مدیران خودروعصر اعتبار

برخورد سلیقه‌ای مالکان با سقف اجاره بهای مصوب مسکن!

عصر ساختمان- برخورد سلیقه‌ای بسیاری از مالکان واحد‌های مسکونی در تهران و کلانشهر‌ها خبر از عدم توجه به سقف اجاره بهای تعیین شده توسط ستاد مقابله با کرونا می‌دهد.

برخورد سلیقه‌ای مالکان با سقف اجاره بهای مصوب مسکن!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، برخی از اجاره نشینان مناطق تهران در پی افزایش قیمت مسکن به حاشیه‌ها کوچ می‌کنند.

    حداکثر افزایش میزان اجاره بها براساس دستورالعمل ستاد کرونا در تهران 25 درصد، کلانشهر‌ها تا 20 درصد و در سایر شهر‌ها تا 15 درصد تعیین شد، البته یکی از مشکلاتی که در این طرح وجود  دارد این است که اجرا نمی شود و رعایت آن به سلیقه مالک بستگی دارد.

    البته بازار خرید و فروش هم وضع مطلوبی ندارد، گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از افزایش قیمت مسکن در نقاط مختلف استان تهران نشان می دهد که در منطقه فردوس تهران قیمت هرمترمربع امسال 44 میلیون تومان و در سال گذشته متری 33 میلیون تومان بوده است و قیمت واحد‌های لوکس به متری 60 میلیون تومان می‌رسد.

    رهن یک خانه هفتاد متری نوساز در منطقه فردوس 500 میلیون تومان امسال هزینه می‌برد، قیمت رهن همین خانه در سال گذشته حدود280میلیون تومان بوده است.

    قیمت هرمتر مربع خانه در کوه سفید زعفرانیه 67 میلیون تومان شده است و برای خرید یک خانه 50 متری نوساز در نیروهوایی تهران به دو میلیارد و پانصد میلیون تومان بودجه نیاز دارید.

    در آزادی محله استاد معین هم هر واحد مسکونی متری 25 میلیون تومان است. برای اجاره یک واحد 55 متری 20 سال ساخت در نارمک هم باید 100 میلیون تومان اجاره و ماهی 3 میلیون تومان بپردازید. در ادامه گزارش مصاحبه با زوجی که به علت افزایش قیمت مسکن با توجه به بودجه خود به قسمت دیگری از تهران نقل مکان کردند مصاحبه کردم.

    این زوج که در سال 98 آپارتمان 70 متری13 سال ساخت را در منطقه نارمک تهران به صورت رهن کامل با مبلغ 120 میلیون تومان رهن کرده بودند، در سال 99 و با افزایش قیمت مسکن قادر به تمدید رهن این ملک نبوده و به منطقه جنوب تهران رفتند.

    این خانواده به منطقه نواب اسلامشهر رفتند، در سال 99 این خانه، 90 متری، 5 سال ساخت را به مبلغ 120 میلیون رهن کرده بودند، مالک برای تمدید این خانه، در سال 1400مبلغ 210 میلیون تومان رهن و یا 170 میلیون تومان و ماهیانه، 900 هزار تومان را در خواست کرده است.

    قیمت خرید خانه در این منطقه نسبت به سال گذشته حدودا، دو برابر شده است. در ادامه این زوج با توجه به بودجه خود، از این منطقه کوچ و به منطقه پرند رفتند. در این منطقه، در فاز یک و دو این منطقه، رهن یک واحد 75 متری در واحد‌های مسکن مهر یا تعاونی ساز، متری یک میلیون تومان یعنی حدود 75 میلیون تومان، باید هزینه پرداخت.

    در این منطقه، مالک برای رهن همین واحد 75 متری در سال گذشته حدود 45 میلیون تومان، پول دریافت می‌کرد. اجاره یک واحد 60 متری نیز حدود سی میلیون و ماهی 900 هزار تومان است. قیمت خرید، نسبت به شرایط ملک متری 8تا10میلیون تومان است که نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته است. در پایان لازم به یادآوری است قیمت خانه‌های شخصی ساز دو برابر خانه‌های مسکن مهر و تعاونی ساز هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی