مدیران خودروعصر اعتبار

قائم مقام بیمه مرکزی:

فقط ۵درصد واحدهای مسکونی بیمه حوادث طبیعی دارند

عصر ساختمان- قائم مقام بیمه مرکزی اعلام کرد: تنها بین ۵ تا ۷ درصد واحدهای مسکونی در کشور، از پوشش بیمه حوادث طبیعی برخوردار هستند که این میزان در برخی از مناطق کمتر و در برخی از استان‌ها نیز بیشتر است.

فقط ۵درصد واحدهای مسکونی بیمه حوادث طبیعی دارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، پرویز خسروشاهی گفت: پروژه‌های بزرگی که تحت پوشش بیمه هستند هنوز در سیل اخیر برآورد خسارت نشده‌اند؛ اما میزان خسارت وارده بر واحدهای مسکونی بر آورد شده که بالغ بر 330 میلیارد تومان است.

    قائم مقام بیمه مرکزی افزود: با راه‌اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی، مواجهه با حوادث غیرمترقبه از حالت برنامه‌ریزی نشده و اضطراری، به حالت برنامه‌ریزی‌شده و طبیعی تبدیل می‌شود.

    وی با بیان بسیاری از واحدهای آسیب دیده در سیل، از هیچ گونه پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند، تصریح کرد: برخی از ریسک‌ها دچار اصطکاک اطلاعاتی است؛ به این معنا که بیمه حوادث طبیعی در کنار بیمه شخص ثالث از جمله رشته‌هایی است که از مشکل اصطکاک اطلاعاتی رنج می‌بردند، در حالی که یکی از پیامدهای وجود اصطکاک اطلاعاتی در بازارها، عدم رشد قابل قبول آن بازارها است و یکی از دلایل مهم نفوذ کم بیمه زلزله و سیل وجود همین اصطکاک‌های اطلاعاتی در بازار بیمه، حوادث طبیعی است.

    خسروشاهی افزود: به دلیل وجود اصطکاک‌های اطلاعاتی متأسفانه ضرورت تهیه بیمه نامه حوادث برای آحاد جامعه ما چندان درک نشده و این ریسک در بازار بیمه ما از اهمیت لازم برخوردار نیست.

    وی عامل دیگر حضور کمرنگ بیمه در پوشش خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی را، محدودیت سرمایه شرکت‌های بیمه عنوان کرد و گفت: داشتن سرمایه متناسب با تعهدات، یکی از مهمترین شاخص‌های بیمه‌گری سالم است و به همین خاطر بیمه گران به دلیل محدودیت سرمایه، امکان ارائه سقف‌های بالای پوشش برای واحدهای مسکونی و قبول تعهدات خارج از توان خود را ندارند.

    سه عامل ضرورت راه اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی

    خسروشاهی وجود اصطکاک اطلاعاتی، محدودیت توانگری مالی و ظرفیت نگهداری ریسک شرکت‌های بیمه را از عوامل مهم ضرورت راه اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی دانست و با اشاره به این مطلب که بخشی از حق بیمه صندوق توسط مردم و بخشی دیگر توسط دولت تأمین خواهد شد، تصریح کرد: شرکت‌ها نمی‌توانند بیش از سرمایه و ظرفیت نگهداری خود ریسک بپذیرند برای مثال یک شرکت بیمه نمی‌تواند شهری را بدون اخذ پوشش‌های اتکایی لازم تحت پوشش بیمه قرار دهد که تعهد پوشش بیمه‌ای آن بیش از 20 درصد سرمایه شرکت باشد.

    قائم مقام بیمه مرکزی به تجربه برخی از کشورها در زمینه اجباری کردن بیمه تمامی واحدهای مسکونی در برابر حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل مهم درافزایش ضریب نفوذ بیمه حوادث طبیعی قانونی کردن خرید این بیمه‌نامه از سوی مردم است و آنچه در این زمینه رایج است و پاسخ هم داده تأسیس صندوق‌های بیمه حوادث طبیعی با پشتوانه کمک مالی دولت‌ها است.

    وی از اراده دولت و مجلس برای راه اندازی صندوق حوادث طبیعی خبر داد و گفت: توانگری مالی صندوق برای تحت پوشش قرار دادن ریسک‌های موجود یک اصل مهم است و باید تمهیداتی فراهم کنیم تا به ازای خسارات احتمالی منابع کافی تأمین شود.

    عضو هیأت عامل بیمه مرکزی با اشاره به چالش‌های رایج در صندوق‌های موجود در کشور نظیر صندوق‌های بازنشستگی و نظایر آن اظهار داشت: صندوق‌هایی نظیر صندوق تأمین خسارات بدنی به این دلیل که منابع مشخصی از محل شخص ثالث دریافت می‌کنند، دچار مشکل نیستند و تجربه موفقی بوده‌اند؛ اما در صندوق‌هایی که به منابع ناپایدار وابستگی دارند، دچار چالش هستیم. بنابراین موفقیت صندوق بیمه حوادث طبیعی نیز در گرو پایداری منابع آن خواهد بود.

    خسروشاهی اظهار داشت: در مقاطع بروز حوادث فاجعه‌آمیز چون سیل و زلزله کمک‌های دولت و مردم که طبعاً به طور عجله‌ای و شتاب‌زده و بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی صورت می‌گیرد، نمی‌تواند رضایت عمومی را در حد قابل انتظار تأمین کند. بنابراین راه اندازی و فعالیت قدرتمند صندوق بیمه حوادث طبیعی در گرو حمایت کامل دولت است.

    وی ادامه داد: با توجه به این نکته که ایران کشوری حادثه خیز محسوب می‌شود و جزو 10 کشور بلاخیز دنیاست و خسارات ناشی از حادثه‌های طبیعی در آن بسیار بالاست، تأمین بخشی از منابع صندوق‌های بیمه‌ای باید از مسیر نظام بودجه صورت بگیرد.

    85 درصد از خسارت سیل اخیر تحت پوشش اتکایی بوده است

    عضو هیأت عامل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود خسارات شرکت‌های بیمه در سیل اخیر را دارای پوشش اتکایی دانست و گفت: خوشبختانه شرکت‌های بیمه در نگهداری ریسک‌های فاجعه‌آمیز اصول بیمه‌ای را رعایت می‌کنند و در حادثه اخیر نیز بیش از 85 درصد خسارات از پوشش اتکایی برخوردار بوده است.

    وی در ادامه با قدردانی از همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش به اقدامات زیربنایی این صنعت در زمینه توسعه فرهنگ بیمه در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: انعکاس مطالب و مفاهیم بیمه‌ای در 86 عنوان از کتب درسی و 15 میلیون نسخه از نشریات معتبر نظیر نشریه سراسری رشد و همچنین ترویج بیمه در مدارس و دانشگاه‌ها از فعالیت‌های مؤثر در زمینه تعمیم و همگانی سازی بیمه به شمار می‌رود.

    قائم مقام بیمه مرکزی در ادامه رشد اندک بیمه‌های زندگی در کشور را از عوامل ضریب نفوذ نه چندان قابل قبول صنعت بیمه در کشور ارزیابی و نسبت به تلاش بیشتر فعالان بیمه برای افزایش ضریب نفوذ رشته بیمه‌های زندگی، تاکید کرد.

    خسروشاهی با درخواست از همه مسئولان در دولت و مجلس و همچنین مردم برای کمک و همکاری جهت تأسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: به جای اینکه در زمان وقوع سیل و زلزله همه نگران تأمین مالی خسارت‌های پیش‌آمده شده و مردم و دولت به فکر کمک مالی به آسیب‌دیدگان باشند و این کار بخش مهمی از انرژی و تمرکز همه را صرف خود کند، بهتر است همه اعم از مردم و دولت ماهانه مبالغ ناچیزی به ازای هر واحد مسکونی در صندوق بیمه حوادث طبیعی ذخیره کنند تا در هنگام وقوع حادثه خسارت‌های مالی بدون دغدغه و سردرگمی و با آمادگی قبلی جبران شود.

    وی تصریح کرد: پوشش بیمه صندوق حوادث طبیعی حالت پایه دارد و هر واحد مسکونی که بخواهد مازاد بر پوشش صندوق، برای خود پوشش بیمه‌ای اخذ کند، شرکت‌های بیمه به طور تکمیلی اقدام به فروش آن خواهند کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو