مدیران خودروعصر اعتبار

پیش‌بینی رشد ساخت‌وساز در سال ۹۵ چقدر واقعی است؟

عصر ساختمان:برخی مراجع خارجی پیش‌بینی کرده‌اند با توجه به اینکه پس از لغو تحریم‌ها، سرمایه‌های بخش خصوص به بخش ساخت‌وساز ایران باز می‌گردد، بنابراین بخش ساخت‌وساز در سال آینده رشد می‌کند، اما آیا کارشناسان هم این چنین پیش‌بینی‌ای دارند؟

پیش‌بینی رشد ساخت‌وساز در سال ۹۵ چقدر واقعی است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، برخی از مراجع خارجی پیش‌بینی کرده‌اند با توجه به اینکه پس از لغو تحریم‌ها، سرمایه‌های بخش خصوص به بخش ساخت‌وساز ایران باز می‌گردد، بنابراین بخش ساخت‌وساز در سال آینده رشد می‌کند، که میزان این رشد را 3.2 درصد پیش‌بینی کرده‌اند، اما از نگاه کارشناسان پیش‌بینی این مراجع چقدر واقعی است؟

    بازرس انجمن صنفی انبوه‌سازان درباره این موضوع گفت: چه سرمایه‌های داخلی و چه سرمایه‌هایی که از بیرون کشور جذب خواهد شد بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را راه می‌اندازد.

    محمدمهدی مافی در ادامه بیان کرد: ما در کشورمان در بخش ساختمان‌های مهم و زیربناهای ارتباط با دنیا از جمله هتل‌ها، مراکز گردشگری، مراکز تفریحی و... ضعیف هستیم و از نظر من در سال آینده در این بخش ساختمان‌ها رشدی خواهیم داشت، اما در بخش مسکن مردم به نظر من شرایط خوبی را نمی‌توانیم تعریف کنیم، با توجه به اینکه قیمت نفت هم به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است، اگر تغییر عمده‌ای در این بخش اتفاق نیفتد، من در ساختمان‌های معمولی رشد آنچنانی را نمی‌بینم.

    او در ادامه اظهار کرد: اما در ساختمان‌هایی که کاربری‌های دیگری دارد، از جمله هتل، هتل آپارتمان و...، ما در این قسمت‌ها در مقایسه جهانی کمبودهای بسیار شدیدی داریم و اینها بخش‌هایی هستند که زودتر فعال می‌شوند.

    همچنین دبیر انجمن انبوه‌سازان گفت: اگر اغراق نکرده باشیم، 30 تا 35 درصد اقتصاد کشور به نحوی با بخش ساخت‌وساز ارتباط پیدا می‌کند، بنابراین در حال حاضر بخشی از این رکود یا عدم رونق در اقتصاد کشور به بخش ساختمان‌ها برمی‌گردد.

    علیرضا قهاری در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد اگر بخش ساختمان‌ها فعال شود، بخش‌های دیگر نیز فعال شده و رونق به اقتصاد کشور برمی‌گردد و همه اینها به استقبال ما از سرمایه‌گذاران کشورهای خارجی موکول می‌شود که شاید ناچار به این کار باشیم، اما باید این کار را با بینش و درخواست بهره‌برداری چندجانبه انجام دهیم، یعنی تنها به منظور آمدن پول و سرمایه به بخش ساختمان‌ و صاحب کار شدن کشورهای خارجی این کار را نکنیم، بلکه سعی کنیم که ما هم در کنار آنها، شرکت‌های ایرانی را به نحوی درگیر و وارد کار کنیم و به این صورت شرکت‌های خارجی و داخلی بتوانند به صورت مشترک با یکدیگر پروژه‌ای را جلو ببرند و این قطعاً به نفع کشور ما خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار