مدیران خودروعصر اعتبار

آخرین اخبار از جست و جو برای یافتن مجسمه ملک المتکلمین

عصر ساختمان-معاون هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره اقدامات انجام شده برای یافتن مجسمه ملک المتکلمین در سال‌های گذشته توضیحاتی داد.

آخرین اخبار از جست و جو برای یافتن مجسمه ملک المتکلمین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید مجتبی موسوی معاون هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران  با اشاره به تذکر هفته گذشته مسجدجامعی در خصوص مفقود شدن مجسمه ملک المتکلمین در پارک شهر تهران، گفت: از 14 سال پیش اقدامات لازم را جهت یافتن این مجسمه آغاز کردیم و چون به نتیجه‌ای نرسیدیم، این کار رها شد.

    او افزود: در حال حاضر هیچ اقدامی جهت یافتن آن انجام نمی‌شود، چراکه اطلاعاتی نداریم و حتی تصاویر مربوط به این مجسمه هم بسیار اندک است.

    معاون هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه موضوع مفقود شدن مجسمه ملک المتکلمین مربوط به اواخر دهه 60 است، گفت: این مجسمه ابتدا در میدان حسن آباد بود که در دهه 30 به انباری در ضلع شمالی پارک شهر منتقل شد و از اواخر دهه 60 به بعد هم دیگر کسی آن را ندیده است.

    او افزود: در مورد این مجسمه از اشخاص مطلع تحقیقات به عمل آوردیم که آقای هژبر ابراهیمی که از مجسمه سازان پیشکسوت است، برخی اطلاعات را در اختیار ما قرار داد و گفت که شاهد انتقال این مجسمه از حسن آباد به پارک شهر بوده است.

    موسوی در پایان در خصوص مشخصات این مجسمه تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موجود این مجسمه 3 متر ارتفاع دارد، اما درخصوص وزن و جنس موادی که در آن استفاده شده است، اطلاعاتی نداریم.

    هفته گذشته احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت مرمت آرامگاه شهدای مشروطه، خبر از مفقود شدن مجسمه ملک المتکلمین داد که در گذشته از میدان حسن آباد به پارک شهر منتقل شده بود و بعد از مدتی هم دیگر مشاهده نشد.

    او در اظهارات خود هیچ سخنی از زمان مفقودی مجسمه به میان نیاورد.

    حاجی میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین از خطبای مشهور دوره مشروطیت و در شمار یکی از اصلی‌ترین واعظان مشروطه خواه شناخته شده‌ است. او یکی از مدیران انجمن باغ میکده و از بنیانگذاران مدارس جدید بود که پس از به توپ بسته شدن مجلس، دستگیر شد و در باغ‌شاه در مقابل محمدعلی‌شاه در سال 1287 اعدام شد.

    آرامگاه او در تهران، در خیابان مخصوص جنب بیمارستان لقمان، کوچهٔ شهید ابراهیمی انتهای کوچه، در آبی رنگ سمت چپ قرار گرفته‌ است.

    گفته می‌شود پس از اعدام، او را به همراه صور اسرافیل، شبانه و پنهانی به حیاط این خانه آورده و دفن کرده‌اند.

    این مقبره‌ها در حیاط یک ملک قدیمی که مالک آن در دسترس نیست، قرار دارد و در حال تخریب است. بیمارستان لقمان نیز قصد گسترش فضای بیمارستان را دارد و ممکن است این مقبره‌ها در طرح بیمارستان قرار گیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار