مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر بازنگری طرح جامع مسکن:

دولت از نقش بانک مسکن بهره بگیرد

عصر ساختمان- مدیر بازنگری طرح جامع مسکن معتقد است ایفای نقش بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه ای، از جمله ابزار در اختیار دولت برای ساماندهی وضعیت بازار مسکن است.

دولت از نقش بانک مسکن بهره بگیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، بازار مسکن طی چندماه گذشته از سال جاری به دلیل اثرپذیری از تحولات متعدد برون بخشی، در وضعیت متفاوتی قرار گرفته است. آمار رسمی از ثبت بالاترین تورم قیمتی در بازار مسکن طی پنج سال گذشته خبر می دهد. به طوری که میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در پایتخت در پایان فصل پاییز 97 ، به رقمی برابر با 9 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته جهش بالغ بر 91 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که حجم معاملات به کف رسیده است که نشان از ناهماهنگی قدرت خرید خانوارها با سطح قیمت مسکن برای حضور در بازار است. مطابق با آمار رسمی بانک مرکزی، حجم معاملات خرید و فروش مسکن در آذرماه سال جاری به 6 هزار و 800 واحد مسکونی در پایتخت رسیده است.
    فردین یزدانی مدیر بازنگری طرح جامع مسکن با بیان اینکه روند رشد قیمت ها، منجر به سرگردانی و عقب نشینی بخش زیادی از متقاضیان خرید مسکن شده است، گفت: همین موضوع سبب شده تا برخی به دولت پیشنهادهایی مبنی بر ورود و مداخله مستقیم به بازار برای ایجاد در تعادل در بخش مسکن را ارایه دهند.
    وی ادامه داد: اگر منظور از ورود مستقیم دولت به بازار مسکن، به معنای ورود دولت به عنوان سیاستگذار بخش مسکن به حوزه ساخت وساز باشد؛ بی تردید راه حل پیشنهاد اشتباه است. چراکه ورود مستقیم دولت به حوزه ساخت وساز نه تنها نمیتواند به رفع نا به سامانی کنونی بازار مسکن کمک کند بلکه به نوعی میتواند آثار زیانبار و منفی نیز داشته باشد.
    وی در عین حال تاکید کرد: اگر منظور از ورود دولت به بخش مسکن، استفاده از ابزارها و اهرم های در اختیار برای حمایت غیرمستقیم از عرضه مسکن باشد، این نوع از مداخله می تواند نتایج مثبتی را در بازار به همراه داشته باشد. به طوری که می توان امیدوار بود استفاده از ابزارهای دولتی، نوسانات بازار مسکن را مدیریت و جهت دهی کند و در نهایت کاهش دهد.
    به گفته وی اراضی دولتی، بانک اطلاعاتی در اختیار دولت و ایفای نقش بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه ای از جمله این ابزار در اختیار دولت است که می توان از آنها کمک گرفت.
    یزدانی با بیان اینکه بازار مسکن برای عبور از این مرحله نیازمند مداخله دولت به شکل دوم است، تصریح کرد: مداخله دولت به شکل تعزیراتی و نرخ گذاری برای کف و سقف قیمت مسکن و ایجاد محدودیت برای افزایش نامتعارف قیمت ها کارایی اندک در بازار برجای میگذارد. نکته مهم آنکه این کارایی اندک نیز فقط در شرایطی می تواند اثرگذار باشد که مجموع شرایط اقتصادی کشور و از جمله بخش مسکن در بی ثباتی که هم اکنون گرفتار شده است، قرار نگرفته باشد.
    وزارت راه و شهرسازی به تازگی برنامه عرضه 400 هزار واحد مسکونی جدید با حمایت دولتی را مصوب کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار