مدیران خودروعصر اعتبار

مالکان خانه‌های بزرگ در خواب اجاره‌های ۲میلیاردی

عصر ساختمان- اگرچه با فرا رسیدن فصل اجاره و آغاز ماه محرم، بازار مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در حوزه رهن و اجاره اندک‌اندک به کما می‌رود، اما در این میان، هنوز هم برخی قیمت‌های نجومی به شدت در حوزه مسکن خودنمایی می‌کنند.

مالکان خانه‌های بزرگ در خواب اجاره‌های ۲میلیاردی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از  آرمان، این نرخ‌های بالای اجاره به‌ویژه در بخش واحدهای با متراژ بالاتر از 80 و 100 متر نشان می‌دهد برخی از مالکان هنوز هم به واقع‌بینی در مورد شرایط رکودی بازار مسکن دست نیافته و قیمت‌ها را به صورت توهمی بالا نگاه داشته‌اند. بررسی‌ها از بازار رهن و اجاره مسکن در تهران نشان می‌دهد یک واحد 300 متری در باغ فردوس به قیمت دو میلیارد تومان رهن داده می‌شود. اگرچه واحدهای با متراژ بالا همواره مشتریان خود را دارند اما نرخ‌های این‌چنینی در برخی مناطق تهران همچنان غیرعادی به نظر می‌رسد.

    افزایش قیمت مسکن در حوزه‌های معاملاتی خرید و فروش و رهن و اجاره از شهریورماه سال 96 و پایان فصول رکودی، به تدریج آغاز شده بود و روال منطقی خود را طی می‌کرد. با خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت سال گذشته و واکنش روانی بازارهای مختلف به آینده مبهم اقتصادی کشور، نرخ ارز در یک دوره کوتاه بسیار اوج گرفت و تمامی کالاها و خدمات به پیروی از آن دچار نوسانات افزایشی مستمر شدند. در این میان، بازار مسکن که دوران رشد خود را نیز می‌گذراند، به ناگاه با افزایش بیش از 100 درصدی در نقاط مختلف تهران روبه‌رو شد و رویای خانه‌دار شدن خانوارهای قشر متوسط شهری را به باد داد. از سوی دیگر با آغاز فصل تابستان که به طور معمول، فصب اجاره محسوب می‌شود، گرانی‌ها و عدم ثبات در معاملات به بخش اجاره نیز کشیده شد. اگرچه رشد قیمت ملک و اجاره آن در بسیاری از نقاط تهران در نسبتی منطقی افزایش نشان می‌دادند اما در این میان برخی ارقام نجومی نیز در آگهی‌های اجاره دیده می‌شد. با آغاز روند رکودی بازار مسکن در یکی دو ماه اخیر، انتظار می‌رفت این گونه ارقام با این بازار خداحافظی کرده باشند، اما به نظر می‌رسد برخی مالکان هنوز هم در خواب گرانی عجیب سال گذشته به سر می‌برند.

    گرانی اجاره‌بها در متراژ‌های بالا

    باید توجه داشت که نرخ‌های نجومی اجاره مسکن در این دوره بیشتر به متراژهای بالا فارغ از سال ساخت، تعلق دارد که همواره بازار خود را حفظ می‌کنند . شاید اصلی‌ترین دلیل باقی‌ماندن توهم گرانی در این بخش از بازار مسکن نیز همین امر باشد. در حقیقت، سمت عرضه نرخ‌های خود را به امید موارد محدود سمت تقاضا بالا نگاه داشته است. بررسی‌های جدید بازار اجاره‌بها در تهران نشان می‌دهد رهن یک واحد 165متری واقع در نیاوران یک میلیارد تومان اجاره ماهانه عرضه شده است. همچنین یک واحد مسکونی 55 متری 18 سال ساخت واقع در زعفرانیه با شرایط 100میلیون تومان رهن و چهار میلیون تومان ماهانه در فایل اجاره قرار گرفته است. به گزارش تسنیم، آپارتمان 110متری دو خوابه چهار ساله در درکه با شرایط 200میلیون رهن و پنج میلیون تومان اجاره ماهانه، واحد مسکونی سه خوابه در فرمانیه با عمر سه سال با 600میلیون تومان رهن، واحد 140متری هشت سال ساخت واقع در درکه با 300 میلیون تومان رهن و ماهانه پنج میلیون تومان اجاره و آپارتمان نوساز 105متری با 150میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه 12میلیون تومانی در بازار اجاره‌بهای مسکن عرضه شده است. همچنین در فرمانیه رهن یک واحد چهار سال ساخت 100 متری 110میلیون با اجاره ماهانه هفت میلیون تومانی است. در این میان به نظر می‌رسد بازار رهن و اجاره که انتهای فصل رونق خود را سپری می‌کند تقریبا از تقاضا خالی مانده و چشم به راه زوج‌های جوان خانه‌اولی است. همچنین برآوردها از خانه‌های خالی‌مانده در این فصل نشان می‌دهد متراژ‌های پایین که عموما به دلیل کاهش قدرت خرید مستاجران از استقبال بیشتری برخوردار بوده‌اند، به دلایلی نظیر امکانات اندک و قدیمی‌شدن همچنان در فایل‌های مشاوران املاک خاک می‌خورند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار