مدیران خودروعصر اعتبار

ریزش تورم ماهانه مسکن آغازی برای کاهش انتظارات تورمی

عصر ساختمان- بررسی تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان از کاهش معنادار تورم ماهانه مسکن در آذرماه دارد.

ریزش تورم ماهانه مسکن آغازی برای کاهش انتظارات تورمی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایبنا، اولین نشانه های کاهش انتظارات تورمی را می توان در گزارش جدید تحولات بازار مسکن شهر تهران دید. گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است و نشان می دهد در ایستگاه پایانی پاییز 99، نرخ تورم ماهانه مسکن در پایتخت کاهش معناداری داشته است.

    در آذرماه سال جاری، نرخ تورم ماهانه نسبت به آبان ماه 99، با کاهش 8.5 درصدی همراه شده است، روندی که در مقایسه با ماه های گذشته، کم سابقه است. به گونه ای که در مردادماه امسال، نرخ تورم ماهانه نسبت به تیرماه، 12.4 درصد رشد داشت، ولی حالا این روند کاملا برعکس شده است.

    همچنین گزارش مرکز آمار در حالی از افت ماهانه نرخ تورم بازار مسکن حکایت دارد که پیش از این نیز بانک مرکزی در گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران به افت یک‌درصدی میانگین قیمت هر مترمربع مسکن و بازگشت به کانال 26 میلیون تومان خبر داده بود.

    ریزش تورمی در بازار مسکن پایتخت در سه ماه تا پایان سال، نشان از کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد و مدیریت رشد نقدینگی و پایه پولی توسط بانک مرکزی دارد. موضوعی که در سخنان رئیس کل بانک مرکزی نیز دیده می شود.

    دکتر همتی در این باره در جلسه دوره ای با مدیران عامل بانک ها ضمن ابراز امیدواری درباره بهبودی شرایط اقتصادی کشور با اشاره به انتشار گزارش متغیرهای پولی، عنوان کرد: خوشبختانه سیالیت پول و رشد آن صفر شده است و این امر به معنای توقف رشد پول است. در توضیح لازم به ذکر است که رشد پول به معنای حجم سپرده دیداری و اسکناس ومسکوک است که همانگونه که اشاره کردم رشد آن متوقف شده است و البته این امر نوید دهنده کنترل انتظارات تورمی است.

    دکتر همتی یادآور شد: توقف رشد «پول» و کاهش  رشد دوازده ماهه آن در آذر ماه نسبت به آبان، نشانه مهمی از کاهش انتظارات تورمی است و این نکته سیگنال مثبتی به بازارها تلقی می‌شود و آرامش بازارها به تبع این امر محقق‌ خواهد شد. همچنین آمارها حاکی از، رشد 15.5 درصدی پایه پولی در 9ماهه سال جاری و توقف رشد «پول» در آذر ماه و کاهش 10.3 درصدی رشد دوازده ماهه این متغیر در آذرماه نسبت به آبان ماه بوده است و البته دلیل کاهش این امر ناشی از عواملی مانند مقاومت بانک مرکزی، همکاری بانکها و انتشار اوراق است.

    همچنین روند معاملات ارزی و قیمت گذاری دلار در ماه های اخیر، نشان از کاهش نوسانات و خروج تقاضای کاذب از بازار دارد. دستاوردی که با حمایت هوشمندانه بانک مرکزی، باعث شده است در کنار توقف رشد پول از سیاست گذاری پولی کشور، به توقف رشد قیمت ها در بازار مسکن نیز منجر شود.

    آنچه مسلم است در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم های اقتصادی آمریکا بر علیه ملت ایران، بانک مرکزی در خط مقدم این جنگ، به خوبی توانسته است با وجود محدودیت های فراوانی پولی و ارزی، روند رو به رشد تورم و نقدینگی در جامعه را به طور نسبی کنترل کند، اما لازمه ادامه این روند و رسیدن به نرخ هدف گذاری شده تورم در خرداد 1400، حمایت تمام دستگاه ها و نهادهای مرتبط از تصمیمات بانک مرکزی است. همچنین در این شرایط حساس اقتصادی و بین المللی، استقلال بانک مرکزی یک ضرورت است. زیرا همانگونه که در سخنان رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره شده است، در این شرایط، در صورتی که بانک مرکزی مستقل و براساس نظرات کارشناسی خود تصمیم بگیرد، کنترل تورم آسان خواهد شد و با تحقق این امر در طولانی مدت شاهد رسیدن به هدف تورمی خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار