مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز فاز خوداظهاری برای شناسایی خانه‌های خالی

عصر ساختمان- در حالی‌که برخی رسانه‌ها نشست اخیر وزارت راه‌ را رونمایی مجدد از سامانه املاک و اسکان قلمداد کردند، شواهد گویای آغاز فاز خوداظهاری برای تکمیل بانک اطلاعاتی خانه‌های خالی آغاز شده است.

آغاز فاز خوداظهاری برای شناسایی خانه‌های خالی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، سه شنبه 28 مرداد 1399 مراسمی تحت عنوان «اجرایی‌نمودن سامانه املاک و اسکان» حسب تبصره 7 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم با حضور محمد اسلامی در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    بازتاب برخی رسانه‌ها از این مراسم، رونمایی مجدد از سامانه املاک و اسکان آن هم با بی‌مهری و استقبال سرد مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی بوده اما بررسی‌های خبرگزاری مهر نشان می‌دهد، بهانه نشست مذکور، اطلاع‌رسانی درباره تکمیل بانک اطلاعاتی خانه‌های خالی به شیوه خوداظهاری مالکان بیش از یک واحد مسکونی بوده است!

    محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم اظهار داشت: «امروز یکی از مطالبات کهن مردم عملیاتی شد و در این لحظه نسبت به ارسال پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی اقدام خواهد شد.»

    فارغ از اینکه بی‌عملی وزارت راه و شهرسازی از سال 1394 در راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان (مطابق قانون مالیات‌های مستقیم) به ویژه در دوران وزارت عباس آخوندی منجر شده تا وزیر از آن به عنوان مطالبه کهن مردم یاد کند، نکته حائز اهمیت اشاره به شناسایی مالکان دارای بیش از یک واحد مسکونی است.

    براساس اظهارات مقامات مسئول وزارت راه و شهرسازی، تاکنون بیش از 2 میلیون و 700 هزار خانه متعلق به مالکانی که بیش از یک واحد مسکونی دارند، شناسایی شده که ظن "خالی بودن" درباره آن‌ها می‌رود. ناگفته نماند وزیر راه و شهرسازی مطابق اطلاعات سامانه املاک و اسکان از مالکیت بیش از 23 هزار واحد مسکونی توسط یک نهاد حقوقی خبر داد!

    معاون وزیر راه: موجرانی که پیامک دریافت می‌کنند، مستندات ارائه کنند

    بر اساس اظهارات محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی، پیش فرض سامانه املاک و اسکان در مورد املاکی که به مالکان آن‌ها پیامک ارسال شده، خالی بودن آن است؛ مگر اینکه مالک توأم با اظهار به سکونت در یکی از املاکش در سامانه املاک و اسکان، مدارکی دال بر واگذاری سایر واحدها به مستأجر ارائه کند.

    محمودزاده در این باره اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی کار شناسایی خانه‌های خالی را انجام داده و اطلاعات آن را به صورت پیامک به مالکان این خانه‌ها ارسال می‌کند. اگر مالک اظهار کند واحد مسکونی مستأجر دارد، باید مدارک آن را ارائه کند، اما اگر مدارک ارائه نکند یا تأیید کند خانه، خالی است؛ آن واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شود.

    محمودزاده افزود: سه ماه به مالکان مهلت عرضه واحدهای مسکونی خالی را می‌دهیم و اگر این کار را انجام ندهند، فهرست آن‌ها را اعلام عمومی می‌کنیم.

    گفتنی است، مالکان از زمان ارسال پیامک زیر، 10 روز فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه املاک و اسکان، وضعیت مالکیت و سکونت املاک خود را تعیین تکلیف کنند؛ در غیر این صورت املاک شناسایی شده به منزله املاک خالی تلقی خواهند شد.

    نکته حائز اهمیت در مالیات بر خانه‌های خالی، هدف‌گذاری برای عرضه این خانه‌ها به بازار و مقابله با احتکار مسکن است. بنابراین کسب درآمد از این حوزه مقطعی بوده و نمی‌توان از آن به عنوان درآمد پایدار برای دولت یاد کرد.

    از طرفی با توجه به کاهش شدید تولید مسکن در کشور طی سال‌های گذشته، لزوم تحقق جهش تولید در مسکن توأم با اخذ سایر پایه‌های مالیاتی نظیر عایدی سرمایه و املاک مازاد نیاز ضروری برای بازگشت آرامش به بازار مسکن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی