مدیران خودروعصر اعتبار

الزام بلند‌مرتبه‌ها به رعایت اصول دقیق ایمنی

عصر ساختمان- درحالی‌که همچنان از بی‌قانونی در ساخت بناهای بلند صحبت می‌شود، ضوابط بلندمرتبه‌سازی روی میز شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور خاک می‌خورد؛ ضوابطی که درصورت تصویب نهایی توسط این شورا و ابلاغ آن می‌تواند گره‌های بسیاری را در این بخش باز کند.

الزام بلند‌مرتبه‌ها به رعایت اصول دقیق ایمنی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری آنلاین، در این میان عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز اصلی‌ترین مسئله‌ای که اکنون برخی در رابطه با وضعیت درهم‌تنیده برج‌های پایتخت مطرح می‌کنند را مشکل‌دار بودن قوانین می‌داند. محمدمهدی تندگویان بر این نظر است که در بعضی مواقع براساس ضوابط و مقررات نسبت به ساخت برج اقدام می‌شود و در این بین مشکلاتی که ایجاد می‌شود، از سازنده و منطقه نیست بلکه قوانین مربوطه مشکل دارد. بر این اساس و طبق آنچه بارها از سوی مدیران و کارشناسان حوزه شهری بیان شده است، ضرورت ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی مشخص می‌شود. البته شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای ساخت بناهای بلند (بناهای بالای 12طبقه) در تهران، ضوابطی هفت‌گانه را درنظر گرفته است که به‌نظر می‌رسد از میان آنها این شورا هنوز روی 2بند مشکل اساسی دارد؛ یکی از بندها به ایمنی برج‌ها در برابر آتش و زلزله مربوط می‌شود و دیگری تأمین منابع آبی مورد نیاز.

        ساختمان‌های بلند زیر ذره‌بین ایمنی

    معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران هم موضوع ایمنی را یکی از چالش‌های اساسی درخصوص ساختمان‌های بلندمرتبه می‌داند. به گفته وی، در این دوره شورای شهر، در همکاری با شهرداری تهران و سازمان مدیریت بحران، اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفته که البته باید به مرحله الزام و اجرا برسند. وی در عین حال خبر از اجرای مصوبه‌ای از ابتدای سال بعد می‌دهد که طبق آن، شهرداری مکلف می‌شود نسبت به مانیتورینگ (رصد) تمام ساختمان‌های مهم ازجمله بناهای بلند شهر اقدام کند.

    آنچه آباد بدان اشاره کرد در پی تصویب لایحه «تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و راهکارهای ارتقای کیفی و کمی تجهیزات و آموزش شهروندان شهر تهران» رخ خواهد داد. این مصوبه همچنین به شهرداری اجازه می‌دهد از ابتدای سال 96 هنگام صدور پروانه، عوارضی را برای ایمنی و آتش‌نشانی نیز دریافت کند؛ عوارضی که نسبت آن برای ساختمان‌های بلندمرتبه بیشتر است؛ آنچنان که در مصوبه آمده عوارض این بخش برای صدور پروانه ساخت بناهای 12طبقه و بالاتر و همه ساختمان‌های غیرمسکونی از 2درصد به 3درصد افزایش می‌یابد. گفتنی است عوارض دریافتی هم باید به‌منظور تأمین اعتبارات مورد نیاز احداث و تکمیل تجهیزات ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر هزینه شود.

        هفت‌گانه‌های بلندمرتبه‌سازی چیست؟

    آنچه اکنون شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور را در تصویب نهایی و ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی مشوش کرده، ‌3بند از شروط اولیه هفت‌گانه است. البته همانطور که گفته شد مدیریت شهری تهران با تصویب لایحه‌ای قدم‌های مثبتی در راه افزایش ایمنی ساخت بناهای بلند برداشته است. این 7بند اولیه عبارتند از:

    جمعیت: براساس پروانه‌های صادره فعلی 650 هزار نفر به سقف جمعیت تهران افزوده می‌شود. بنابراین باید موضوعات تأثیر بارگذاری جمعیتی به‌واسطه بلندمرتبه‌سازی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و به همین منظور تا تصویب نهایی ضوابط صدور پروانه ساخت بنای بالای 12طبقه ممنوع است.

    ایمنی: برنامه دقیقی از سوی مدیریت شهری تهران برای ضابطه افزایش ایمنی سازه‌های بلند صورت بگیرد.

    کریدور باد: در این ضابطه سازنده باید هنگام اخذ پروانه، تأییدیه‌های زیست‌محیطی بنای بلند مبنی بر قرار نداشتن در کریدور هوای تهران را اخذ کند.

    منابع آب: بر لزوم تعیین منابع تأمین آب و سایر خدمات زیربنایی و روبنایی سازه بلندمرتبه تأکید‌ می‌شود چراکه منابع آب شهر تهران به هیچ عنوان پاسخگوی مجوزها و پروانه‌های ساختمانی صادره نیست.

    هویت معماری ایرانی ـ اسلامی: کمیته تخصصی معماری و طراحی شهری شورای‌عالی شهرسازی و معماری باید درباره نحوه تطابق معماری بناهای بلند دارای مجوز ساخت با هویت معماری ایرانی ـ‌ اسلامی به تفکیک هربنا نظر دهد.

    محدودیت: بلندمرتبه‌سازی عموما در تهران محدود است مگر در موارد و محدوده‌های خاص که این محدوده‌ها بعدا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    گزارش: شهرداری تهران موظف است گزارشی از آخرین وضعیت بلندمرتبه‌سازی در پایتخت به همراه میزان صدور پروانه‌های ساختمانی بلندمرتبه را ظرف یک‌ماه آینده به این شورا ارائه کند. براساس گزارش‌های موجود هم‌اکنون 908 قطعه ساختمان بلندمرتبه در تهران وجود دارد که 665 قطعه آن بالای 12 طبقه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو