مدیران خودروعصر اعتبار

عمر ساختمان ها ۲ برابر شد

عصر ساختمان- افزایش ۲ برابری طول عمر مفید ساختمان ها، یکی از مصادیق توجه به موضوع مسکن و از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در سایه توجه و صیانت از سرمایه های ملی به دست آمده است.

عمر ساختمان ها ۲ برابر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، چهل سال از عمر انقلاب اسلامی سپری شده و در این سال ها، برگ های زیادی از دستاوردها و خدمات این نظام به مردم، ورق خورده است.
    یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب، توجه به صنعت ساخت و ساز و افزایش طول عمر مفید ساختمان ها است.
    صنعت ساختمان با صدها شغل در ارتباط است و این صنعت، گردش مالی بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و سرمایه های بسیار بالایی صرف ساخت ساختمان ها می شود از این رو نیاز است تا برای صیانت از این سرمایه های ملی، توجه ویژه ای به مقاوم سازی سازه ها و واحدهای مسکونی مبذول شود اما، این توجه در پیش از انقلاب، تنها در شهرها و آن هم بسیار محدود اعمال می شد.
    در میزگرد ایرنا، دستاوردهای انقلاب در بخش مسکن خراسان شمالی با حضور سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی، رئیس اعتبارات مدیریت امور شعب بانک مسکن و معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مورد بررسی قرار گرفته است.

    ** مسکن روستایی از غربت درآمد
    سرپرست معاونت باز آفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: پیش از انقلاب در برنامه اول و دوم هیچ توجهی نسبت به امور مسکن چه در زمینه ساخت و ساز، چه در زمینه مقاوم سازی و یا تامین مالی این بخش نشده بود، هر چند در برنامه سوم عمرانی به بعد مصوباتی بود اما به خوبی اجرایی نشد.
    مهندس جواد عمادیان فر اظهار داشت: پیش از انقلاب هیچ توجهی به ساخت و ساز روستاها نشده بود و در شهرها هم اقدامات، بسیار اندک بود و اگر توجهی به ساخت و ساز و یا مقاوم سازی ساختمان ها شده بود، برای ساختمان های اداری و یا نظامی بود.
    وی خاطرنشان کرد: توجه به مسکن پس از انقلاب بیشتر شده است و تصمیم گیری ها برای ساخت و ساز، بازار مسکن و کمک به خانه دار شدن مردم گسترش یافته است.
    عمادیان فر با بیان اینکه یکی از مصادیق بارز توجه به محرومان، برنامه ریزی و کمک برای خانه دار شدن روستاییان است، افزود: در این زمینه و با فرمان امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گام های ارزشمندی برای تامین مسکن محرومان برداشته شده است.
    وی گفت: در برنامه دوم توسعه، قرار بود 76 هزار واحد مسکن در چند استان از جمله خراسان شمالی ساخته شود پس از آن در سال 77 با اجرای طرح مسکن استیجاری برای ساخت 90 واحد مسکن در بجنورد اقدام شد.
    عمادیان فر اظهار داشت: طرح مسکن استیجاری در 30 استان اجرایی شد و در آن واحدهای مسکونی با بودجه دولت و پرداخت تسهیلات بانکی اجرایی می شد. در این طرح، 50 درصد از اعتبار از محل منابع بانکی و 50 درصد از منابع عمومی دولت تامین و مسکن در قالب اجاره به شرط تملیک به مردم واگذار می شد.
    وی افزود: پس از آن در قالب طرح های مشارکتی، در شهر بجنورد 120 واحد ساخته و به مردم واگذار شد.
    عمادیان فر خاطرنشان کرد: طرح مسکن مهر هم از سال 86 آغاز شد و در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت استان، ساخت 24 هزار واحد مسکن مهر در دستور کار قرار گرفت.
    وی اظهار داشت: مسکن مهر در قالب اجاره داری پنج ساله، اجاره داری 99 ساله و خودمالکی اجرایی شد و تا کنون 20 هزار واحد افتتاح و واگذار شده و چهار هزار واحد مانده است.
    سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: خدماتی هم با هزینه دولت در مجموعه های مسکن مهر از جمله ساخت خدمات روبنایی چون مساجد، مدارس، کلانتری، کتابخانه و فضای سبز انجام شده است.
    عمایان فر گفت: تشویق به تولید ساختمان ها با زیربنای کم، استفاده بهینه از زمین، کمک به خانه دار شدن اقشار کم درآمد، تقویت منابع مالی بانک ها و تزریق منابع به بخش مسکن از جمله اقداماتی بود که پس از انقلاب در حوزه مسکن اجرا شده است.
    سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: پیش از انقلاب، استاندارد مشخصی برای ساختمان سازی نبود، به انبوه سازی اصلا توجه نشده بود اما اکنون برای گسترش شهرها برنامه ریزی و تصمیم گیری می شود.
    وی تصریح کرد: پس از انقلاب، توجه ویژه ای به مصالح به کار رفته در ساخت و سازها مبذول شده و با برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد ارتقای تکنولوژی و فناوری صنعت ساختمان هستیم.

    ** استانداردسازی مصالح ساختمانی
    سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در این استان هم کارگاه های مختلف تولید مصالح ساختمانی ایجاد شده و تولیدات این بخش با نظارت اداره کل استاندارد صورت می گیرد.
    وی با بیان اینکه پیش از انقلاب بر کیفیت مصالح، نقشه ها و اجرای پروژه ها نظارتی نبود، افزود: پس از انقلاب، در راستای ارتقای عمر مفید ساختمان ها، سازمان نظام مهندسی ساختمان شکل گرفته و بر این اساس، مهندسان بر ساخت و سازهای شهری و روستایی نظارت دارند.
    عمادیان فر خاطرنشان کرد: در این چهار دهه، عمر مفید ساختمان 2 برابر شده است و در حالی که پیش از انقلاب، عمر مفید ساختمان ها، 10 تا 15 سال بود اکنون به 30 سال افزایش یافته است.
    وی اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی برای صیانت از سرمایه های ملی حوزه مسکن، مورد توجه ویژه قرار گرفت که تاثیر آن در صنعت ساختمان مشهود است، نیروهای متخصص امروزه در هفت رشته مرتبط با ساختمان، تلاش دارند تا ساخت و سازها بر اساس اصول فنی و مقررات ملی ساختمان باشد.
    عمادیان فر گفت: شمار نیروی انسانی متخصص در حوزه مسکن در چهار دهه قبل بسیار کم بود و بر این اساس ساخت و سازها مقاوم و مطابق اصول فنی نبود اما اکنون با توجه خاص به تربیت نیروی فنی و متخصص و با استفاده از توان دانش آموختگان دانشگاهی، مقاومت ساختمان ها و عمر مفید آن ارتقا یافته است.

    ** تسهیلات مسکن روستایی، ارمغان انقلاب
    معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی هم با بیان اینکه پیش از انقلاب، توجهی به ساخت مسکن روستایی و مقاوم سازی مسکن نمی شد، گفت: پیش از انقلاب، ساخت و سازها بر اساس اصول فنی نبود و بویژه در روستاها توجهی به مقاوم سازی نمی شد و در شهرها هم خانه های بسیار اندکی بر اساس مقررات ملی ساختمان اجرا شده بود.
    مهندس علی روحانی اظهار داشت: با تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان در دستور کار قرار گرفت و به روستاییان کمک شد تا نسبت به ساخت خانه های مقاوم و مستحکم اقدام کنند.
    وی با بیان اینکه روستاییان به علت پایین بودن درآمد، توان ساخت و ساز بر اساس اصول فنی و رعایت ضوابط ساخت ساختمان را نداشتند، گفت: پیش از انقلاب هیچگونه کمک مالی و تسهیلات برای ساخت مسکن روستاییان منظور نمی شد.
    روحانی افزود: پس از تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تسهیلات ارزان با کارمزد پایین پرداخت می شود و بعضا این بنیاد برای ساخت و ساز و انبوه سازی در راستای تامین مسکن محرومان، ورود پیدا کرده و در برخی از روستاها همچون «دراقانلو»، به صورت انبوه سازی به ساخت مسکن مقاوم مبادرت کرده است.
    وی افزود: در ابتدا، سالانه 300 تا 500 فقره تسهیلات برای روستاییان داده می شد اما از سال 75 با وقوع زلزله مخرب در استان، بنیاد مسکن پررنگ تر وارد عرصه شد و 12 هزار و 500 واحد مسکونی آسیب دیده از آن حادثه را بازسازی کرد.
    روحانی اظهار داشت: در این استان، 17 هزار و 500 واحد مسکونی پیش از اجرای طرح تسهیلات ویژه مسکن روستایی در سال 84 ساخته شده بود که با استفاده از این تسهیلات، تاکنون بیش از 36هزار واحد مسکونی در روستاهای استان ساخته شده که البته هفت هزار و 600 واحد هم در شهرهایی که پیش از این روستا بوده و اکنون به شهر ارتقا یافته اند، ایجاد شده است.
    معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: در این مدت 63 هزار و 322 واحد مسکونی در قالب طرح بهسازی، طرح ویژه مسکن روستایی و یا حوادث ساخته شده که 43 هزار و 767 واحد با استفاده از طرح ویژه مسکن روستایی بوده است.

    ** ایجاد بانک مسکن، برای تامین مالی این بخش
    رئیس اعتبارات مدیریت امور شعب بانک مسکن خراسان شمالی هم با اشاره به صرف منابع بسیار زیاد در صنعت ساخت و ساز، گفت: پیش از انقلاب برنامه ریزی جامع مسکن برای مدیریت منابع وجود نداشت اما صیانت از این سرمایه ها پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفته است.
    امیر حقانی اظهار داشت: پیش از انقلاب ساختار بانکی متشکلی در خصوص تسهیلات مسکن وجود نداشت، صندوق هایی ایجاد شده بود و بانک مسکن نیز به عنوان بانک رهنی، سیاست پرداخت تسهیلات به بخش مسکن را داشت اما این تسهیلات تنها به خرید و ساخت مسکن به صورت محدود منتج می شد و البته تابع سیاست دولت نیز نبود.
    وی افزود: اصولا در دوران قبل از انقلاب اسلامی، برنامه منسجمی برای ساماندهی و رفع مشکل مسکن، به ویژه برای اقشار کم درآمد وجود نداشت.
    حقانی اظهار داشت: در سال 58 بانک مسکن از ادغام سرمایه تعدادی از بانک های فعال و شرکت های سرمایه گذاری و پس انداز وام مسکن وابسته به برخی از بانک ها، به عنوان بانک تخصصی و بازوی اجرایی دولت در حوزه مسکن عهده دار تامین مالی این بخش شد و سیاست ها و خطی مشی ها نیز بر این اساس تدوین شد.
    حقانی گفت: توزیع اعتبارات دولتی در بخش مسکن، قبل از انقلاب به صورت متمرکر نبود اما پس از انقلاب، تمرکز بر حوزه مسکن بیشتر و سیاست بانک نیز بر این اساس شکل گرفت.
    وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن، تسهیلات ساخت 26 هزار و 406 واحد مسکن مهر در استان خراسان شمالی پرداخت شده است که 20 هزار و 655 واحد فروش اقساطی شده و پنج هزار و 700 واحد نیز در مرحله تکمیل ساخت است.
    به گفته رئیس اعتبارات مدیریت امور شعب بانک مسکن خراسان شمالی، این بانک از ابتدای تاسیس در استان، 11 هزار و 326 فقره تسهیلات مسکن روستایی پرداخت کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار