مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه:

اتحادیه مشاوران املاک از ذیل وزارت صمت به وزارت راه منتقل می‌شود

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: تصمیم رئیس جمهور به این منوال است که مشاوران املاک از ذیل وزارت صمت به ذیل وزارت راه و شهرسازی بیاید.

اتحادیه مشاوران املاک از ذیل وزارت صمت به وزارت راه منتقل می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد اسلامی سه شنبه شب (29 مهر ماه) مهمان برنامه پایش شبکه یک سیما بود تا در رابطه با تلاطم‌های قیمتی در بازار مسکن توضیح داد.

    اسلامی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت خانه تا کجا ادامه دارد؟، اظهار داشت: بخش مسکن در حال حاضر تابع واقعیت و عرضه و تقاضا نیست و به سمت تبعیت از بازار ارز، طلا و بورس رفته است. وضعیت بازار ما روانی است و قیمت‌ها بر اساس تأثیرات روانی است تا واقعیت.

    وی افزود: برای بهبود وضعیت مسکن، دولت اقدام به سمت اجرای طرح ملی اقدام مسکن رفته است؛ واجدان شرایط مشخص و پول واریز شده است. 460 هزار واجد شرایط تأیید شده داریم و 138 هزار نفر نیز به افتتاح حساب و واریز وجه اقدام کرده‌اند. ما مصمم هستیم که 400 هزار واحد را عملی بکنیم.

    وزیر راه و شهرسازی در رابطه با تعیین طرح‌های ساخت مسکن برای جامعه کارگری افزود: به غیر از طرح مسکن ملی، طرح‌هایی به صورت موازی برای جامعه کارگری کشور نیز مطرح شده است، همچنین برای مسکن فرهنگیان نیز شروع شده است. برای اصحاب رسانه و نیروهای مسلح نیز برنامه‌هایی در دست اقدام است. یک نهضتی برپا شده است تا بتوانیم در این مسیر موفق شویم و دغدغه مسکن را از بین ببریم.

    اسلامی در رابطه با وضعیت مالیات‌های تنظیمی در بازار مسکن، گفت: طرح‌های مالیات تنظیمی دو سالی است که پژوهش سنگینی پیرامون آن شده است، در حال حاضر نیز در صحن دولت کلیات آن نیز تصویب شد، ما باید تنها تقاضای سرمایه‌ای را بزنیم و طرح‌های مالیاتی باید به نحوی باشد که سرمایه‌گذاری‌های در بخش تولید مسکن را تهدید نکنیم؛ در حال حاضر طرح نهایی دولت آماده است و مراحل پایانی تائید هیئت دولت را بگیرد، به مجلس برود.

    وزیر راه و شهرسازی در رابطه با مالیات بر خانه‌های خالی افزود: بساز و بفروش غیر اصولی اتفاق افتاده در بازار مسکن، موجب شده است در جاهایی که حتی تقاضا نیست خانه ساخته شود و با حبس این خانه‌ها و خالی ماندن آن‌ها موجب شده است که این وضعیت اتفاق بیافتد. با اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، این خانه‌ها به سمت عرضه شدن می‌روند و عرضه در بازار را زیاد خواهد کرد. مالیات بر خانه‌های خالی طرح بسیار خوبی است تا از تلاطم‌های مالیاتی جلوگیری شود.

    اسلامی، در رابطه با سامانه جامع املاک و اسکان افزود: در ابتدا، قانون، وزارت راه و شهرسازی را به عنوان متولی این سامانه معرفی کرده بود؛ اما با توجه به اینکه اطلاعات از اکثر دستگاه‌ها به وزارت راه و شهرسازی داده نمی‌شد با رفت و برگشت‌های بسیار با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی، توانستیم بسیاری از داده‌ها جمع شد و در حال حاضر به سطح بسیار خوبی از اطلاعات رسیده‌ایم. من فکر می‌کنم برای اولین بار یک اتفاق بزرگ با راه‌اندازی سامانه جامع املاک و اسکان اتفاق افتاده است. امیدواریم سازمان ثبت اسناد نیز به کمک بیایند تا اطلاعات کامل‌تر شود. اطلاعات جمع‌آوری شده بسیار مهم و با اهمیت هستند و با تجمیع این اطلاعات به دسترسی کامل اطلاعات و امکان برنامه‌ریزی در سطح کلان به وقوع پیوسته است.

    اسلامی در رابطه با کمیسیون مشاوران املاک، افزود: حتماً باید در کمیسیون مشاورین املاک تجدید نظر شود، باید به سمت اخذ مبلغ ثابت برای عقد هر قرارداد برویم. تصمیم اخیر رئیس جمهور نیز به این منوال است که مشاوران املاک از ذیل وزارت صمت به ذیل وزارت راه و شهرسازی بیاید تا بتوانیم سیاست‌گذاری مناسب را در قبال مشاورین املاک اعمال کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی در رابطه با حذف قیمت از روی سایت‌های ارائه قیمت کالاها و خدمات مختلف افزود: ما به طور کل با هرگونه افزایش عوامل روانی در قیمت کالا و خدمات مخالف هستیم. قیمت‌های غیرواقعی باعث تلاطم‌های زیادی می‌شود و ارائه این قیمت‌ها در سایت‌های مختلف بار روانی را تشدید می‌کند، بنابراین باید قوه اجرایی با این موضوعات مقابله کند.

    وی در خصوص قیمت هر متر مربع قیمت مسکن در تهران و عدم اعلام آن توسط سازمان آمار و بانک مرکزی، اظهار داشت: اگر منطقه یک و سه را از میانگین قیمت‌های مسکن خارج کنیم، میانگین هر متر مربع در تهران به زیر 15 میلیون تومان می‌رسد. باید آمارهای واقعی و بر اساس واقعیت را به مردم ارائه داد و میانگین قیمت‌های خرید و فروش شده واقعی را به آن‌ها اعلام کنیم. قیمت ملک در منطقه یک میانگین تهران را سه و نیم برابر بیشتر می‌کند.

    وزیر راه و شهرسازی در رابطه با مسکن مهر اظهار داشت: مسکن مهر یک طرح مفید برای اقتصاد و یک خدمت مؤثر بوده است.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قیمت بلیت هواپیما برای حفظ فاصله اجتماعی و افزایش شدید قیمت‌ها، افزود: باید در شرایط کرونایی فاصله یک در میان برای هر سفر هوایی ایجاد شود ولی قیمت‌ها باید متعادل اضافه شود ولی افزایش 150 درصدی آن غیرقابل قبول است.

    اسلامی در پایان قول داد که خانه‌های طرح مسکن ملی را تا پایان سال 1400 تحویل خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی