مدیران خودروعصر اعتبار

کارگران ساختمانی ومشکلات پیش رو

عصر ساختمان- حسن امیدی : جامعه کارگران ساختمانی با مشکلات بسیاری مواجه و دست به گریبان است.یکی از مسایل حال حاضر موضوع سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی است.موضوعی که اجرای آن کاملاً خلاف قانون است و در این خصوص انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌توانستند با اتکا به دایره اختیارات خود مانع این اقدام ناعادلانه و خلاف قانون شوند. اما متاسفانه انجمن‌های صنفی نه تنها نمی‌توانند به این اوضاع وخیم پایان دهند بلکه به صورت سرخود افرادی را که کارگر ساختمانی نیستند در فهرست بیمه‌ای خود می‌گنجانند.

کارگران ساختمانی ومشکلات پیش رو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»به نقل از قدس آنلاین ، یکی دیگر از مشکلات این قشر در حال حاضر بازرسی‌های ضعیف سازمان‌های بیمه‌ای است. سازمان‌های بیمه‌ای توجهی به  ماهیت فصلی و کوتاه  بودن کار کارگران ساختمانی ندارند و تنها بر این موضوع پافشاری می‌کنند که در صورت بازرسی‌های سرزده به محل کار موقت، کارگر در محل حضور داشته باشد، این در حالی است که کارگر مدت‌ها است که کارش در آن محل تمام شده است.
    از جمله مشکلات دیگری که کارگران ساختمانی با آن مواجه اند فرایند ثبت و احراز کارت مهارت و بیمه کارگران ساختمانی است. در حال حاضر فرایند صدور کارت مهارت بسیار دشوار و زمان بر است و پس از صدور این کارت هم کارگر با سد سازمان‌های بیمه‌ای رو به رو است.
    نکته دیگر در خصوص وضعیت کار حرفه ای این عده مربوط به امنیت شغلی  آن هاست.واقعیت حاضر آن است که امنیت حرفه ای کارگران ساختمانی از حیث عملکرد کارفرما تاسفبار است بگونه ای که کارفرمای کارگاه ساختمانی ضوابط ایمنی را در خصوص داربست و کار با مواد شیمیایی توسط کارگر رعایت نمی‌کند و در صورتی که کارگر به شرایط اعتراض کند، وی را اخراج می‌کند از این رو امنیت شغلی کارگران از همه حیث در خطر است.
    باید دانست قصور در تامین امنیت شغلی کارگران تنها محدود به عملکرد کارفرمایان نیست و در این خصوص انجمن‌های صنفی نیز مقصر می باشند. انجمن‌های صنفی ملزم هستند پس از شکایت کارگران ساختمانی از کارفرما یک بازرس زبده را به محل کار وی اعزام کنند تا بر کیفیت کار گارگر و تضییع حقوق وی نظارت کنند اما در اینجا هم ملاحظه می شود که انجمن‌ها سهواً یا عامداً یک فرد کم سواد را به محل اعزام می‌کنند که کوچکترین اطلاعی از مسایل فنی ندارد. این در حالی است که اگر همین کارگر به دادسرا در خصوص تضییع حقوقش توسط کارفرما شکایت کند دادسرا یک مهندس زبده را به عنوان کارشناس به محل کار کارگر اعزام می‌کند.
    نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد نرخ بالای بیکاری کارگران ساختمانی بویژه در پی کاهش ساخت و ساز، است. در کنار کاهش ساخت و ساز کارگر ساختمانی نمی‌تواند کار پیدا کند و مجبور است با هر دستمزدی کار کند برای مثال کارگری که بالای داربست کار می‌کند نباید کمتر از 150 هزار تومان در روز دستمزد بگیرد اما شاهد هستیم که به همین کارگر در شهر تهران کمتر از 90 هزار توان در روز دستمزد پرداخت می‌شود.امید آنکه با تدابیر مسوولان و تشکل های حرفه ای کارگری شاهد رفع مشکلات جامعه کارگری بویژه جامعه کارگران ساختمانی باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار