مدیران خودروعصر اعتبار

فروش تراکم ضربه سنگینی به حیات کلانشهر تهران زده است

عصر ساختمان- عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: فروش تراکم ضربه های سنگین و هولناکی را به پیکره و حیات شهری پایتخت وارد کرده است.

فروش تراکم ضربه سنگینی به حیات کلانشهر تهران زده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از ایرنا ،غلامرضا انصاری افزود: بیش از 20 سال است که فروش تراکم در شهر تهران به منبع درآمدی برای شهرداری تبدیل شده و حدود 60 درصد درآمدهای شهر از محل تراکم فروشی تامین می شود.

    وی با مقایسه درآمد نقدی شهرداری تهران در دوره های گذشته مدیریتی اظهار کرد: در دوره مدیریت شهری کرباسچی، بودجه شهرداری تهران حدود دو هزار میلیارد ریال، دوره الویری پنج هزار و 500 میلیارد ریال، ملک مدنی دو هزار میلیارد ریال و در دوره احمدی نژاد 25 هزار میلیارد ریال بوده است.
    وی گفت: در ابتدای دوره مدیریت قالیباف بودجه شهرداری تهران80 هزار میلیارد ریال و در دوره دوم به 150 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
    عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بیشتر این منابع نقدی و از محل عوارض ساخت و ساز تامین می شود خاطر نشان کرد: ریشه بحران مدیریت شهری در همین نکته نهفته است.
    انصاری با بیان اینکه ساخت و ساز بی رویه، حیات شهر تهران را به عنوان یک موجود زنده، دچار مشکل کرده افزود: برای کلانشهرها، رقمی حدود 79.6 درصد از درآمد شهرداری ها به عوارض ناشی از ساخت و ساز وابسته است.
    وی با اشاره به ساخت و سازهای بی رویه در شهر تهران تاکید کرد: طرح جامع شهری در تهران از طرح تفصیلی تبعیت نمی کند و همین موضوع منشا بسیاری از مشکلات شهری پایتخت است.
    عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: طرحی که در حال حاضر در تهران اجرا می شود با طرح جامع تهران ارتباط منطقی و معقولی ندارد.
    وی گفت: بر اساس طرح جامع، منطقه 22 تهران دیگر نباید بارگذاری مسکونی اضافه داشته باشد؛ در حال حاضر 650 هزار نفر در این منطقه ساکن هستند در حالی که ظرفیت این منطقه 200 هزار نفر تعیین شده است.
    عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در منطقه 22 اگر قرار بر گسترش فضای شهری بود باید در ارتفاع پایین اتفاق می افتاد که ریه تنفسی شهر دچار مشکل نشود افزود: اکنون نیز با تداوم روند بلند مرتبه سازی، وقوع فاجعه در این منطقه در حال شکل گیری و تکمیل است.
    وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه هایی که شهرداری تهران اجرا می کند، توجیه اقتصادی ندارد گفت: به عنوان نمونه بزرگراه دو طبقه صدر در شرایطی ساخته شد که دراین زمینه تجربه ناموفق مشابهی در شهر سئول وجود داشت.
    به گفته وی، بعد از اینکه دولت در ادوار گذشته در قالب مصوبه ای، شهرداری ها را از منابع دولتی مستثنی و خودگردانی آنها را مطرح کرد، در مورد درآمدهای پایدار مدیریت شهری اقدامی توسط شهرداری، وزارت کشور و مسکن انجام نشد.
    وی یادآور شد: در تهیه و تصویب لایحه درآمدهای پایدار مدیریت شهری در گذشته کوتاهی انجام شده و شهرداری ها و به خصوص شهرداری تهران بدون کار کارشناسی اقدام به فروش تراکم و تامین درآمدها از محل ساخت و ساز کرده اند.
    وی تاکید کرد: این ساخت و سازها معماری شهر، هویت تاریخی و میراثی شهر و بافت فرهنگی و اجتماعی آن را به هم ریخته است.
    انصاری در ادامه ساخت و ساز بی رویه مجتمع های تجاری و اداری را از دیگر آسیب های شهر تهران دانست که علاوه بر ایجاد ترافیک و تراکم غیر قابل توجیه، ملاحظات فرهنگی و اجتماعی نیز در آن مورد توجه قرار نگرفته است.
    عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون تلاش کارشناسی قابل تقدیری را در راستای جلوگیری از تخلفات در دستور کار قرار داده است.
    انصاری عنوان کرد: لایحه نظام جامع مدیریت یکپارچه شهری و لایحه درآمدهای پایدار، دو لایحه مهمی هستند که در دستور کار دولت قرار دارند و دولت با تصویب و ابلاغ آنها بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد.
    وی با بیان اینکه دولت حاضر، موفقیت های بسیاری در سطح ملی و بین المللی کسب کرده تاکید کرد که تدوین و تصویب این دو لایحه از سوی دولت، آثارمثبت اساسی و مهمی برای کاهش مشکلات شهری تهران و کلان شهرها به دنبال خواهد داشت.
    وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی مشکلات کلانشهرها به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت؛ خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید با واگذاری اختیار جغرافیای شهرها به شهرداری و شورای شهر و مردم، کارهای مثبت خود را کامل خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار