مدیران خودروعصر اعتبار

اختصاص ۲۰ درصد منابع بانکی به بخش مسکن

عصر ساختمان- بر اساس دستور رئیس جمهوری، قرار است سطح تسهیلات مسکن در کلیه بانک‌ها به استثنای بانک مسکن که به عنوان بانک تخصصی این حوزه فعالیت می کند، به ۲۰ درصد کل تسهیلات ارتقا یابد.

اختصاص ۲۰ درصد منابع بانکی به بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، با وجود آن‌که بازار مسکن از کمبود منابع مالی رنج می‌برد، عمده بانک‌ها به دلیل طولانی بودن زمان بازپرداخت تسهیلات حوزه مسکن تمایلی به پرداخت وام مسکن ندارند. این در حالی است که تمامی  بانک‌ها طبق دستور رئیس‌جمهوری مکلفند 20 درصد از منابع خود را به بخش مسکن و ساختمان اختصاص دهند.

    یکی از گلایه‌هایی که همواره سازندگان و خریداران مسکن مطرح می‌کنند این است که بانک‌ها یا از پرداخت تسهیلات به این بخش شانه خالی می‌کنند یا شرایط را آن‌قدر سخت می‌گیرند که متقاضیان از خیر دریافت وام می‌گذرند. بر این اساس در نشست ویژه دست‌اندرکاران حوزه مسکن با رئیس‌جمهوری که اواخر  تیرماه  برگزار شد بر اختصاص 20 درصد منابع بانک‌ها به بخش مسکن تاکید شد. در روزهای اخیر نیز وزیر راه و شهرسازی با مدیران عامل بانک‌ها جلسه‌ای را در این زمینه داشت.

    در این جلسه عنوان شد که بانک توسعه  تعاون 11.5 درصد، بانک تجارت 17 درصد، بانک سامان 16.6 درصد، بانک ایران زمین 14 درصد و بانک  مسکن 95 درصد منابع خود را به بخش مسکن تخصیص داده‌اند. با این‌که گزارشی از سایر بانک‌ها در این جلسه ارایه نشده اما ارقام نشان می‌دهد بجز بانک مسکن، هیچ‌یک از بانک‌ها به طور کامل این تخصیص را نداشته‌اند.

    تشکیل کمیته کاری مشترک بین وزارت راه و بانک‌ها

    در نشست مدیران عامل بانک‌ها با وزیر راه و شهرسازیف محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بر تشکیل کارگروهی به منظور تبیین مدل مالی برای تخصیص 20 درصدی منابع بانک به بخش مسکن تاکید کرد و گفت: علاوه بر بازار پول باید تلاش شود تا بازار سرمایه نیز در بخش مسکن وارد عمل شود و انتظار است که سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص همکاری لازم را داشته باشد و اقدام مناسب را انجام دهد.

    وزیر راه وشهرسازی ضمن تاکید بر اینکه وظیفه دولت تلاش برای زمینه سازی و فراهم کردن شرایط مناسب به منظور خانه دار کردن اقشار کم درآمد و متوسط است، تصریح کرد: برای طرح اقدام ملی مسکن که در راستای خانه دار کردن اقشار متوسط و کم درآمد طراحی شده است باید فهرست متوازنی از مسئولیت‌ها به تفکیک بانکها در سطح استانی و شهری تهیه شود که در این زمینه فعالیت هایی انجام شده و باید تکمیل شود.

    وی در بخشی از سخنان خود با مدیران عامل بانک‌ها بر تشکیل کمیته کاری بین وزارت راه و شهرسازی با مدیران عامل بانک‌ها تاکید کرد و توضیح داد: به منظور وحدت رویه تمامی بانک ها برای تخصیص 20 درصدی منابع بانک های کشور به بخش مسکن، کمیته کاری مشترک بین بانک‌ها و وزارت راه و شهرسازی تشکیل می‌شود.

    اسلامی بر کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و همچنین کم کردن بوروکراسی در این بخش به منظور ایجاد رضایت اجتماعی تاکید کرد.

    در ادامه مدیران عامل بانک های کشور، به ارایه گزارشی از روند اقدامات خود در خصوص تخصیص 20 درصدی منابع بانک‌ها به بخش مسکن پرداختند.

    تخصیص 95 درصدی منابع بانک مسکن به بخش مسکن

    مدیرعامل بانک مسکن در این نشست ضمن اعلام اینکه تاکنون آن بانک بر اساس برنامه ریزی ها برای تامین اعتبار 140 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن را در برنامه قرار داده است، تصریح کرد: بانک مسکن بیش از 90 درصد منابع بانک را به بخش مسکن و ارایه تسهیلات به متقاضیان و اجرای طرح های مختلف مسکن تخصیص داده است.

    مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در این نشست، اعلام کرد: در هشت ماه گذشته بانک توسعه تعاون 11.5 درصد منابع بانک را به بخش مسکن تخصیص داده است و تاکنون 730 میلیاردتومان توسط این بانک به بخش مسکن تخصیص یافته است.

    نماینده بانک پاسارگاد نیز در این نشست بر آمادگی کامل آن بانک برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن و تخصیص 20 درصدی منابع بانک برای بخش مسکن خبر داد.

    مدیرعامل بانک کارآفرین نیز ضمن اعلام این مطلب که احداث 6 بزرگراه در کشور همچون اصفهان-شیراز، قائن-بیرجند، خرم‌آباد-پلدختر و هشترود- مراغه توسط آن بانک تامین اعتبار می شود، گفت: از ابتدای سال تاکنون در حدود در حدود 5 هزار میلیاردریال به بخش بزرگراهی و 11 هزار میلیارد ریال توسط بانک به بخش مسکن تخصیص یافته است.

    مدیرعامل بانک تجارت نیز در نشست فوق اعلام کرد: نسبت منابع بانک به پرداخت تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان در بانک تجارت 27 درصد است که مشخصا برای بخش مسکن 17 درصد منابع بانک تخصیص یافته است. وی از پرداخت 38 هزار میلیاردتومانی بانک تجارت به بخش مسکن طی هشت ماه نخست امسال خبر داد و گفت: قراردادهای بانک تجارت با نیروهای مسلح نیز برای پرداخت بخشی از تسهیلات واحدهای مسکونی نیروهای مسلح در آستانه امضای قرار داد قرار دارد.

    مدیرعامل بانک ملت نیز ضمن اعلام آمادگی کامل آن بانک برای تخصیص 20 درصدی منابع بانک به بخش مسکن، توضیح داد: بانک ملت تاکنون 10 درصد منابع خود را به بخش مسکن تخصیص داده است که تلاش می شود تا سقف تسهیلات 20 درصدی به بخش مسکن تا پایان سال محقق شود.

    مدیرعامل بانک سامان نیز از پرداخت 16.6 درصدی منابع آن بانک به بخش مسکن خبر داد و اعلام کرد: تلاش خواهد شد تا سقف 20 درصدی تسهیلات به بخش مسکن تا پایان سال عملیاتی شود.

    مدیرعامل بانک گردشگری نیز بر تخصیص 10 درصدی منابع‌ آن بانک به بخش مسکن خبر داد.

    سهم بانک ایران زمین نیز به گفته مدیرعامل آن بانک به بخش مسکن 14 درصد بوده است. مدیرعامل بانک ایران زمین همچنین بر آمادگی کامل بانک ایران زمین برای تخصیص 20 درصدی منابع آن بانک به بخش مسکن تاکید کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی