مدیران خودروعصر اعتبار

تکمیل یک باند منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال تا‌ سال ۱۴۰۰

عصر ساختمان-رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه ساخت یک باند منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد، گفت: در صورت تأمین به‌موقع سهم ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دولت، قول می‌دهیم تا پایان دولت، یک لاین منطقه ۲ برای تردد مسافران ساخته شود.

تکمیل یک باند منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال تا‌ سال ۱۴۰۰
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، سید پرویز فتاح از ورود تجهیزات و ماشین‌آلات پیمانکاران به منطقه 2 آزادراه تهران-شمال برای تکمیل این منطقه آزادراه خبر داد.

    در ادامه گفت‌وگو با رئیس بنیاد مستضعفان را می‌خوانید.

    * تکمیل یک لاین منطقه 2 آزادراه تهران-شمال تا سال 1400

    منطقه 2 آزادراه در چه مرحله‌ای از پیشرفت فیزیکی قرار دارد؟ آیا طبق گفته رئیس جمهور سال 1400 تحویل می‌شود؟

    فتاح: این تاریخ برای منطقه 2 آزادراه مشروط است و ما هم با سال 1400 موافق هستیم، پس از تکمیل منطقه یک به طول 32 کیلومتر، منطقه 2 با طول 22 کیلومتر است که امروز  31 درصد رشد فیزیکی دارد، حال و پس از تکمیل منطقه یک ‌می‌توانیم در منطقه 2 آزادراه متمرکز شویم، اما ساخت آن هم به هر حال پول می‌خواهد.

    من خودم مرداد‌ماه امسال وقتی بازدید از آزادراه داشتم‌، متوجه شدم از ‌نظر زمانی و بودجه‌ای تکمیل پروژه تا سال 1400 بسیار مشکل است، ‌پیشنهاد دادم نصف منطقه دو را بسازیم، یعنی به جای ساخت 2 خط رفت و 2 خط برگشت، فقط یک مسیر 2 خطه رفت به همراه تونل شرقی البرز را بسازیم، از آن طرف هم جاده فعلی چالوس را از پل زنگوله به سمت کرج، یک‌طرفه کنند؛ این طرح پذیرفته شد، در واقع دو خط رفت را در منطقه 2 آزادراه می‌سازیم و دو خط برگشت هم جاده موجود کندوان از پل زنگوله به سمت کرج خواهد بود‌، این کار هزینه ما را نصف می‌کند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی این پیشنهاد ما را پذیرفتند و مقرر شد دو امضایی به رئیس جمهور پیشنهاد شود، من و وزیر راه و شهرسازی نامه دو امضایی به رئیس جمهور نوشتیم و وی هم پذیرفت و به رئیس سازمان برنامه و بودجه در این‌باره دستور داد، آقای نوبخت با ما جلسه گذاشت و مقرر شد در خط رفت، مسیر را دو بانده‌ به همراه تونل شرقی البرز بسازیم و بدین ترتیب این مسیر در سال 1400 در مدت ریاست جمهوری آقای روحانی تکمیل خواهد شد.

    * تکمیل یک خط منطقه دو 2000 میلیارد تومان هزینه دارد

     اجرای کل منطقه 2 آزادراه تهران-شمال چقدر هزینه دارد؟مشارکت کماکان 50-50 (دولت و بنیاد) خو‌اهد بود؟

    فتاح: این پروژه 2000 میلیارد تومان هزینه دارد، نصف آن یعنی یک‌هزار میلیارد تومان را دولت باید در 15 ماه آینده به ما بدهد، ما هم یک‌هزار میلیارد تومان سهم خود را 100 درصد تأمین می‌کنیم.

    دولت در حال تأمین رقم یک‌هزار میلیارد تومان است و ما هم تأکید کرده‌ایم، اگر دولت هزار میلیارد تومان خود را به موقع پرداخت نکند، کار به سرعت پیش نمی‌رود.

    با انجام این تعهدات 50 درصد منطقه دو آزادراه تهران-شمال در دولت دوازدهم به پایان می‌رسد، اگر نیمی از منطقه دو آزادراه را بسازیم مسأله تقریباً حل شده است، آن وقت می‌توان بعد از سال 1400 نیمه بعدی مسیر را ساخت.

    امیدواریم با تعامل و توافق که بین ما و دولت انجام شد، به زودی در منطقه دو آزادراه متمرکز شویم، اگر‌ همکاری دولت باشد، معطلی زمان در منطقه دو نخواهیم داشت.

    * بنیاد در منطقه 3 آزادراه تهران-شمال ورود نمی‌کند

    پس از تکمیل منطقه دو به سراغ منطقه 3 آزادراه تهران‌-شمال می‌روید؟ بنیاد در منطقه 3 هم سرمایه‌گذاری می‌کند؟ مشارکت در منطقه 3 به شکل50-50 با دولت دارید؟

    فتاح: ‌صراحتاً اعلام می‌کنم بنیاد در منطقه 3 آزادراه تهران-شمال ورود نمی‌کند، این مسیر ‌47 کیلومتر است، بسیار صعب‌العبور، سخت و پرهزینه است و ما اصلاً در بنیاد نمی‌خواهیم در این منطقه ورود کنیم.

    هر پیمانکار داخلی و خارجی، سرمایه‌گذار یا دولت هر که می‌تواند در‌ منطقه 3 ورود کند و پروژه را اجرا کند‌، اگر ما اصرار به تکمیل منطقه 2 آزادراه را هم داریم، چون به هر حال این منطقه بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروژه زخمی شده است و اصرار داریم کار نیمه‌تمام نماند.

    منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول 32 کیلومتر روز 6 اسفند 1398 با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد، این منطقه آزادراه با مشارکت مالی 50 درصدی بنیاد مستضعفان و مشارکت 50 درصدی وزارت راه و شهرسازی ساخته شد.

    منطقه یک از بزرگراه همت پس از تقاطع آزادگان در تهران شروع می‌شود و در شهرستانک به جاده کندوان وصل می‌شود، خودروها پس از خروج از منطقه یک فعلا وارد جاده موجود کرج-چالوس می‌شوند و پس از عبور از جاده موجود، در سه راهی مرزن‌آباد وارد منطقه 4 آزادراه تهران-شمال می‌شوند.

    این مسیر 32 کیلومتری موجب کاهش 65 کیلومتری فاصله تهران تا چالوس و شمال کشور و کاهش 1.5 ساعته زمان سفر بین تهران تا شمال می‌شود.

    در صورت تکمیل یک خط منطقه 2 آزادراه تهران-شمال تا سال 1400، خودروهای مسیر تهران-شمال پس از خروج از منطقه یک وارد منطقه 2 آزادراه می‌شوند همچنین جاده موجود هم یک طرفه می‌شود که خود درواقع 2 لاین برگشت حساب می‌شود.

     

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار