مدیران خودروعصر اعتبار

حق مسکن کارگران در سه سال گذشته چقدر شد؟

عصر ساختمان- در حالی که حق مسکن کارگران در در طول بیست سال گذشته تنها ۵ نوبت افزایش پیدا کرده طی چند سال اخیر ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

حق مسکن کارگران در سه سال گذشته چقدر شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، اواخر هفته گذشته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تصویب افزایش کمک هزینه مسکن ‌کارگران در هیات وزیران خبر داد؛ هرچند که بسیاری از مقامات و فعالان کارگری امیدوار بودند که خبر تصویب افزایش حق مسکن در هفته کارگر به جامعه کارگری داده شود اما مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار، تصویب این مصوبه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را پیام نویدبخش و عیدانه خوبی برای جامعه کار و تولید کشور عنوان می کند.

    پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران در دویست و نود و هفتمین نشست شورای عالی کار مطرح شد و اعضای شورا ضمن تصویب افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد سال 1400 با افزایش 150 هزار تومانی مبلغ کمک هزینه مسکن موافقت کردند.

    بخش مربوط به کمک هزینه مسکن تنها مولفه بسته مزدی کارگران به شمار می رود که به تنهایی قابلیت اجرا ندارد و منوط به تایید هیات وزیران است؛ بر همین اساس وزیر کار، متن پیشنهادی مصوبه شورای عالی کار را جهت اجرا از فروردین 1400 با قید فوریت به هیات دولت ارائه کرد و تصویب آن را خواستار شد.

    پیش از این حق مسکن کارگران 300 هزار تومان بود که با پیگیری های مضاعف وزیر کار و با توجه به تصویب مصوبه در هیات وزیران به 450 هزار تومان افزایش یافت تا از فروردین ماه امسال در فیش حقوقی کارگران مشمول قانون کار لحاظ شود.

    حق مسکن کارگران در سال گذشته با پیشنهاد شورای عالی کار از مبلغ 100 هزار تومان سال 98 به 300 هزار تومان افزایش پیدا کرد و به نوعی سه برابری شد!

    شورای عالی کار هفدهم خرداد ماه سال 1399 در دویست و نود و دومین نشست خود پیشنهاد افزایش 200 هزار تومانی حق مسکن کارگران را با موافقت اعضا به تصویب رساند؛ این در حالی بود که تا قبل از سال 1398 حق مسکن کارگران تنها 40 هزار تومان بود که تصمیم شورای عالی کار در بهمن ماه 1397 باعث شد تا حق مسکن ناچیز 40 هزار تومانی پس از 5 سال با 60 هزار تومان افزایش به 100 هزار تومان برسد.

    آنطور که کوروش یزدان ـ مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی می گوید: از سال 1377 تا 1397 به طور متوسط هر 4 سال یکبار، مبلغ کمک هزینه مسکن افزایش داشته  که آخرین رقم مصوب و لازم الاجرای آن برخلاف افزایش تورم تا سال ١٣٩٧ به رقم 400 هزار ریال رسید.

    او با اشاره به افزایش 150 درصدی کمک هزینه مسکن کارگران در سال 1397 می افزاید: از سال 1397 تا سال 1400 مبلغ کمک هزینه مسکن از ماهانه 400 هزار ریال در سال 1397 با 150 درصد افزایش به یک میلیون ریال ماهانه در سال 1398 رسید و به همین ترتیب مبلغ کمک هزینه مسکن با 200 درصد افزایش به سه میلیون ریال ماهانه در سال 1399 و در سال 1400 با 50 درصد رشد به چهار میلیون و پانصد هزار ریال ماهانه افزایش یافت.

    یزدان با بیان اینکه طی سه سال اخیر کمک هزینه مسکن در مجموع 400 درصد افزایش داشته است، این مساله را بیانگر همدلی و نگاه کارشناسی نمایندگان دولت و شرکای اجتماعی در شورای عالی کار به منظور افزایش سطح درآمد و توجه به معیشت کارگران می داند.

    در حال حاضر مسکن و اجاره بها بیش از دو سوم دریافتی کارگران را می بلعد و بخش اعظمی از حقوق کارگران صرف هزینه های مسکن و اجاره بها می شود.

    درحال حاضر مسکن و اجاره بها بیش از دوسوم دریافتی کارگران را می بلعد و بخش اعظمی از حقوق و دستمزد کارگران صرف هزینه های مسکن و اجاره بها می شود.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند مبلغ حق مسکن پاسخگوی هزینه های سنگین اجاره بهای کارگران نیست و فعالان کارگری آن را برای اجاره حتی یک اتاق هم کافی نمی دانند، حتی معاون روابط کار وزارت کار نیز اذعان دارد که این مبلغ، مشکل مسکن و اجاره بهای کارگران را در این شرایط برطرف نمی کند ولی می گوید این مبلغ تنها کمک هزینه مسکن به شمار می رود که در سه سال گذشته با نگاه ویژه دولت در جهت کمک به معیشت کارگران افزایش یافته و در مقایسه با قبل از سال 1398 که رقم ناچیزی به شمار می رفت، افزایش قابل توجهی داشته است.

    به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام وزارت کار، کمک هزینه مسکن کارگران از سال 1397 تاکنون 150 درصد افزایش داشته و از 40 هزار تومان در سال 97 به 100 هزار تومان در سال 98 رسیده است.

    در طول بیست سال اخیر و از سال 1377 تا 1397 مبلغ حق مسکن کارگران تنها 5 نوبت افزایش را تجربه کرده است این در حالی است که طی سه سال گذشته در دولت تدبیر و امید 400 درصد رشد داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار