مدیران خودروعصر اعتبار

بازگشت روسیه به خانه سازی کمونیستی

عصر ساختمان- پس از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ اجرای طرح های دولتی بزرگ خانه سازی متوقف شد، ولی اکنون برای کاهش مشکلات روزافزون ناشی از گرانی مسکن، گستردگی اجاره نشینی و حتی بی خانمانی اجرای طرح های موفق خانه سازی زمان حاکمیت کمونیست ها در روسیه در دستور کار قرار گرفته است.

بازگشت روسیه به خانه سازی کمونیستی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، در سال های اخیر با افزایش سرسام آور بهای مسکن و مبلغ اجاره خانه در روسیه، بسیاری از مردم به سکونت در خانه های کوچک زیر مساحت 50 متر مربع رو یآورده اند و سرمایه گذاران ساختمانی نیز بیشتر در این بخش فعالیت می کنند که مورد حمایت دولت نیز قرار دارد.
    از حدود دو سال پیش در روسیه آپارتمان های ارزان قیمت سوئیتی ویژه سکونت فردی یا زوج های جوان بدون فرزند مشتریان زیادی یافته است تا خریداران ناتوان از تامین مسکن معمولی حداقل با تملک آنها از اجاره نشینی رهایی یافته و صاحبخانه شوند و برای نمونه در شهرهای بزرگ سوئیت 13 متر مربعی در مجتمع های انبوه حدود هشت هزار دلار قیمت دارد.
    بهای آپارتمان های کوچک در مناطق مختلف روسیه متفاوت است. در مناطق حومه مسکو می توان واحدی با مساحت 18 متر مربع را به قیمت حدود 13 هزار دلار و در شهر کمی دورتر آپارتمان 24 متر مربعی 11 هزار دلار خرید.
    مشکل مسکن که در چند سال اخیر به ویژه در شهرهای بزرگ به دلیل موج مهاجرت اوج گرفته به دغدغه روس ها برای تامین شرایط حداقلی زندگی تبدیل شده است.
    بر اساس اطلاعات موجود، مردم مسکو پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مانند دیگر شهرها و مناطق این کشور، دغدغه تامین مسکن نداشتند و حکومت کمونیستی وقت، بزرگترین دستاورد خود را تامین سکونتگاه های رایگان و ارتقای مساحت آن با توجه به افزایش فرزندان می دانست.
    اکنون در گوشه و کنار شهرهای مختلف روسیه و حتی جمهوری های اروپایی و آسیایی شوروی سابق هزاران مجتمع مسکونی به صورت هم شکل برجای مانده از دوران ولادیمیر ایلیچ لنین بنیانگذار شوروی تا میخاییل گورباچف آخرین رهبر شوروی پیش از فروپاشی وجود دارد که معماری و شیوه های صرفه جویانه ساخت آن، بسیاری از خیابان ها و معابر مسکو و دیگر شهرهای روسیه را همچنان در فضای کمونیستی نگهداشته است.
    مالکیت این بناها پس از سقوط شوروی سابق در دسامبر 1991 به تدریج به ساکنا تعلق گرفت و بدین گونه پرونده مسکن رایگان که یکی از موفق ترین پروژه های خانه سازی در جهان بود، بایگانی شد.
    با فروپاشی شوروی و تعلق گرفتن هر خانه به مالکان براساس شیوه و روال دولتی برای تامین هزینه ها و پرداخت حقوق دولت، بحران تامین مسکن در روسیه اندک اندک آغاز شد بگونه ای که بسیاری از مردم پس از 25 سال از فروپاشی، هنوز از نظام خانه های رایگان دوران شوروی سابق با حسرت یاد می کنند.
    هم اکنون براساس آخرین گزارش ها، حدود 29 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت 146 میلیون نفری روسیه زیر خط فقر بسر می برند که تقریبا همگی بدون مسکن یا در شرایط نامناسب سکونتی قرار دارند و همچنین بسیاری از کارمندان، کارگران و خانواده های جدید نیز اجاره نشین هستند که با توجه به درآمد کم نمی توانند در شرایط کنونی و با چشم انداز آینده، خانه دار شوند.
    اکنون در شهرهای بزرگ روسیه از جمله مسکو، سن پترزبورگ، یکاترینبورگ، اورنبورگ، نوو سیبیرسک، قازان و ولادیمیر بهای خانه ها به گونه ای است که بسیاری از مردم این کشور نمی توانند خانه دار شوند و مجبورند به حاشیه ها که در برخی مواقع فاصله آن تا شهرها 80 کیلومتر هست نقل مکان کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو