مدیران خودروعصر اعتبار

آوار "فرونشست" زمین بر سر مسکن خیرین اشتهارد

عصر ساختمان- بر اساس بررسی های زمین شناسی، برداشت بی رویه از سطح ذخایر زیرزمینی و ساخت و سازهای صورت گرفته بدون توجه به قناتهای خشک و مدفون شهر اشتهارد از دلایل فرونشست در این منطقه است.

آوار "فرونشست" زمین بر سر مسکن خیرین اشتهارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تیتر 1، تا چشم کار می کند آسفالت های فرورفته خیابان ها را فرش کرده است و بوی کود مرغ داری و گاوداری های اطراف به مشام می رسد.
     
    فقر امکانات مردم را برای خرید های روزمره شان وادار به طی کردن مسافتی یک کیلومتری می کند و دانش آموزانش برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان ناچار به عبور از قریب به 500 متر مسیر بیابانی هستند.
     
    بوی بد چاه های فاضلاب با تاخیر در تخلیه توسط تانکرها در منطقه می پیچد، سرریز فاضلاب هایش در کف خیابان موجب نارضایتی اهالی شده است، زندگی مردمانش با بوی آلایندگی شهرک های صنعتی و کارخانه ها عجین شده است.
     

    آوار
     
    سگ های ولگرد آرامش را از کودکان این منطقه برای بازی گرفته است، ریزش سنگ نمای ساختمان ها و فرونشست حیاط منازلش خانواده ها را نگران کرده است، زمینش خودروها را می بلعد و تنها جرثقیل می تواند آنها را از محوطه خطر برهاند.
     
    اینجا مسکن خیرین شهرستان اشتهارد است، منطقه ای که به عقیده بسیاری از کارشناسان مستعد فاجعه ای تلخ است، زیرا سراسر این مجموعه روی قنات قرار دارد.
     
    برداشت بی رویه از سطح ذخایر زیرزمینی موجب فرونشینی بخشی از منطقه اشتهارد شده است و ساخت و سازهای صورت گرفته بدون توجه به قناتهای خشک و مدفون شهر اشتهارد از دلایل دیگر احتمال فرونشست در این منطقه خواهد بود.
     
    بررسی عوامل مؤثر در فرونشست زمین دشت اشتهارد توسط محسن رنجبر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر ری و نسرین جعفری دانشجوی کارشناسی ارشد ژئومرفولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی نشان می دهد که سازندهای منطقه اشتهارد مربوط به دوران سوم زمین شناسی است و منطقه از رسوبات رس و مارن و گچ و نمک پوشیده شده است که همزمان موجب شوری آب سطحی و زیرزمینی شده و به علت حساسیت در برابر فرونشست زمین، با بهره برداری بی رویه از ذخایر دچار آسیب می شود.
     
    آوار
     
    در بین عوامل مؤثر در ایجاد فرونشست، بنظر می رسد که ترکیب عواملى چون برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینى، ضخامت لایه رسوبى و ویژگیهاى مهندسى رسوبات عامل اصلى ایجاد این فرونشست می باشد.
     
    وجود کوره های قنات و کاهش سطح آب زیرزمینی در اثراستفاده بی رویه و وجود سازندهای تبخیری رسوبات دانه ریز مانند سیلت و رس در مقایسه با رسوبات دانه درشت مانند شن وماسه در این منطقه از مؤثرترین عوامل فرونشست زمین می باشد.
     
    بنابراین با توجه به اقلیم منطقه، حفاظت از منابع آب زیرزمینی ضرورت دارد زیرا با بهره برداری بیش از حد از آبهای شیرین زیرزمینی، آب شور جایگزین آن خواهد شد و این مسئله در بخشی از غرب اشتهارد رخ داده است.
     
    آوار
     
    برداشت بیش از حد مجاز را می توان نتیجه عدم وجود مدیریت درست منابع آب در بخش برداشت و از سوى دیگر به هدر رفتن حجم عظیمى از آب در نتیجه نادرست بودن شیوه هاى کشاورزى و مصارف صنعتى یا بطور خلاصه مصرف نامتناسب دانست.
     
    در صورت نظارت و آگاهی از آمار چاهها، چشمه ها و قناتهای مناطق کشور، و بستن چاههای غیر مجاز و جلوگیری از برداشت بی رویه، میزان خسارات ناشی از فرونشست زمین نیز کاهش می یابد لذا لازم است در این راستا قوانین تعیین صلاحیت شرکتهای حفاری وضع شود.
     
    جهت تغذیه آبخوان دشت اشتهارد میتوان از کانالهای بتونی برای تغییر مسیر آب شیرین به منطقه استفاده نمود البته این روش نیاز به هزینه های سنگین دارد اما در جهت رفع مشکل منطقه کارساز است.
     
    احداث سدهای خاکی و یا ایجاد مخازن آب غیر قابل نفوذ در فصل بارندگی از شوری و هدر رفت آب جلوگیری می کند، همچنین از میزان سیلاب و گسترش شوره زار نیز می کاهد.
     
    آوار

     
    به عنوان راهکار دراز مدت بر مبناى تجربه سایر کشورها چارهاى جز اصلاح روشهاى مدیریت منابع آب وجود ندارد و تا زمان باقى است باید بسوى آن حرکت کرد.
     
    اما تا آن هنگام و بعنوان راهکار فورى و اضطرارى دست کم میتوان به جلوگیرى از ادامه فعالیت استفاده کنندگان غیر مجاز و چاههاى  حفر شده به این طریق (که در بسیارى موارد تعداد آنها از چاههاى مجاز بیشتر است) مبادرت ورزید.
     
    در غیر اینصورت و با روند موجود ضمن از دست دادن بخش عظیمى از منابع آب براى همیشه، پدیده هایى نظیر فرونشست هاى نقطه اى یا ناحیه اى با ابعاد نامعلوم و با آسیب هاى جبران ناپذیری به وقوع خواهد پیوست، همچنین فرونشست زمین موجب خسارت به ساختمانهای مسکونی می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار