مدیران خودروعصر اعتبار

پرش ۱۹.۴درصدی تورم مصالح ساختمانی

عصر ساختمان- تنش قیمتی در بازار نهاده‌های ساختمانی همچنان ادامه دارد. آنگونه که از آمارهای رسمی بر می­‌آید، فقط در فصل بهار امسال میانگین قیمت در این بازار ۱۹.۴درصد رشد کرده است.

پرش ۱۹.۴درصدی تورم مصالح ساختمانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، بررسی گزارش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل بهار ١٤۰۰ نشان می‌­دهد که تورم این بازار به 19.4درصد نسبت به فصل قبل رسیده و این رقم 13.3درصد بیش از تورم فصلی در زمستان سال قبل است.

    جهش 100درصدی نسبت به سال قبل
    اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه بهار ١٤۰۰ نسبت به بهار 1399را معادل 100.7درصد نشان می­‌دهد؛ به‌عبارت دیگر، خریداران نهاده‌های ساختمانی در بهار امسال مجبور بوده‌­اند برای خرید سبدی یکسان از این کالاها، 100.7درصد بیش از بهار سال قبل پول بپردازند.

    این میزان افزایش در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (تورم نقطه به نقطه زمستان 99 نسبت به زمستان 98) حدود 3.5درصد افزایش داشته است ، در حالی که در زمستان سال قبل با منفی شدن روند تورم نقطه به نقطه نسبت به فصل قبل، انتظاراتی برای تعدیل قیمت مسکن از محل توقف تورم نهاده‌های ساختمانی ایجاد شده بود.

    بررسی تورم نهاده‌های ساختمانی به تفکیک گروه‌های اجرایی نشان می­‌دهد در بهار امسال، در بین تمامی گروه‌های اجرایی، گروه «سنگ» با 143.7درصد، بیشترین تورم نقطه به نقطه را به‌خود اختصاص داده و در مقابل کمترین تورم نقطه به نقطه در این دوره به گروه اجرایی «خدمات» با 42.4درصد اختصاص داشته است.

    گرانی 93.5درصدی در یک سال
    بررسی‌­ها حاکی از این است که تورم سالانه نهاده‌های ساختمانی در 4فصل منتهی به بهار ١٤۰۰ معادل 93.5درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل 17.1درصد افزایش نشان می­‌دهد. از منظر تورم سالانه، در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم سالانه مربوط به گروه اجرایی«آهن آلات میلگرد پروفیل درب و پنجره و نرده» با 134.2درصد افزایش و کمترین تورم با 39.2درصد افزایش متعلق به گروه «خدمات» بوده است.

    طبق آمارها، جهش تورمی نهاده‌های ساختمانی در فصل بهار امسال 13.3درصد بیش از تورم فصلی در زمستان 99بوده و در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «خدمات» با ٢٧، ٧ درصد افزایش و کمترین تورم فصلی نیز مربوط به گروه اجرایی «ایزوگام و قیرگونی آسفالت» با ١.١‌درصد افزایش بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو