مدیران خودروعصر اعتبار

افت شدید تقاضای وام مسکن

عصر ساختمان- بازار اوراق تسهیلات مسکن با افت شدید استقبال مواجه شده و تقاضا برای دریافت وام مسکن به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است.

افت شدید تقاضای وام مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، بازار خرید و فروش گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات امروز سه‌شنبه (18 خرداد 1400) فرابورس اگرچه با افزایش قیمت بعضاً تا پنج درصدی در بعضی از نمادها مواجه شد اما به دلیل رکود سنگین، با کاهش شدید معاملات مواجه است.

    در معاملات امروز تنها برای دو نماد «تسه 0002» و «تسه 0001» به ترتیب 11 و 5 هزار برگه فروش ثبت شد اما برای سایر نمادهای معاملاتی زیرمجموعه اوراق تسهیلات مسکن، کمتر از هزار برگه از این اوراق به فروش رفته است.

    متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز از 57 تا 59 هزار تومان در نوسان بود به گونه‌ای که کمترین رقم فروخته شده 53 هزار تومان برای یکی از معاملات نماد «تسه 9809» (اوراق مسکن آذر 98) و گران‌ترین معامله نیز 59 هزار و 355 تومان برای نماد «تسه 9901» (اوراق مسکن فروردین 99) ثبت شده است.

    با این حال شاهد افزایش 4 تا 5 درصدی قیمت در بیشتر نمادهای اوراق تسهیلات مسکن بودیم به گونه‌ای که در روز گذشته متوسط قیمت از 55 تا 57 هزار تومان به ثبت رسیده بود.

    همچنین اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در معاملات امروز با متوسط قیمت 73 تا 97 هزار تومان بسته به نوع نماد معاملاتی این اوراق در نوسان بود ولی تقریباً همه نمادها افزایش پنج درصدی قیمت را نسبت به معاملات دیروز ثبت کرده بودند؛ ضمن اینکه عمده معاملات اوراق مسکن بانک ملی (فملی) کمتر از 40 برگه فروش در هر نماد زیرمجموعه «فملی» بود.

    گزارش‌های بازار مسکن منتشره از سوی بانک مرکزی در دو ماه نخست امسال از کاهش ماهانه قیمت مسکن در فروردین و اردیبهشت به ترتیب 3.1 و 1.8 درصد حکایت دارد.

    اگرچه در اردیبهشت امسال با ثبت 3 هزار و 900 فقره معامله مسکن نسبت به اولین ماه سال جاری که تنها 2 هزار و 100 فقره معامله به ثبت رسید، افزایش 88.1 درصدی معاملات مسکن رخ داده است، اما در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن (اردیبهشت 1399) کاهش 65.2 درصدی داشته است.

    به نظر می‌رسد کاهش شدید معاملات اوراق تسهیلات مسکن در پی این رکود بازار مسکن در دو ماه اخیر باشد که به اعتقاد برخی کارشناسان احتمالاً در یکی دو ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ ضمن اینکه احتمال وقوع رکود تورمی از نیمه‌های سال جاری هم از سوی برخی کارشناسان بازار مسکن پیش بینی شده است.

    با توجه به اینکه برای دریافت تسهیلات 240 میلیون تومانی مسکن زوجین، می‌بایست 480 برگه 500 هزار تومانی با متوسط قیمت 58 هزار تومان خریداری شود، هزینه تهیه این تسهیلات، 27 میلیون و840 هزار تومان برای زوجین تهرانی و برای متقاضیان فردی دریافت وام 140 میلیون تومانی خرید مسکن در تهران نیز با توجه به لزوم خرید 280 برگه تسهیلات مسکن با متوسط قیمت 58 هزار تومان، می‌بایست 16 میلیون و 240 هزار تومان هزینه کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار