مدیران خودروعصر اعتبار

مرمت اضطراری کاخ موزه باغچه جوق توسط میراث فرهنگی

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: مرمت کاخ موزه باغچه جوق توسط منطقه آزاد در حال پیگیری بوده و مرمت اضطراری آن نیز از سوی میراث فرهنگی در حال اجراست.

مرمت اضطراری کاخ موزه باغچه جوق توسط میراث فرهنگی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از ایرنا ،محمد فتحی افزود: مرمت اضطراری این بنا که شامل ضلع شرقی آن و بخش شاه نشین عمارت است، از محل اعتبارات و منابع سال 94 انجام می شود.

    وی بیان کرد: تفاهم نامه هایی برای مرمت این بنا با مسئولان منطقه آزاد ماکو نیز منعقد شدخ که با تخصیص اعتبارات عملی می شود.
    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: میزان اعتبارات استانی در بخش مرمت آثار در سال 94 حدود 12 میلیارد ریال و اعتبارات ملی همراه با اعتبارت پایگاههای جهانی 30 میلیارد ریال بوده است.
    وی بیان کرد: امسال در زمینه مرمت اثر جهانی قره کلیسا نیز در حد ساماندهی منظر کار شده و در تخت سلیمان تکاب نیز یک اکیپ آلمانی حضور یافته و آسیب شناسی از ایوان خسرو در این محل صورت گرفته است.
    فتحی اضافه کرد: مرمت راسته نوبخت بازار ارومیه، مرمت بازار خوی، خانه چوبی عمارت مسکن طبیب ارومیه، مسجد حمامیان و مقبره سردار بوکان، حوضخانه رستم بیگ مهاباد، پل میمند نقده، پل باراندوز ارومیه، یخچال چورس چایپاره، حمام پورناک پلدشت و قلعه قبان ماکو (با همکاری منطقه آزاد) از اقداماتی است که از محل اعتبارات سال گذشته در حال اجراست.
    وی اظهار کرد: کمبود اعتبار مهمترین مشکل در بخش مرمت آثار تاریخی بوده و هر اثر تاریخی و جهانی استان سالانه 10 میلیارد ریال اعتبار مرمتی نیاز دارد که تامین نمی شود.
    به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی استانی دارای بیش از یکهزار و 500 اثر تاریخی، محوطه، بنا و تپه ثبت شده در ردیف میراث ملی و جهانی است.
    کاخ موزه باغچه جوق ماکو نیز از جمله آثار تاریخی به ثبت رسیده استان در ردیف میراث جهانی است که در سالهای اخیر به دلیل کمبود اعتبارات مرمتی به شدت نیازمند حفاظت و مرمت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو