مدیران خودروعصر اعتبار

تلاش برای تبدیل کردن مسکن به یک کالای مصرفی

عصر ساختمان- در چند سال گذشتـــه، مسکن تبدیل به کالایی سرمایه‌ای در کشور شده است، تا جایی که بر اساس آخرین آمار حدود ۷۰ درصد تقاضای مسکن را تقــاضـای سرمایــه‌ای تشکیل می‌دهد.

تلاش برای تبدیل کردن مسکن به یک کالای مصرفی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از آرمان ملی، این مســاله زمینه‌ساز مشکلاتی شده که مهمترین آن از میان رفتن تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن تلقی می‌شود. اثر از میان رفتن این تعادل را می‌توان در قیمت بالای مسکن مشاهد کرد. نابسامانی‌های بازار مسکن امکان تهیه خانه را از اقشار کم‌درآمد جامعه و همچنین جوانانی که قصد ازدواج دارند را گرفته است.

    از سوی دیگر با توجه به هرم جمعیتی کشور و جمعیت جوانان در سن ازدواج، مدیریت و سازماندهی بازار مسکن یکی از مهمترین مسائل کشور بشمار می‌آید و اگر این مساله  در کانون توجه سیاست‌گذاران قرار نگیرد، شاهد بروز بحران گسترده در این حوزه هستیم. در میان راهکارهای متفاوتی که متخصصان حوزه مسکن برای ایجاد تعادل در بازار مسکن پیشنهاد می‌دهند، عرضه خانه‌های خالی یکی از راه‌حل‌هایی است که توسط کشورهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطابق سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395، حدود 2 میلیون و 587 هزار و 607 خانه خالی در کشور وجود داشته است.

    در این میان با وجود بحران مسکن در چند دهه گذشته و تشدید آن در چند سال اخیر از ظرفیت خانه‌های خالی  برای افزایش عرضه مسکن استفاده نشده است. متخصصان معتقدند وجود نداشتن سازوکارهای لازم برای تشخیص، عرضه و مدیریت خانه‌های خالی، علت عرضه نشدن خانه‎‌های خالی به بازار مسکن به حساب می‌آید. با توجه به تصویب قانون مالیات‌های مستقیم در سال 1394 که شامل اخذ مالیات از خانه‌های خالی هم می‌شد، انتظار می‌رفت با افزایش عرضه خانه‌های خالی در بازار مسکن تغییرات مثبت رخ دهد، اما با گذشت حدود شش سال از تصویب قانون مالیات‌های مستقیم به دلیل اجرا نشدن این قانون، همچنان بازار مسکن از شرایط نابسامان رنج می‌برد.

    در این میان سامانه املاک و اسکان را می‌توان بستر لازم برای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی تلقی کرد. این سامانه در واقع یک درگاه الکترونیکی برای ارائه اطلاعات اسکان و مالکیت افراد حقیقی و حقوقی است. سامانه املاک و اسکان با اخذ اطلاعات از کاربران و صحت‌سنجی آنها در شناسایی و عرضه خانه‌های خالی کمک می‌کند. در قانون جدید مالیات‌های مستقیم که در سال 1399 اصلاح شد، وزارت راه و شهرسازی مکلف به راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان شده است.

    در این راستا رحمت‌اله فیروزی پور، عضو کمیسیون عمران مجلس در رابطه با نقش سامانه املاک و اسکان در شناسایی خانه‎‌های خالی گفت: «بر اساس ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، سامانه املاک و اسکان با هدف شناسایی خانه‌های خالی کشور راه اندازی شده است. این سامانه نقش مهمی در مدیریت بازار مسکن دارد. معتقدیم اگر مسکن تبدیل به یک کالای مصرفی شود قیمت آن کاهش می یابد و دسترسی به آن تسهیل می‌شود.»

    سامانه املاک و اسکان با توجه به اطلاعاتی که کاربران اظهار می‌کنند و همچنین اطلاعاتی که توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در سامانه بارگزاری می‌شود، خانه‌های خالی را شناسایی می‌کند. وزارت راه و شهرسازی اطلاعات به دست آمده از سامانه املاک و اسکان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد و سازمان امور مالیاتی از خانه‌های خالی شناسایی شده پس از بررسی تکمیلی توسط ماموران سازمان مالیات می‌گیرد.

    اخذ مالیات از خانه‌های خالی که به واسطه سامانه املاک و اسکان شناسایی شده‌اند موجب خواهد شد آن بخش از جامعه که خانه‌های خود را تاکنون خالی نگه‌داشته‌‎اند، برای پرداخت نکردن مالیات تنظیمی خانه‌های خالی، این واحدهای مسکونی را به بازار عرضه کنند و به دنبال این مساله  شاهد افزایش عرضه در بازار مسکن باشیم. از طرفی عرضه مسکن در کنار کاهش قیمت خرید مسکن، قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی را نیز کاهش می‌دهد. با وجود این مساله  هر ساله در فصل نقل و انتقالات، مستاجران با افزایش نامتعارف اجاره بها روبرو هستند. این مساله  فشار سنگینی را بر خانوارها وارد می‌کند. در همین رابطه از سال گذشته با مطرح شدن سامانه املاک و مالیات از خانه‌های خالی میزان این افزایش با شیب کمتری اتفاق افتاده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار