مدیران خودروعصر اعتبار

مالیات ستانی از لوکس نشینان کی اجرا می‌ شود؟

عصر ساختمان- طبق قانون، برای اخذ مالیات از خانه و خودروهای لوکس باید آیین نامه اجرایی آن از سوی وزارت اقتصاد به هیات وزیران حداکثر تا پایان ماه جاری برای تصویب ارسال شود اما همچنان در وزارت اقتصاد مانده‌ است.

مالیات ستانی از لوکس نشینان کی اجرا می‌ شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بودجه امسال، صاحبان خانه و خودروهای با ارزش بالای 10 و یک میلیارد تومان را مکلف به پرداخت مالیات کرده است که طبق گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی، این افراد تا خرداد ماه باید شناسایی می‌شوند و تا پایان بهمن سال جاری مکلف به پرداخت مالیات هستند.

    براساس قانون، مالیات خودروهای تا یک و نیم میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک میلیارد تومان) یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان) دو درصد، تا مبلغ چهار و نیم میلیارد تومان (نسبت به مازاد سه میلیارد تومان) سه درصد و نسبت به مازاد چهار و نیم میلیارد تومان هم چهار درصد خواهد بود.

    با توجه به کف قیمت مالیات‌گیری (یک میلیارد تومان) تقریبا هیچ خودروی تولید یا مونتاژ داخلی مشمول مالیات نخواهد شد و مالیات مربوطه مخصوص خودروهای وارداتی است که قیمت روز و سال ساخت یا ورود آنها ملاک میزان مالیات خواهد بود.

    جریمه پرداخت نکردن مالیات خودروهای لوکس
    در صورتی که صاحبان خودروهای لوکس مالیات متعلقه را نپردازند، قادر به نقل و انتقال خودرو نیستند و باید مبلغ مالیات را در زمان نقل و انتقال پرداخت کنند.

    همچنین، خانه‌هایی که ارزش آنها با احتساب عرصه بیش از 10 میلیارد تومان باشد، نیز صاحبان آن‌ها مکلف به پرداخت مالیات است که خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند و نرخ مالیات سالانه این خانه‌های لوکس به شرح ذیل است:

    1- نسبت به مازاد 10 میلیارد تا 15 میلیارد تومان؛ یک در هزار
    2- نسبت به مازاد 15 میلیارد تا 25 میلیارد تومان؛ دو در هزار
    3- نسبت به مازاد 25 میلیارد تا 40 میلیارد تومان؛ سه در هزار
    4- نسبت به مازاد 40 میلیارد تا 60 میلیارد تومان؛ چهار در هزار

    5-نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

    جریمه پرداخت نکردن مالیات خانه‌های لوکس
    علاوه براین، در صورتی که صاحبان خانه‌های لوکس مالیات متعلقه را نپردازند، قادر به نقل و انتقال یا اجاره واحد مسکونی خود نیستند و باید مبلغ مالیات را در زمان نقل و انتقال پرداخت کنند.

    قانون بودجه امسال، سازمان امور مالیاتی را برای اجرای این بند مکلف به تعیین آیین نامه کرده که باید تا حداکثر پایان خرداد ماه نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آنها اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

    همچنین، آیین نامه اجرایی باید به تصویب هیئت وزیران برسد که پیگیری‌ها بیانگر این است که سازمان امور مالیاتی آیین نامه مربوطه را به وزارت اقتصاد ارسال کرده اما هنوز به دست هیئت وزیران برای تصویب نرسیده است.

    بنابراین، تا پایان ماه جاری برای اجرای قانون مالیات بر خانه و خودروهای لوکس فرصت است که مسئولان وزارت اقتصاد باید هر چه زودتر در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند تا قانون اجرا شود، زیرا تا زمانی که این آیین نامه به تصویب هیئت وزیران نرسد، از خانه و خودروهای لوکس هم مالیاتی دریافت نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو