مدیران خودروعصر اعتبار

اختلاف قیمت هر خانه در پایتخت به ۴۳ میلیون تومان رسید؛

خانه بخریم یا دست نگه‌داریم؟

عصر ساختمان- گزارش‌های رسمی، از اختلاف قیمت ۴۳ میلیون تومانی گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران حکایت دارد.

خانه بخریم یا دست نگه‌داریم؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از خبرآنلاین، آن‌طور که در گزارش اخیر بانک مرکزی از روند معاملات مسکن در مردادماه امسال پیداست، گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق تهران اختلاف قیمتی در حدود 43 میلیون تومان دارند. در همین راستا، متوسط قیمت گران‌ترین منطقه تهران (منطقه یک) 52 میلیون و 820 هزار تومان و ارزان‌ترین منطقه تهران (منطقه 18) 9 میلیون و 746 میلیون تومان اعلام شده است. این در شرایطی است که بنا به بررسی‌های بانک مرکزی، متوسط قیمت ملک در کل تهران 23 میلیون و 107 هزار تومان است.

    اما با وجود این اختلاف قیمت، کم‌معامله‌ترین و پرمعامله‌ترین مناطق تهران، مربوط به مناطق 19 و 5 بوده است. براساس اعدادی که در جدول بانک مرکزی از تعداد معاملات واحدهای مسکونی در مناطق 22 گانه شهر تهران مشاهده می‌شود، یک‌هزار و 368 معامله در منطقه 5 تهران و 62 معامله در منطقه 19 شهر تهران گزارش شده است.

    گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه به روایت مرکز آمار ایران

    در این میان، گزارش اخیر مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت بازار مسکن مربوط به بهار 99 نشان می‌دهد که اختلاف قیمت گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران به حدود 30 میلیون تومان رسیده؛ به طوری که بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود 39 میلیون و 251 هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن در حدود 8 میلیون و 640 هزار تومان اعلام شده است.

    همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق 22گانه شهرداری تهران، منطقه 5 با 15 درصد دارای بیشترین سهم و منطقه 19 با 0.9 درصد دارای کمترین سهم هستند.

    اما نکته‌ای که در گزارش مرکز آمار ایران دیده می‌شود، این‌که حداکثر قیمت ملک مورد معامله در تهران مربوط به منطقه 3 بوده که در حدود 90 میلیون و 231 هزار تومان تهران معامله شده و این در حالی است که در منطقه 19 تهران یک واحد مسکونی با حداکثر قیمت 14 میلیون و 793 هزار تومان به فروش رفته است. این یعنی اختلاف قیمتی در حدود 75 میلیون و 438 هزار تومان.

    قدرت خرید ملک چقدر کم شد؟

    با وجود این اعداد و ارقام از خرید و فروش ملک تهران، برخی از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی معتقدند که قدرت خرید مردم برای خرید ملک کاهش یافته است؛ به طوری که بنا به گفته سید احساس خاندوزی، 40 سال قبل به طور متوسط هر دو خانوار ایرانی در یک واحد ملکی سکونت داشتند و این در حالی است که شاخص مالکیت در کشور کاهش یافته و بر تعداد مستاجران افزوده شده است.

    به گفته این نماینده مجلس، در شاخص قدرت خرید مردم نیز وضعیت بدتر شده و امروز دهک سوم درآمدی برای خرید یک واحد مسکونی 75 متری در تهران باید 63 سال پس‌انداز کند. همچنین دهک درآمدی یک نیز بیش از 100 سال زمان نیاز است که با حداقل دستمزد بتوانند در تهران یک خانه 75 متری را خریداری کنند.

    توصیه وزیر برای نخریدن ملک

    در این شرایط، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بارها طی یک سال اخیر به متقاضیان توصیه کرده که از خرید مسکن اجتناب کنند. این در شرایطی است که تحلیلگران بازار مسکن معتقدند خرید نکردن، نسخه شفابخشی برای ایجاد ثبات در بازار مسکن نیست و این بازار تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد و البته با کمبود ساخت و عرضه مسکن کوچک متراژ و ارزان قیمت مواجه است.

    با این وجود، محمد اسلامی با هدف پایین آمدن قیمت مسکن، یک بار دیگر در خردادماه امسال به مردم گفت که فعلا خانه نخرند. در همین حال، وزیر راه اخیرا برای سومین مرتبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه همچنان توصیه نخریدن خانه را به مردم دارد یا خیر، گفته است: آن زمان بازار مسکن ملتهب بود و هنوز هم ملتهب است و هیچ قیمتی در بازار واقعی نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار