مدیران خودروعصر اعتبار

احتمال افزایش وام

ثبت نام مرحله سوم مسکن ملی از فردا

عصر ساختمان- در شرایطی که حدود ۸۰ درصد از ظرفیت قبلی مسکن ملی تعیین تکلیف شده، بعد از حذف بدحسابها از ساعت ۱۰ صبح فردا پنج شنبه ۱۸ دی ماه سومین مرحله با ثبت نام از متقاضیان جدید آغاز می شود؛ همچنین پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون و کاهش سود آن از ۱۸ به ۱۲ درصد ارایه شده که قرار است امروز بررسی شود.

ثبت نام مرحله سوم مسکن ملی از فردا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، طرح اقدام ملی مسکن در قالب 400 هزار واحد (بجز تفاهم نامه با دستگاههای دولتی) تعریف شده که 100 هزار آن در بافتهای فرسوده، 100 هزار در بنیاد مسکن و 200 هزار در شهرهای جدید قرار دارد. در واقع 300 هزار واحد جدید در مناطقی غیر از بافتهای ناکارآمد باید ساخته شود. از این تعداد تا کنون 240 هزار نفر تعیین تکلیف شده اند که 185 هزار نفر افتتاح حساب و 128 هزار نفر واریز وجه اولیه به میزان 40 میلیون تومان را انجام داده اند. به سایر افراد هم زمین واگذار شده که در حال ساخت هستند. با این حساب 80 درصد ظرفیت اعلامی تعیین تکلیف شده اند.

    در فراخوانهای قبلی ثبت نام حدود 460 هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند و با توجه به 240 هزار متقاضی تعیین تکلیف شده، 220 هزار نفر که واریز وجه نداشتند حذف شده اند. به دنبال حذف این افراد، وزارت راه و شهرسازی مرحله سوم ثبت نام متقاضیان را از ساعت 10 صبح روز پنج شنبه 18 دی ماه 1399 تا ساعت 24 روز پنجشنبه 25 دی ماه انجام می دهد. متقاضیان باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه و با توجه به شرایط اعلامی نسبت به نام نویسی اقدام کنند.

    عدم مالکیت از سال 1384 به بعد، متاهل و یا سرپرست خانوار، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن، سکونت پنج ساله در شهر یا شهرهای اطراف مورد تقاضا، نداشتن چک برگشتی یا تسهیلات معوقه، توانایی تامین هزینه ساخت و پرداخت اقساط ماهیانه، امکان سپرده گذاری 30 درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی از جمله شروط ثبت نام است.

    وام طرح اقدام ملی مسکن 75 تا 100 میلیون تومان با نرخ سود 18 درصد با دوره مشارکت مدنی (ساخت) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات حداکثر 12 سال است. پیشنهاد افزایش مبلغ وام تا 150 میلیون تومان و کاهش نرخ سود این وام به 12 درصد ارایه شده که بر اساس منابع بانک مرکزی در حال بررسی است و امروز 17 دی ماه قرار است در این خصوص تصمیم گیری شود.

    بر اساس اعلام بانک مسکن تا کنون 304 پروژه در قالب 24 هزار و 99 واحد به بانک معرفی شدند که بر اساس تازه‌ترین آمار، 75 پروژه در قالب 7 هزار و 776 واحد به دفترخانه ارسال شدند و با آنها انعقاد قرارداد شده است.

    مرحله سوم نام نویسی در 183 شهر واقع در 19 استان شامل ایلام، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، گیلان، قزوین، آذربایجان‌غربی، مازندران، مرکزی، سمنان، خوزستان، فارس، همدان، خراسان‌رضوی و هرمزگان برنامه‌ریزی شده است. البته احتمالا شهر جدید پردیس در استان تهران در این مرحله از ثبت نام قرار نخواهد داشت؛ چرا که ظرفیت 2600 واحد ثبت نامی این شهر در مراحل قبلی تکمیل شده است.

    افراد واجد شرایطی که به دلیل عدم واریز وجه در مراحل قبلی حذف شدند با توجه به سبز بودن فرم «ج» خود مجددا می توانند در مرحله سوم نام نویسی کنند.

    همچنین متقاضیانی که به دلیل انتخاب شهر محل تقاضا، انصراف داده یا رد درخواست شده‌اند، می‌توانند در زمان اعلامی طی پیامک با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به نشانی www.tem.mrud.ir نسبت به تغییر شهر محل تقاضای خود بر اساس شرایط اعلامی از سوی این وزارت در اطلاعیه‌های بعدی اقدام کنند.

    طرح اقدام ملی مسکن در قالبهای مختلفی شامل ثبت نام، مشارکت با سازندگان، خودمالکی و تفاهم نامه با دستگاههای دولتی اجرا می شود. بر اساس اعلام محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ تا کنون 500 هزار واحد مسکن ملی آغاز شده که شامل واحدهای مسکونی ملی موضوع تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز می‌شود.

    مسکن ملی در یک نگاه

    شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. برای این پروژه 400 هزار واحد تعریف شد که در دور اول نام نویسی 1.6میلیون نفر از طریق سایت و پیامک ثبت نام کردند که 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمتها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول و دوم به پایان رسیده است. مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تا پنجم دی ماه تمدید شد و به پایان رسید. مرحله سوم ثبت نام از 18 دی ماه 1399 آغاز می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار