مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مطرح کرد:

پیش‌بینی رونق غیرتورمی در بازار مسکن

عصر ساختمان- یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که بازار ملک در شرایط رونق غیرتورمی قرار دارد گفت: معاملات تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت و نوسانات قیمت در حد ۱ تا ۲ درصد است.

پیش‌بینی رونق غیرتورمی در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بیت‌الله ستاریان اظهار کرد: روند افزایش معاملات مسکن تا پایان سال ادامه می‌یابد و با وجود این‌که پیش‌بینی می‌کردیم اوایل سال آینده مسکن وارد رکود شود تغییر نرخ بنزین احتمالا از رکود سال آینده نیز جلوگیری خواهد کرد.

    وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های آینده گفت: افزایش یک تا دو درصدی قیمت در کنار رشد معاملات را خواهیم داشت. ریزنوسانات ماهیانه، طبیعی است اما جهش قیمت اتفاق نمی‌افتد. البته افزایش یک تا دو درصدی قیمت برای بخش مسکن مفید است؛ چرا که بازده و انگیزه سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.

    ستاریان با اشاره به افزایش 181 درصدی معاملات در نیمه اول آذرماه نسبت به ماه قبل گفت: علت کسادی معاملات در ماه‌های قبل به قرار داشتن در ماه‌های محرم و صفر مربوط می‌شد و علت اقتصادی نداشت.

    این کارشناس بازار مسکن، تغییر نرخ  بنزین را ضروری دانست و گفت: قطعا اصلاح قیمت بنزین تصمیم درستی بود. بنزین در پالایشگاه لیتری 5000 تومان تمام می‌شود و تا به جایگاه برسد قیمت تمام شده به بالای 7000 تومان می‌رسد. این یارانه بر دوش کسانی است که از توانایی  مالی بسیار پایینی برخوردارند. لذا رشد قیمت بنزین تصمیم  درستی بود اما در اطلاع‌رسانی آن خوب عمل نشد.

    ستاریان درباره نقش  دولت در کنترل قیمت مسکن گفت: اساسا دولت نه در سرکوب قیمت و نه در تولید مسکن نقش عمده‌ای ندارد. اما اقتصاد دولتی همواره در بخش مسکن مشکل ایجاد می‌کند. مثلا بودجه‌های عمرانی، تغییر قیمت سوخت یا حذف یارانه‌ها در بخش  مسکن تاثیرگذار است و به همین  دلیل باید دولت در این زمینه دقت داشته باشد.

    به گفته وی، با توجه به بودجه 70 هزار میلیارد تومانی بخش عمرانی که به تدریج تا آخر سال آینده تزریق می‌شود احتمالا دولت بتواند ازرکود عمیق جلوگیری کند. افت و خیزهایی در بازار مسکن خواهیم داشت اما من چشم‌انداز را به سمت رکود نمی‌بینیم.

    این کارشناس اقتصاد مسکن  با بیان این‌که بخش ساختمان حوزه‌ای پیشران محسوب می‌شود گفت:  رکود مسکن باعث از دست رفتن بسیاری از مشاغل می‌شود و افت اقتصادی ایجاد می‌کند. ضمن این‌که کسادی معاملات به کسری تولید بیشتر منجر می‌شود و فشار تقاضا را افزایش می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو