مدیران خودروعصر اعتبار

تولید بتن و چسب عایق گرما و سرما و رطوبت از صدف کوهی

عصر ساختمان- گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از ماده معدنی کربنات کلسیم فسیلی علاوه بر تولید بتن سبک، به فرمولاسیون چسبی برای دیوار چینی‌های سفالی و بتن سبک دست یافتند و به گفته این محققان این محصولات علاوه بر کاهش هزینه‌های مصرف، عایق رطوبت، سرما، گرما و صدا نیز هستند.

تولید بتن و چسب عایق گرما و سرما و رطوبت از صدف کوهی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمدزمان سلامتی، مجری طرح در این باره اظهار کرد: در مطالعات انجام شده، "بتن سبک پایه سیمانی" و "چسب" (PVG) کاشی و سرامیک تولید کردیم.

    وی پایه تولید چسب و بتن سبک را کربنات کلسیم فسیلی (صدف کوهی) دانست و افزود: کربنات کلسیم فسیلی یک ماده معدنی استثنایی و یکی از پرکاربردترین مواد شناخته شده است. این محصول خالص‌ترین نوع کلسیم در طبیعت است؛ چراکه این ماده معدنی از تجمیع سنگ و سخت شدگی پوسته و اسکلت صدف‌ها و شکم پایان و سرپایان تشکیل شده است.

    سلامتی ادامه داد: پودر صدف معدنی دارای کاربردهای وسیع در صنعت برای تولید بلوک بتنی و حوزه دام و طیور برای استخوان‌سازی و انعقاد خون دام و طیور و به‌ویژه در گاوهای شیری و مرغ‌های تخم‌گذار است.

    این محقق با بیان اینکه بلوک بتنی سبک و چسب سرامیک بر پایه کربنات کلسیم فسیلی تولید شده است، خاطرنشان کرد: بلوک‌های سبکی که در حال حاضر در کشور به تولید رسیده است، پایه آهکی دارند؛ ولی در این تحقیقات بتن سبک پایه سیمانی دارد.

    محقق این طرح، مقاومت در برابر آب و رطوبت را از مزایای این بتن نام برد و یادآور شد: از آنجایی که کربنات کلسیم یکی از مقاوم‌ترین و سخت‌ترین ترکیبات موجود بر روی کره زمین است، از این رو تیم تحقیقاتی ما به فرمولاسیون تولید قطعات بلوک سبک با استفاده از این ماده معدنی به جای استفاده از ماسه بادی و ماسه سیلیسی با مقاومت بالاتر دست یافتند.

    وی وزن مخصوص این بتن سبک را 650 تا 700 کیلوگرم در یک متر مکعب آن دانست و اظهار کرد: این بتن یک چهارم وزن بتن‌های معمولی را دارد، ولی نسبت به بتن‌های سبک پایه آهکی در هر یک متر مکعب، 100 کیلوگرم وزن بیشتر دارد؛ البته از مقامت بالایی در برابر آب و رطوبت برخوردار است.

    سلامتی، عایق 100 درصدی سرما و گرما و صدا، صرفه‌جویی در مصرف فولاد 30 تا 35 درصد و کاهش وزن سازه‌ای ساختمان، مقاومت بالا در برابر آتش و حذف مصرف گچ، خاک و آستر سیمان را از دیگر قابلیت‌های این بتن سبک نام برد.

    وی همچنین به جزئیات چسب پودری پایه سیمانی اشاره کرد و گفت: چسب PVG علاوه بر سیمان، حاوی سایر افزودنی‌های مورد نیاز است و ترکیبات این مواد باعث چسبندگی بسیار مناسب برای اجرای دیوارهای سبک، بتن سبک، سفال و کاشی است.

    سلامتی خاطر نشان کرد: تاکنون سفال دیوارها با استفاده از چسب بر روی دیوار چیدمان نمی‌شدند، بلکه از مصالح سنتی استفاده می‌شد؛ ولی چسب پودر پایه سیمان از آنجایی که دارای قابلیت جذب بالای آب است، می‌توان از آن به‌ویژه برای دیوار چینی‌های سفال و آجری و همچنین نصب کاشی و سرامیک استفاده کرد.

    این محقق با بیان اینکه این چسب قابل کاربرد در مناطق مرطوب است، ادامه داد: به طور تقریبی برای دیوارچینی هر یک متر مکعب بلوک بتن سبک مقدار 25 کیلوگرم چسب کافی است.

    وی قدرت چسبندگی بالا برای قطعاتی که قدرت جذب آب بیشتری دارند، عایق رطوبتی بسیار بالا و اجرای انواع سنگ‌ها و سایر قطعات تزئینی به ویژه سفال و بلوک سیمانی را از جمله مزایای این چسب نام برد.

    سلامتی تاکید کرد: استفاده از این چسب صرفه‌جویی در مصرف آب را به همراه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار