مدیران خودروعصر اعتبار

رییس انجمن پیمانکاران ساخت:

پیمانکار ساخت، متولی ایجاد همبستگی در ساخت و ساز

عصر ساختمان- کیفیت ساختمان ها و بهینه سازی مصرف انرژی یکی از دغدغه های اساسی سازندگان ساختمان بوده و امروزه با توجه به آگاهی بیشتر انسان ها و محدودیت انرژی این امر نقش پررنگ تری در شهرسازی دارد .

پیمانکار ساخت، متولی ایجاد همبستگی در ساخت و ساز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، حال نیازی در جامعه حس یمشود که باید سازمان ها و ارگان ها متولی بخش مسکن را یکپارچه کرد تا فرآیند تولید و بهره برداری از ساختمان با سرعت بیشتری پیش رود. وزارت راه و شهرسازی هم بادر نظر گرفتن این موارد و مباحث مشابه ایجاد تشکل پیمانکار ساخت را در دستور کار خود قرارداد. از این رو گفت و گوی با "دکتر علی پژوهش نیا رییس انجمن پیمانکاران ساخت" داشتیم تا با مسئولیت ها و روند فعالیت این تشکل بیشتر آشنا شویم.
    چه عاملی باعث شد ایده ایجاد چنین تشکلی شکل بگیرد؟
    سالهاست که کنترل و نظارت برکیفیت ساختمان ها بر عهده سازمان نظام مهندسی کشور بوده و با ایجاد قانون های مختلف سعی در افزایش کیفیت ساختمان ها داشته است. منتها شوربختانه شاهد این هستیم که از منظرعمروکیفیت ساختمان ها نسبت به کشور های دیگر در قعر جدول قرار داریم . این امر دلیلی است که بیمه کردن ساختمان ها در کشور ما با استقبال مواجه نشود. یکی از اصلی ترین رسالت های این تشکل ایجاد سازوکاری است که تمام ساختمان های کشور تحت پوشش بیمه قرارگیرند.

    یکی دیگر از مباحث مهم در جامعه ما مفهوم توسعه گر است. developer ها در تمام دنیا با سرمایه گذاری و پذیرش ریسک وارد پروژه ای می شوند که خودشان تعریف، سرمایه گذاری و اجرا می کنند. دولت ها هم می‌توانند با صدور مجوز های ساخت و ساز در پروسه شهرسازی و تولید مسکن دخالت داشته باشند، منتها ریسکی شامل حال دولت نمی شود که در کشور ما به این صورت نیست. به عنوان مثال پروژه مسکن مهر را می‌توان یکی از بزرگترین دخالت های دولت در پروژه های مسکنی دانست که باتزریق منابع غیر اصولی بازار مسکن را از تعادل خارج کرد. این نگاه به هیچ عنوان توسعه ای نیست و صرفا پیمانکاری است.
    عملیاتی کردن موارد فوق نیاز مند همکاری و یکپارچگی دستگاه های مختلفی همچون ، شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی است . آیا تا به حال مذاکراتی با این دستگاه هاصورت گرفته است؟ رویکرد آنها نسبت به این اهداف چیست؟
    مدنظر داشته باشید هنگامی که قانون بالادستی نوشته می شود تمام ارگان ها موظف به اجرای آن هستند. ایجاد تشکل پیمانکار ساخت نیز در قانون آمده و به امضا رسیده است. منتها تا به امروز مذاکراتی با سازمان های مذکور نشده است. دید تشکل نسبت به این موضوع کاملا مثبت است. حضور پررنگ تر بیمه ها در صنعت ساختمان برای تضمین خدمات و کیفیت برای بهره بردار علاوه بر درآمدزایی برای بیمه امنیت خاطری برای بهره بردار است.
    آغاز کار تشکل پیمانکار ساخت چه زمانی خواهد بود و رسیدن به هدف نهایی در چند فاز برنامه ریزی شده است؟ بنده یک نقشه راه نحوه فعالیت تشکل پیمانکار ساخت را برای شما ترسیم می کنم. ابتدا این تشکل از شرکت های پیمانکاری که استانداردهای پیمانکار ساخت که به تمام شرکت های فعال در حوزه ارسال می شود را رعایت کرده باشند عضو گیری می کند. در مرحله بعد تشکیل هیئت مدیره های استانی را خواهیم داشت که هر استان مدیر و تیم به خصوص خود را داشته باشد.
    بعد از آن مذاکرات با سازمان ها و ارگان های مربوط به ساخت و ساز را در دستور کار داریم که شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و بیمه ها  از اصلی ترین آنها خواهد بود .
    سپس سامانه مصالح ساختمانی استاندارد را راه اندازی میکنیم که با کمک سازمان استاندارد خواهد بود. وقتی بتوانیم این ساختار را تشکیل دهیم متولیان ساخت و ساز در سراسر کشور تحت پوشش قرار خواهند گرفت، و اگر این سازنده استاندارد های تشکل را در بخش های مختلف همچون استفاده از مصالح مرغوب رعایت نکرده باشد، شرکت بیمه آن ساختمان را در پروژه های پرریسک قرار میدهد و یا ساختمان را بیمه نمی‌کند یا باید هزینه زیادی برای بیمه ساختمان خود پرداخت کند. به همین طریق سازندگان برای بهره گیری از مزیت های بیمه به استفاده از مصالح و خدمات مرغوب روی می آورند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو