مدیران خودروعصر اعتبار

خروج از دوره خشکسالی واقعیت علمی ندارد

عصر ساختمان-مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی گفت: با توجه به آنکه اقلیم قابل پیش بینی نیست و در بازه‌های فصلی و سالانه تغییرات زیادی دارد از این رو اظهار نظر کارشناسان مبنی بر خشکسالی و ورود به دوره تر سالی واقعیت علمی ندارد

خروج از دوره خشکسالی واقعیت علمی ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، احد وظیفه مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی درباره اینکه خروج از خشکسالی و ورود به دوره تر سالی برای سال زراعی جدید تایید می‌کنید، اظهار کرد: بر اساس مدل‌های مختلف اقلیمی پاییز نرمالی را خواهیم داشت و به عبارتی دیگر ناهنجاری از لحاظ دما و بارش در فصل پاییز نداریم، اما این امر بدان معنا نیست که وارد دوره‌تر سالی شده‌ایم.

    وی افزود: بنده معتقدم که در فصل پاییز شرایط میانگین خواهد بود به طوری که نه خشکسالی و نه‌تر سالی را برای این فصل انتظار داریم ضمن آنکه مدل‌های اقلیمی قطعی نیستند و با خطا‌هایی همراه است.

    مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی از افزایش یک درجه‌ای دمای جهانی نسبت به میانگین بلند مدت خبر داد و گفت: بنا بر مدل‌های اقلیمی دمای جو زمین یک درجه نسبت به 30 سال گذشته افزایش یافته است که کشور ما از این قاعده مستثنی نیست و به عبارتی متوسط دما نسبت به میانگین گذشته یک درجه بالاتر است.

    وظیفه با انتقاد از اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر گذر از دوره خشکسالی و ورود به دوره‌تر سالی گفت: با توجه به آنکه اقلیم قابل پیش بینی نیست و در بازه فصلی و سالانه تغییرات زیادی دارد جای این سوال مطرح است که چرا برخی کارشناسان چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند.

    به گفته وی با توجه به آنکه اقلیم قابل پیش بینی نیست بنابراین اظهار نظراتی مبنی بر پایان خشکسالی و ورود به دوره‌تر سالی واقعیت علمی ندارد چرا که تعداد خشکسالی در سال‌های گذشته بیشتر از ترسالی بوده و یکسال بارندگی بیش از نرمال بیانگر خروج از خشکسالی نیست.

    وی بارش‌های سال زراعی جاری را در اغلب نقاط کشور نرمال و فراتر از نرمال اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در سال 96 خشکسالی غیر عادی در اغلب نقاط کشور داشتیم به طوری که در برخی از استان‌های یک چهارم بارش سالی زراعی جدید هم نداشتیم.

    مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی ادامه داد: بنا بر و مدل‌های اقلیمی تا ابتدای مهر در اغلب نقاط کشور بارش فراتر از نرمال است هر چند در تابستان بارش قابل توجهی به جز نوار شمالی کشور نداشتیم.

    وظیفه در پایان با اشاره به اینکه عمده بارش‌ها در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد تصریح کرد: با توجه به آنکه 6 ماه سال خشک است، اما بارش سال زراعی جاری در محدوده نرمال و بیش از نرمال بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار