مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران مطرح کرد:

نوسازی بافت های فرسوده با نظارت نمایندگان مجلس

عصر ساختمان:مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: تقاضای من از نمایندگان مجلس این است که با قدرت نظارتی خود بر عملکرد ۳۲ دستگاه ذی مدخل در نوسازی نظارت نمایند و در آستانه تدوین برنامه بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه نیزردیف بودجه ای برای نوسازی بافت های فرسوده لحاظ کنند.

نوسازی بافت های فرسوده با نظارت نمایندگان مجلس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عبادالله فتح اللهی در اولین گردهمایی نخبگان و فرهیختگان ضمن بیان مطلب قوق تصریح کرد: این برنامه می تواند فرصت مغتنی برای همفکری در خصوص برنامه ریزی بودجه سال 95 و رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه برای تمامی متولیان در امر نوسازی بافت های فرسوده باشد.

    فتح اللهی با اشاره به لزوم همکاری دولت و شهرداری ها بر اساس مصوبه مجلس و نوسازی سالانه 10 درصد از بافت های فرسوده، افزود: ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام، سه مشخصه بافت های فرسوده هستند که بر این مبنا 3268 هکتار بافت فرسوده در پایتخت و 77 هزار هکتار بافت فرسوده در سطح کشور شناسایی شده و وجود دارند.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که ریزدانگی علت تامه فرسودگی است که سایر عوامل فرسودگی نیز از آن نشأت می گیرند، یادآور شد: 5% از مساحت شهر تهران دارای بافت فرسوده است که 15% جمعیت را در خود جای داده است و 22% از پلاک ها یا پارسل ها در این محدوده واقع شده اند.

    وی تصریح کرد: بر اساس آمار و گزارشات ارائه شده، نوسازی بافت های فرسوده در سطح ملی حدود 13% با احتساب شهر تهران است و این عدد بدون احتساب تهران به عددی زیر 10% می رسد.

    فتح اللهی با اعلام این که تاکنون نوسازی بافت های فرسوده در شهر تهران 36% بوده است، اظهار داشت: بر این اساس تهران توانسته سه برابر میانگین ملی، جریان نوسازی را پیش ببرد و در مقایسه با مجموعه مدیریت کشور در حوزه نوسازی بافت های فرسوده پیشتاز باشد، ولی با این وجود هنوز نسبت به افق برنامه ها عقب افتادگی وجود دارد.

    وی با اشاره به آسیب شناسی های صورت گرفته برای جبران عقب افتادگی ها و تسریع در روند نوسازی، خاطرنشان کرد: با آسیب شناسی های انجام شده در این حوزه، مشخص شد 32 دستگاه در امر نوسازی بافت های فرسوده دخیل هستند و عمل نکردن هر یک از این دستگاه ها به تکالیف قانونی خود در این حوزه، باعث کند شدن جریان نوسازی خواهد شد.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه ی سخنان خود به تشکیل ستادبازآفرینی شهریپایداردر سطح ملی و سطح استانی اشاره کرد و گفت: تا کنون 9 جلسه از جلسات ستاد بازآفرینی شهری پایدار کلانشهر تهران برگزار شده و توقع ما این است که این ستاد بتواند به برنامه عملیاتی زمانبندی معین برسد و 32 دستگاه ذی مدخل در فرآیند نوسازی نیز بتوانند تکالیف قانونی خود در این حوزه را انجام دهند.

    فتح اللهی بخش دیگری از سخنان خود را خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه اکنون هیچ ردپایی از موضوع نوسازی بافت های فرسوده در برنامه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه دیده نمی شود؛ اگر خدمت رسانی به محرومین، محور اصلی فعالیت های ما است، اگر عدالت، آرمان و آموزه ی انقلاب است که هست و اگر شعار ما بر مبنای محرومیت زدایی و رسیدگی به اقشار کم درآمد ساکن در جنوب شهر تهران است، شایسته است که بودجه ای برای خدمت رسانی و ارتقاء سطح کیفی زندگی این قشر از شهروندان نیز در برنامه بودجه سال آتی لحاظ شود.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، ادامه داد: توقع این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تنها پیگیر رسیدگی و ساماندهی به معضلات و مشکلات یک محله و یک پلاک نباشند و یا تنها از شهرداری تهران با منابع محدودی که در اختیار داردبخواهند مشکلات یک محله را حل و فصل کنند.

    فتح اللهی با عنوان این که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ملی هستند و می توانند حامی، پشتیبان و ناظر خوبی برای فرآیندهای نوسازی بافت های فرسوده باشند، خاطرنشان کرد: تقاضای من از نمایندگان مجلس این است که در آستانه تدوین برنامه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه، ردیف بودجه ای برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته شود و همچنین این نمایندگان از قدرت نظارتی خود استفاده کرده و از 32 دستگاه ذی مدخل در امر نوسازی بخواهند به وظایف و تکالیف خود در حوزه نوسازی بافت های فرسوده شهر عمل کنند.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: علیرغم این که در پیش نویس بودجه سال گذشته، الزام دولت جهت اختصاص سالانه 10 میلیارد تومان برای جبران کسری خدمات و تأمین سرانه های خدماتی در بافت های فرسوده عنوان شده است اما تا این لحظه حتی یک ریال نیز در این بخش هزینه نشده است.

    فتح اللهی در این خصوص اذعان داشت: شهرداری تهران در طول دوره مدیریت اخیر، قریب به 450 میلیارد تومان برای تخفیف عوارض نوسازی و صدور پروانه در بافت های فرسوده شهر تهران هزینه کرده است.

    وی گفت: امیدوار هستم درآستانه تدوین برنامه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه این تکالیف بصورت ملموس برای دستگاه های اجرایی در حوزه نوسازی روشن شود و عزم و اراده و آرمان لازم برای رسیدگی به مناطق محروم در اولویت برنامه های ششم توسعه قرار گرفته و تمامی دستگاه ها با همدلی و همزبانی و با انسجام بیشتر برای نیل به این مقصود تلاش کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار