مدیران خودروعصر اعتبار

کلید یدک برای «خانه‌اولی»ها

عصر ساختمان- یک تغییر ساده در سیاست پرداخت وام خرید مسکن دو اثر مثبت بر بازار آپارتمان‌های تهران و سایر کلان‌شهرها می‌گذارد.

کلید یدک برای «خانه‌اولی»ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، خانه‌‌اولی‌ها دست‌کم یک سال است توان خرید را از دست داده‌اند؛ به‌طوری‌که قدرت وام یکم در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ به زیر 5 مترمربع سقوط کرده است. قفل خرید خانه‌اولی‌ها با کلید یدک -انتقال وام کلان‌شهر به حومه- قابل گشایش است.
    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ آمارهای رسمی نشان می‌دهد با افزایش شکاف میانگین قیمت مسکن و قدرت خرید متقاضیان مصرفی در تهران و کلان‌شهرها، میزان استفاده خانه اولی‌ها از وام مسکن یکم طی دو سال اخیر به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. «صدور مجوز انتقال وام کلان‌شهرها به شهرهای حومه» می‌تواند یک فرمول اضطراری برای شکستن قفل این صندوق طی ماه‌های آینده باشد.  وام مسکن یکم، بالاترین و در عین حال مهم ترین ابزار کمکی خرید خانه برای متقاضیان مصرفی در بازار مسکن شهرهای کشور محسوب می‌شود. از آنجاکه ثبت‌نام‌کنندگان در این صندوق و استفاده کنندگان از این نوع وام، خانه‌اولی‌هایی هستند که برای نخستین بار به بازار مسکن وارد می‌شوند، پاسخ‌دهی مناسب به این گروه می‌تواند سرنوشت بازار معاملات ملک به دلیل تعیین تکلیف تقاضای انباشته اهمیت دارد و به نوعی می‌تواند رونق پایدار بازار مسکن را تضمین کند. این در حالی است که از بین رفتن قدرت پوشش‌دهی این وام در مقابل جهش قیمت مسکن، بیشترین آسیب از این محل به برقراری رونق پایدار بازار مسکن وارد خواهد شد.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو سال و نیم اخیر، قدرت پوشش‌دهی وام یکم نسبت به میانگین قیمت مسکن در تهران و کلان‌شهرهای کشور به شدت کاهش پیدا کرده است. به‌عنوان مثال، قدرت پوشش‌دهی وام یکم در شهر تهران در زمان تصویب یعنی سال 94 نسبت به میانگین قیمت مسکن، معادل 20 متر مربع بود؛ اما در حال حاضر که مطابق با گزارش رسمی بانک مرکزی، میانگین هرمترمربع آپارتمان در پایتخت به 23 میلیون و 500 هزار تومان رسیده، قدرت پوشش دهی وام یکم به کمتر از 4 مترمربع رسیده است.

    این موضوع حداقل برای چهار کلان‌شهر دیگر کشور نیز صدق می‌کند. در حالی که سقف وام یکم (بدون احتساب وام جعاله) در کلان‌شهرهای کشور معادل 60 میلیون تومان است(سقف وام یکم انفرادی در شهر تهران معادل 80 میلیون تومان است) اما قدرت پوشش دهی این وام در این کلان‌شهرها نیز به حدود 3 مترمربع رسیده است.

     

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار