مدیران خودروعصر اعتبار

تخفیف‌‌های بازآفرینی بافت فرسوده

عصر ساختمان- جزئیات مشوق‌های شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده تهران اعلام شد.

تخفیف‌‌های بازآفرینی بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از همشهری، مذاکرات میان شهرداری تهران و وزارت راه و شهر‌سازی منجر به افزایش زمینه‌های همکاری این 2ارگان برای رسیدگی به مشکل بافت‌های فرسوده در شهر شد اما آغاز روند باز‌آفرینی نیاز به همکاری مالکان دارد. این کار زمانی میسر خواهد شد که با استفاده از برخی تخفیف‌ها یا امتیاز‌ها شهروندان به شروع جایگزینی ساختمان‌های جدید با بنا‌های فرسوده تشویق شوند. در همین زمینه علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران جزئیات بسته تشویقی جدید نوسازی را تشریح کرد. متقاضیان نوسازی می‌توانند برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات تکمیلی به دفاتر توسعه محله‌ای محدوده سکونت خود یا تارنمای http://nosazi.tehran.ir/ مراجعه کنند.

    افزایش وام
    تمهید مناسبی از طرف دولت اندیشیده شده که از ابتدای امسال، تسهیلات ساخت به 70میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی افزایش پیدا کند. 50میلیون تومان از این مبلغ با سود 9درصد  و 20میلیون تومان مابقی نیز با سود 18درصد از سوی بانک‌های عامل به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

    تخفیف پروانه
    صدور پروانه در بافت‌های فرسوده مناطق 7تا 20مشمول 100درصد تخفیف و در مناطق 1تا 6و 21و 22مشمول 80درصد  تخفیف می‌شود. عوارض واحدهای تجاری واقع در این پروژه‌ها که خارج از راسته‌ها و بورس‌های مصوب هستند، درصورتی‌که مساحت آنها حداکثر 20درصد  مساحت زمین باشد و بیشتر از 50مترمربع نباشد نیز مشمول تخفیف 50درصد  می‌شود.

    تخفیف برای محله‌ها
    30محله از شهر تهران مانند محله‌های فرحزاد و کن که طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، امکان ساخت‌وساز بیشتر از 180درصد را ندارند و محلات واقع در حصار صفوی در منطقه 12که در محدوده‌های تاریخی و ارزشمند تهران قرار گرفته‌اند و 24محله دیگر تهران که کمترین نرخ نوسازی و پایین‌ترین نرخ رشد قیمت مسکن در یک دهه اخیر را داشته‌اند، می‌توانند  از بسته‌های تشویقی ویژه نوسازی بافت‌های فرسوده بهره‌مند شوند. متقاضیان نوسازی در 30محله مذکور تا سقف 20میلیون تومان کمک هزینه اجرای نما دریافت می‌کنند. به متقاضیان محله‌های فرحزاد و کن و محله‌های واقع در حصار صفوی علاوه بر 9درصد  تسهیلات بانکی ساخت که از سوی دولت اعطا می‌شود، 9درصد  یارانه مضاعف نیز از سوی شهرداری تهران اعطا می‌شود و بر این اساس متقاضیان تنها می‌بایست اصل تسهیلات دریافتی را به بانک بازپرداخت کنند.

    پروژه‌های پیشتاز
    پروژه‌هایی که از تجمیع حداقل 10پلاک و رسیدن به مساحت حداقل 400مترمربع در بافت‌های فرسوده ایجاد می‌شوند، با عنوان «پروژه‌های پیشتاز نوسازی» معرفی می‌شوند که امکان بهره مندی از مشوق‌های ویژه نوسازی را خواهند داشت.پروژه‌های پیشتاز نوسازی می‌توانند از 9درصد سود تسهیلات بانکی و کمک هزینه اجرای نما تا سقف 50میلیون تومان که از سوی شهرداری تهران اعطا می‌شود، بهره‌مند گردند. به‌منظور افزایش کیفیت طراحی در پروژه‌های پیشتاز نوسازی، هزینه طراحی این پروژه‌ها نیز از سوی شهرداری تهران و از طریق انعقاد قرارداد با طراحان حرفه‌ای و درجه یک انجام خواهد شد.

    تأمین هزینه‌های مهندسی
    50درصد  از هزینه‌های خدمات مهندسی شامل هزینه‌های طراحی، کنترل طراحی، نظارت و شناسنامه فنی در پروژه‌های پیشتاز نوسازی و محله‌های کن، فرحزاد و محله‌های واقع در حصار صفوی از سوی شهرداری تهران به متقاضیان نوسازی پرداخت می‌شود و 24محله دیگر نیز مشمول بهره مندی از 50درصد  هزینه‌های خدمات نظارت خواهند شد. البته تأمین 100درصد پارکینگ مورد نیاز در پروژه‌های پیشتاز و تأمین حداقل 75درصد پارکینگ‌های مورد نیاز در سایر پروژه‌های نوسازی (مطابق پروانه صادره)، برخورداری از میانگین 75مترمربع مساحت واحد مسکونی، اجرای عایق صوتی دیوارهای پیرامونی و دیوارهای بین واحدهای مسکونی، کنترل و تأیید کیفیت آسانسور، استفاده از بتن آماده از شرکت‌های دارای نشان استاندارد ایران در اجزای سازه‌ای و کنترل و تأیید کیفیت جوشکاری اتصالات سازه‌های فلزی از ملزومات پروژه‌ها به‌منظور دریافت تسهیلات کمک هزینه خدمات مهندسی است.

    هزینه انشعابات
    طبق آیین‌نامه اجرایی برنامه بازآفرینی، وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلف هستند تا نسبت به تخفیف و یا تقسیط هزینه انشعابات در بافت‌های فرسوده که برای هر واحد حدود 5/7میلیون تومان می‌شود، اقدام کنند اما با توجه به اینکه منابع آن تا به امروز فراهم نشده، این امر محقق نشده است. براساس بسته تشویقی ویژه نوسازی، شهرداری تهران 50درصد  از هزینه انشعابات را برای متقاضیان پروژه‌های پیشتاز نوسازی به‌صورت یارانه پرداخت می‌کند. تخفیف در هزینه بیمه کارگران ساختمان نیز از موارد دیگر مصوب شده در آیین‌نامه اجرایی برنامه بازآفرینی است که امکان اجرایی شدن آن نیز تا به امروز مهیا نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو