مدیران خودروعصر اعتبار

اوراق تسهیلات مسکن در آستانه سقوط به کانال ۴۰ هزار تومان

عصر ساختمان- قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز به کف کانال ۵۰ هزار تومانی سقوط کرد و در آستانه بازگشت به کانال ۴۰ هزار تومانی و نرخ های فروردین امسال قرار گرفت.

اوراق تسهیلات مسکن در آستانه سقوط به کانال ۴۰ هزار تومان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات امروز (یکشنبه 7 دی ماه) با روند کاهشی به پایان رسید و قیمت بیشتر این نمادها در بازه 50 تا 53 هزار تومان کشف شد.

    بر این اساس، قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر 99 با نماد «تسه 9909»، 53 هزار و 164 تومان بود که یکی از گران‌ترین اوراق امروز محسوب شده و بیشترین تعداد معاملات نیز با حدود 31 هزار برگه، به این نماد اختصاص داشت.

    از دیگر نمادهای گران قیمت امروز، اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی 98 با قیمت 54 هزار و 880 تومان بود که حدود 3000 برگه از این نماد در معاملات امروز فروخته شد.

    ارزان‌ترین اوراق تسهیلات مسکن معاملات امروز به نماد «تسه 9710» (اوراق تسهیلات مسکن دی 97) با 41 هزار و 385 تومان و فروش 4168 برگه اختصاص یافت که با توجه به اینکه این نماد در آستانه اتمام تاریخ اعتبار است، ارزان‌تر از سایر نمادها خرید و فروش شد.

    همچنین نماد «تسه 9711» (اوراق تسهیلات مسکن بهمن 97) که ماه آینده اعتبار آن به پایان می‌رسد، جزو نمادهای ارزان‌قیمت امروز بود که حدود 2000 برگه با قیمت 49 هزار و 958 تومان فروخته شد.

    نرخ اوراق تسهیلات مسکن به قیمت اردیبهشت برگشت

    قیمت‌های امروز اوراق تسهیلات مسکن تقریباً با قیمت این برگه‌ها در اردیبهشت ماه امسال برابری می‌کند.

    در حالی که قیمت هر برگه تسهیلات مسکن در سال گذشته و فروردین ماه امسال در بازه 40 هزار تومانی قرار داشت، همزمان با اوج گیری بازار سرمایه از یک سو و بازار مسکن از سوی دیگر و افزایش تقاضای خرید مسکن در ابتدای امسال، قیمت هر برگه در نیمه اردیبهشت ماه به سرعت وارد کانال 50 هزار تومانی شد و تا مهر ماه امسال به حدود 100 هزار تومان در هر برگه رسید.

    این در حالی است که مهر ماه امسال بیشترین افزایش قیمت ماهانه مسکن با رشد 10 درصدی نسبت به ماه قبل از آن (شهریور 99) رخ داد؛ به گونه‌ای که بالاترین میزان رشد ماهانه قیمت مسکن در 10 سال اخیر را رقم زد.

    اما همزمان با کاهش تعداد معاملات به دلیل کاهش تقاضای مسکن که آن نیز تابعی از دو فاکتور کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان و همچنین کاهش و ثبات قیمت ارز بود، قیمت اوراق تسهیلات نیز به یک باره با افت 3 کانالی، وارد کانال 70 و سپس 60 هزار تومانی در ماه‌های آبان و آذر شد.

    احتمال ادامه روند کاهشی قیمت اوراق تسهیلات مسکن

    در ادامه توقف تقاضای مسکن، کاهش قیمت اوراق تسهیلات در دی ماه نیز ادامه یافت و در حال حاضر در کف کانال 50 هزار تومانی قرار دارد؛ به نظر می‌رسد با ادامه روند کاهش تقاضای خرید و فروش مسکن و نیز تداوم روند کاهشی قیمت آن، نرخ اوراق تسهیلات مسکن نیز به سرعت وارد کانال 40 هزار تومانی شود.

    به خصوص که از اتمام مهر ماه امسال بازار مسکن وارد فاز رکود غیر تورمی شده و همزمان با کاهش تعداد معاملات، قیمت‌ها نیز ثابت مانده است.

    هزینه دریافت وام مسکن تقریباً نصف شد

    در حالی که در مهر ماه امسال، زوجین متقاضی دریافت تسهیلات مسکن، می‌بایست بیش از 40 میلیون تومان بابت خرید 480 برگه تسهیلات مسکن با متوسط 90 هزار تومان پرداخت می‌کردند، اما با توجه به افت 44.4 درصدی قیمت این برگه‌ها در روزهای اخیر، زوجین متقاضی دریافت تسهیلات خرید مسکن با در نظر گرفتن متوسط هر برگه، 50 تا 52 هزار تومان، باید 24 تا 25 میلیون تومان به عنوان هزینه خرید این اوراق پرداخت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار