اندازی نیروگاه خورشیدی این مجموع را پیشگام حمایت از انرژی پاک کرده است.

منابع طبیعی همدان، پیشگام حمایت از انرژی پاک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، موقعیت جغرافیای همدان از جمله زاویه مناسب تابش خورشید و 200 روز آفتابی در سال، این استان را به یکی از مناطق ممتاز برای سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه خورشیدی تبدیل کرده است.
    در این میان استان همدان در جمع مناطق دارای تنش آبی به شمار می رود چراکه تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات آسمانی و افت آب های زیر زمینی، 65 هزار هکتار از اراضی این استان را تبدیل به بیابان کرده است.
    بنابراین عبور از بحران خشکسالی و کم آبی، استان را نیازمند استفاده از روش های نوین و علمی از جمله راه اندازی نیروگاه خورشیدی برای تولید انرژی پاک کرده است.
    همدان در چند سال گذشته گام های مثبت و موثری در این راستا برداشته است که نمونه آن بهره برداری از طرح های مختلف و تبدیل شدن این استان به قطب انرژی پاک است.
    استفاده نکردن از سوخت‌های فسیلی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، کاهش اتکا به برق، فرصت مناسبی برای کسب و کار و ایجاد شغل‌های جدید است که باید مدنظر قرار گیرد.
    همچنین تجدیدپذیر بودن، فراوانی، پایداری، دوستدار محیط زیست بودن، قابلیت دسترسی و کاهش هزینه‌های تولید از مزایای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی است.
    با توجه به هم راستا بودن اهداف منابع طبیعی و واحدهای تولید انرژی پاک در حفاظت از عرصه های طبیعی همدان، این اداره کل حمایت از ایجاد نیروگاه های خورشیدی را در اولویت قرار داده است.
    در این باره معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: یکی از وظایف این اداره کل، احیاء، توسعه و حفاظت اراضی ملی و پیشگیری از تخریب است.
    رضا الوندی افزود: با این وجود طبق قانون اگر اراضی قابلیت واگذاری داشت می توان آن را به متقاضیان دارای طرح های کشاورزی و صنعتی واگذار کرد.
    وی اضافه کرد: دبیرخانه واگذاری اراضی ملی در جهادکشاورزی قرار دارد و به طرح های پیشنهادی دارای توجیه فنی و اقتصادی پس از تصویب طرح، زمین واگذار می شود.
    معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: برخی طرح ها نظیر ساخت نیروگاه خورشیدی با سیاست ها و اهداف این اداره کل هم راستا هستند و اجرای آنها موجب بر هم ریختن اکوسیستم طبیعت نمی شود.
    الوندی بیان کرد: پیش از این در دبیرخانه ماده 21 مستقر در جهاد کشاورزی طرح های پیشنهادی برررسی می شد اما برای طرح های همسو با سیاست های منابع طبیعی دبیرخانه ماده سه در این اداره کل تشکیل شده و نیازی به ارائه طرح به جهاد کشاورزی نیست.
    وی اضافه کرد: دبیر خانه ماده سه طرح پیشنهادی را در کمیسیون فنی بررسی کرده و علاوه بر تحویل زمین مورد نیاز برای اجرای طرح، زمین بیشتری با هدف کشت درخت و بوته کاری به متقاضی ارائه می دهد.
    معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: این دبیرخانه بر خلاف ماده 21 که پس از واگذاری زمین اقدام به دریافت اجاره بها می کند، بعد از بهره برداری طرح هزینه دریافت می کند.
    الوندی گفت: در همین ارتباط 23 درخواست برای احداث نیروگاه خورشیدی به دبیرخانه رسید که سه مورد آنها پیش از بررسی طرح انصراف دادند.
    وی افزود: 20 درخواست در این دبیرخانه رسیدگی شده که به حدود 50 درصد متقاضیان احداث نیروگاه، تاکنون زمین تحویل شده است.
    معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: این اداره کل هیچگونه محدودیت و ممنوعیتی برای واگذاری زمین به طرح های دارای توجیه اقتصادی ندارد.

    *** استقبال اتریش برای سرمایه گذاری در انرژی پاک
    سرمایه گذار اتریشی در این زمینه گفت: همدان ظرفیت های مطلوبی برای احداث نیروگاه های خورشیدی دارد و می توان در این حوزه سرمایه گذاری مطمئنی انجام داد.
    «جرالد شرر» از آمادگی برای سرمایه گذاری در این استان خبر داد و افزود: همدان بهترین امکانات و ظرفیت ها را برای سرمایه گذاری دارد که باید از آن بهره برد.
    وی اظهار داشت: طبق مطالعات و بررسی های صورت گرفته، همدان از همه نظر بهترین مکان برای سرمایه گذاری است بنابراین می توان عنوان کرد که آینده این استان در زمینه جذب سرمایه گذار درخشان است.
    مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان نیز با معرفی ظرفیت های این استان گفت: با توجه به مطالعات سرمایه گذاران ایرلندی و انگلیسی، شرایط آب و هوای همدان، بهترین موقعیت را برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی ایجاد کرده است.
    سید ناصر محمودی افزود: کارخانه تولید پنل خورشیدی در کشور توسط یک سرمایه گذار آلمانی ایجاد می شود تا برای ساخت نیروگاه خورشیدی مجبور به وارد کردن پنل از خارج کشور نباشیم.
    مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان نیز در این زمینه گفت: برای ایجاد هر مگاوات نیروگاه خورشیدی، یک میلیون یورو سرمایه گذاری و برای هر هفت تا 10 مگاوات نیروگاه خورشیدی 10 هکتار زمین مورد نیاز است.
    محمد مهدی شهیدی بیان کرد: اقدامات خوبی برای جذب سرمایه گذاران و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در همدان انجام شده و این استان به عنوان قطب نیروگاه‌های خورشیدی در کشور مطرح است.
    وی با بیان اینکه تمام نیروگاه‌های خورشیدی احداث شده با مشارکت سرمایه‌ گذار خارجی است، اظهار داشت: 2 نیروگاه خورشیدی هر یک به قدرت 30 مگاوات نیز توسط یک شرکت چینی در شهرستان تویسرکان در دست احداث است.
    شهیدی عنوان کرد: 70 درصد تجهیزات مانند پنل‌های به کار رفته در این نیروگاه‌ها از شرکت خارجی تامین و 30 درصد تجهیزات مثل کابل، ترانس و غیره در داخل تامین می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار