مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر کارگروه کلی زلزله و لغزش‌ لایه‌های زمین:

تجربه ناموفق کشور در جابجایی روستاها به دلیل زلزله

عصر ساختمان- دبیر کارگروه کلی زلزله و لغزش‌ لایه‌های زمین با اشاره به جابه‌جایی برخی روستاهای کرمان به دلیل آسیب پذیر بودن آنها در برابر زلزله، گفت: در بازدیدی که از روستای جابه‌جا شده زرند کرمان داشتیم مشاهده کردیم که روستاییان به تدریج به محل سابق روستا بازگشته و اقدام به ساخت و ساز کردند.

تجربه ناموفق کشور در جابجایی روستاها به دلیل زلزله
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر علی بیت‌اللهی ضمن بیان این مطلب افزود: "گتکوئیه" یکی از روستاهای شهرستان زرند کرمان است و نام آن زلزله با بزرگای 6.3 سال 1383 زرند را به یاد می‌آورد که یک سال بعد از زلزله دهشتناک بم رخ داد.

    وی با بیان اینکه در زلزله زرند روستاهایی مانند "حتکن" و "داهوئیه" آسیب دیدگی تا 100 در صدی را تجربه کردند، ادامه داد: روستاهایی که در لبه افتادگی گسل بزرگ و کاری "کوهبنان" در راستای شمالی -جنوبی با سابقه لرزه خیزی فراوان قرار داشتند در این زلزله آسیب‌های زیادی را متحمل شدند.

    بیت‌اللهی روستای "گتکوئیه" را جزء روستاهای به شدت تخریب شده در این زلزله دانست و ادامه داد: در این روستا بر اثر زلزله سال 1383 حدود 45 نفر کشته شدند که بعد از روستای "حتکن" دومین مرکز جمعیتی با تلفات بالا بود.

    مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات زلزله اضافه کرد: پس از زمین‌لرزه زرند و البته بم، اقدامات خوبی توسط بنیاد مسکن در روستاهای کرمان شروع شد. بسیاری از خانه‌ها نوسازی و بهسازی شدند. برای نمونه می‌توان به روستای "گورک" اشاره کرد که در زلزله هجدک کرمان در سال 1396 دچار آسیب شد و با اقدامات صورت گرفته از 126 واحد روستائی، 75 واحد به صورت اسکلت پیچ مهره‌ای نوسازی شد.

    دبیر کارگروه کلی زلزله و لغزش‌ لایه‌های زمین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جا به جایی برخی از روستاهای آسیب دیده در زلزله، خاطر نشان کرد: در عملیات بازسازی با هدف دوری از خطر زلزله و خط گسلش، بعضی از روستاها را جابجا کردند که روستای گتکوئیه یکی از آنها بود. این روستا از محل قبلی حدود 3 کیلومتر به سمت دشت جابجا شد.

    بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه محل این روستای جدید فاقد آب و فضای سبز است، ادامه داد: علاوه بر آن ساختار سازه‌های ساخته شده در آن مشابه خانه‌های سازمانی و در ردیف‌های موازی بوده و شباهتی با فرم روستا ندارد. این امر موجب شده که در بازدیدی که در دی ماه سال جاری از محل قدیمی این روستا داشتیم مشاهده کنیم که روستائیان اندک اندک به همان سرزمین آبا و اجدادی خود مهاجرت کرده و در آنجا شروع به ساخت و ساز کرده‌اند.

    وی وجود آب و هوای بهتر در پای کوه، امکان نگهداری و تغذیه دام و دلبستگی به سرزمین اجدادی را از اصلی‌ترین دلایل بازگشت روستاییان به محل قبلی روستای گتکوئیه برشمرد و یادآور شد: از این رو به نظر می‌رسد جابه جایی فیزیکی یک روستا بدون توجه به سایر ابعاد مهم زندگی روستاییان نیاز به بازنگری اساسی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار