مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

تولید بتن‌های سازگار با محیط‌زیست در دستور کار

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی تولید بتن و تولید سیمان را با یکدیگر در اثری که بر افزایش گازهای گلخانه‌ای دارند مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم با توجه به مصرف بالای انر‍ژی در تولید فولاد، استفاده از بتن به صرفه‌تر و برای محیط‌زیست مناسب‌تر است.

تولید بتن‌های سازگار با محیط‌زیست در دستور کار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمد شکرچی‌زاده با اشاره به تعهد ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در اجلاس پاریس تا سال 2025 و چگونگی استفاده از سیمان و بهره‌برداری از آن بر اساس آنکه گفته می‌شود در افزایش گازهای‌گلخانه‌ای موثر است، گفت: عمده بخش بتن که تولید گازهای گلخانه‌ای می‌کند سیمان است که تقریبا هم‌وزن سیمان گازهای گلخانه‌ای ایجاد می‌شود.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به مقایسه تولید گازهای گلخانه‌ای در تولید و بهره‌برداری از بتن و فولاد با یکدیگر گفت:  وقتی تولید بتن و تولید سیمان را با یکدیگر در اثری که بر افزایش گازهای گلخانه‌ای دارند مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم با توجه به مصرف بالای انر‌ژی در تولید فولاد، استفاده از بتن به صرفه‌تر و برای محیط‌زیست مناسب‌تر است. به عنوان مثال اگر تولید و ظرفیت خمشی تیر بتنی و تیر سیمانی را با هم مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مجموعا انرژی‌های مصرف‌شده برای بتن قابل دفاع‌تر است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما اگرچه در نظر داریم که باید عمر مفید و دوام را مورد توجه قرار دهیم اما بر این نکته نیز تاکید داریم بتنی را تولید کنیم و در اجرا مورد استفاده قرار دهیم که متناسب با شرایط محیطی باشد.

    شکرچی‌زاده گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد سازه‌هایی که ساختارش متفاوت با بتن است به دلیل مصرف بالای انرژی در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش زیادی دارند و مراحل تولید بتن نسبت به دیگر سازه‌ها دوستداری و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد.

    وی تاکید کرد: در تولید و استفاده از بتن، وظیفه مهندسان این است که به نحوی عمل کنند تا بتوانند دوستداری محیط‌زیست را افزایش دهند و بتن‌های سازگار با محیط‌های آب و هوایی را تولید کنند.

    شکرچی زاده با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی در ایران گوناگون است و باید حتما مدنظر مهندسان قرار بگیرد گفت: ما در حاشیه‌های شمال خلیج فارس مشکل خوردگی را سازه‌های بتنی را داریم. همچنین در نقاطی از کشور مشکلات یخبندان، در مناطقی از کشور مشکلات و بحث حملات سولفاته و در پالایشگاه‌ها نیز حملات اسیدی وجود دارد و با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی مختلف در کشور استفاده از بتن‌های متناسب با شرایط محیطی با توجه به عمر مفید باید مورد نظر مهندسان باشد.

    وی رعایت‌نشدن نکات لازم در شرایط مختلف آب و هوایی را از مشکلات عمده در کاهش عمر مفید سازه‌های بتنی عنوان کرد و در پایان افزود: مشکل این است که مثلا در خلیج فارس سازه‌هایی اجرا می‌شوند که حتی قبل از بهره‌برداری، ناچار به تخریب و یا تعمیر آنها هستیم و اینها مسائلی هستند که می‌توان با دوره‌های آموزشی و افزایش سطح دانش دست اندرکاران به نقاط مطلوب نزدیک تر شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار