مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت تمام شده ساختمان های بتنی پایین تر از فلزی

عصر ساختمان- دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با تاکید بر اینکه سیمان کالایی استراتژیک در حوزه ساخت و ساز کشور محسوب می شود و کمبودی در تولید نداریم گفت: قیمت تمام شده ساختمان با استفاده از سیمان نسبت به تیرآهن کمتر است.

قیمت تمام شده ساختمان های بتنی پایین تر از فلزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، با وجود تولید سالانه 88 میلیون تن سیمان در کشور و مازاد 18 میلیون تنی این کالای ساختمانی باز هم همواره شاهد گرانی آن و مشکلات توزیع در بازار هستیم و این موضوع دلیلی بر انتقاد سازندگان مسکن از کمبود سیمان در بازار و گرانی آن شده است.
    برخی فعالان و انبوه سازان مسکن از اواخر سال گذشته با انتقاد از اینکه کمبود سیمان و گران شدن آن قیمت تمام شده مسکن را افزایش خواهد داد تا حدودی بر این نکته تاکید می کردند که اگر روال اینگونه پیش برود ناگزیر قیمت مسکن نیز افزایش خواهد یافت.
    پورحاجت دبیرکانون انبوه سازان در مصاحبه ای در اواخر اسفند ماه سال گذشته با به کارگیری این جمله که « دلالان به جان بازار سیمان افتاده اند» اعلام کرده بود که قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه 18 هزار تومان است و 48 هزار تومان به دست سازندگان می‌رسد پس اگر قرار است برای کمک به کاهش قیمت مسکن خانه بسازیم اما یک روز با دلالان فولاد، روز دیگر با دلالان سیمان مواجهیم و در این گیر و دار پروژه‌های ساختمانی به دلیل رشد قیمت مصالح دچار مشکل شده‌اند.
    وی با بیان اینکه هم اکنون خرید و فروش در بازار مسکن بسیار کاهش یافته و طبیعتا باید نرخ ها پایین بیاید اما رشد قیمت زمین و مصالح ساختمانی، این بازار را به سمت رکود تورمی کشانده است. بازار مصالح ساختمانی تقریبا به حال خود رها شده و در یک فرآیند رانت گونه قیمت بعضی مصالح بعد از خروج از درب کارخانه توسط واسطه ها و دلالان سه تا چهار برابر می شود.

    *کمبودی از لحاظ تولید سیمان در کشور وجود ندارد

    اما عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با تاکید بر اینکه کمبودی از لحاظ تولید سیمان در کشور وجود ندارد گفت: سیمان به عنوان یک کالای استراتژیک در حوزه ساخت و ساز شناخته می شود و حتی ارزان تر است بنابراین شاید به همین دلیل باشد که می بینیم الگوی مصرف سیمان در ساخت و ساز به نوعی تغییر کرده باشد.
    وی ادامه داد: وضعیت مصرف هر کالایی در ایران اینگونه است که وقتی کالایی تا حدودی نسبت به سایر کالاها ارزان تر و فراوان تر باشد مصرف آن بیشتر می شود و به نوعی الگوی مصرف تغییر می کند بنابراین مشخصا در خصوص سیمان باید اذعان کرد که وقتی الگوی مصرف تغییر می کند می بینیم که به جای استفاده از تیرآهن برای ساخت و ساز از سیمان استفاده بیشتری می شود.
    وی در پاسخ به این سئوال که سازندگان مسکن بر این باور هستند که سیمان در برخی اوقات کمیاب و به یکباره گران می شود و همین موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده مسکن می شود؟ گفت: به هر حال در خصوص تولید سیمان باید اذعان کنم که ما کمبودی در تولید سیمان در کشور نداریم و البته باید به این موضوع نیز تاکید کنم که سازندگان مسکن و انبوه سازان به خوبی به ارزش واقعی سیمان واقف هستند و می دانند که قیمت تمام شده ساختمان با استفاده از سیمان نسبت به تیرآهن و ساختمان های فلزی کمتر است.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور تصریح کرد: هم اکنون کشور ما ظرفیت تولید 88 میلیون تن سیمان در بهترین شرایط را دارد در حالی که در خوشبینانه‌ترین شرایط مصرف سیمان کشور به حدود 65 میلیون تن رسیده است و از 77 کارخانه تولید سیمان در کشور 67 کارخانه، سیمان خاکستری و 10 کارخانه سیمان سفید تولید می کنند.

    *پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان برای افزایش قیمت سیمان

    شیخان در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت سیمان در سال 1400 افزایش داشته و یا خواهد داشت؟ اظهار داشت: پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان برای افزایش قیمت سیمان در سال جاری برای هر تُن 360 هزار تومان بود، اما سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده در نهایت با 308 هزار تومان به ازای هر تن سیمان فله تیپ 2 بدون ارزش افزوده 9 درصدی موافقت کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار